karlmb skrev:
Resultatet på endast 15% besparing är helt i linje med vad jag menar med övertro på hybridisering.
Med den vanliga fullgas + full broms, som brukar tillämpas av oengagerade förare i Göteborg, London, Paris eller Montreol (städer där jag har åkt buss), kan man kanske återvinna en större del av vansinnes-energin (30% är en faktiskt uppmätt siffra som Volvo mätt upp i London och Göteborg), men om man istället får förarna att köra normalt, och så att folk faktiskt kan stå upp utan problem, då blir det inte så mycket energi kvar att återvinna från bromsning och från downsizing av motorn som det dröms om på många håll.
Givetvis så beror besparingarna vid hybriddrift på hur fordonet framförs. Men 15-30% är väl inte fy skam, speciellt viktigt vid stadskörning med tanke på de luftproblem vi har i städerna.
Citat:
Och pratar vi 15% besparing vid "normal" stadsbusskörning, då är den möjliga vinsten vid normal personbils körning, som inte innefattar ett stopp var 300:e meter (London) eller ca 500 m (Liepaja), med logikens hjälp ännu mindre.
VSB.
Man börjar förstå varför Volvo valde en dieselmotor i V60-hybrid..
Det finns något som slår logik, speciellt din logik
Dvs, praktik, ex:
http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 092002.pdfCitat:
Planen är att köra sex mil inne i stan innan
vi lyfter blicken och styr ut på vår vanliga teststräcka. Ett mödosamt arbete då snittfarten bitvis
är extremt låg innanför tullarna
..
De kommande milen sjunker Volvon en halvliter och stabiliseras kring 6,1 l/100 km
..
När de sista milen är avverkade inne i stan och det är dags att sikta in sig på Klarastrandsleden för vidare transport mot norrgående E4 har Priusen till och med knaprat sig ner en bit till 4,7
Resten av dagen spenderas på vår teststräcka med landsväg och motorväg. En aktiv körstil dominerar, helt enligt vår testnorm. Körningen är representativ för ”vardagskörning” där man ligger strax över gällande fartgräns (mätarfart) med fokus på att ta sig till ett mål. De kommande 17 milen borde ge Volvon en chans att hämta in Toyotans lätta försprång. Men trots att Volvon är överlägset mest körglad, eller kanske just därför, sitter mungiporna högre i Prius. Åtminstone när förbrukningen rapporteras in. Volvon sjunker dock snabbast och mest, till 5,3 l/100 km. Men från Prius skryts det om 4,4 över radion.
Volvon ger till slut sitt bästa vid 17-milamarkeringen där den visar 5,2 liter. Avslutande motorvägsetapp pressar upp bägge bilarnas slutsiffror – V50 till 5,4. Prius till 4,9. Siffror som efter kontrolltankning och exakt beräkning av förbrukningen ger 5,8 och 5,2 l/100 km för respektive bil.
Ser man på graferna så ser man att V50 DrivE drog strax över 0.4l/mil vid landsvägskörning, 0.61 l/mil stadskörning. Det är 50% mer. Så det finns en hel del att tjäna vid stadskörning, även med diesel och start/stop. Och Prius kanske besvarar frågan om det är möjligt att göra just detta, för den drog nämligen 0.47 vid stadskörning, 0.49 med landsvägskörning + motorväg. Räknar man med skillnad i energi, diesel/bensin så får man 0.67l/mil för V50 vs 0.47 l/mil för Prius, 42% mindre. Det är MYCKET enligt min mening. Vilket kanske är förklaringen till att Volvo valt en dieselmotor i V60'n
Även om jag förstås tycker att det är rent vansinne, pris, utsläpp och de siffror Prius visar upp tycker jag visar vilket vansinne det är med dieselmotorer vid stadstrafik. Och med tanke på förbrukningen vid landsvägskörning för Prius så ser jag inte vitsen med diesel där heller.
OBS också att Prius skulle dra ca 0.6l/mil vid ren stadskörning, E85. Uppmätt förbrukning, blandad, 0.67l/mil om man räknar med 30% högre förbrukning med E85. Jag upprepar, dieselhybrid känns som rent vansinne. Endast orsakat av att Europa älskar diesel.