Laban skrev:
Jämför man endast CO2 utsläppen och ser till den Europeiska energimixen så kan det röra sig om en halvering, eller lite mer. Energiförbrukningen på 9.1 kWh/mil för exemplet i Finland (-12 C) kan jämföras med en förbrukning på 4 liter/mil eller 10.8 Kg CO2/mil:
https://www.orebro.se/download/18.2e96e ... jakten.pdfBlir ca 4.2 Kg CO2/mil med den europeiska elmixen, bättre än en halvering alltså.
För att jämföra rättvis ska man inte bara se på de direkta och indirekta CO2 utsläpp från energiförbrukningen under drft utan även tillverkning och återvinning av fordon, batteriet osv. Oberoende TNO släppte en rapport hösten 2014 av en sådan undersökning som de utförde i uppdrag av Holländska regeringen vad gäller bilar se
http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... tuigen.pdfNedan i fig 4 i rapporten anges de totala utsläpp av en bil i Golf klass på bensin och diesel jmf med Opel Ampera som laddas mkt lite och en Ampera som 95% körs elektrisk samt en Nissan Leaf. Svarta stapeln anger bandbredden mellan mest förnyelsebar el och mest kol-el.
Jag ritade in en egen stapel för en bensinbil på E85 som reducerar bensinens utsläpp till 50%.
Bilaga:
Filkommentar: TNO rapport med bandbredd för elproduktion och extra E85 kolumn med 50% CO2 reducering
TNO-fig-4.png [ 18.36 KiB | Visad 19151 gånger ]
Laban skrev:
Men dagens bussar körs på diesel, inte etanol. Kan man köpa in ED95 så kan man köpa in ren el, vindkraft osv.
Bussarna i Amsterdam körs f.n. med diesel och nu bestämde politikerna för att gå över till elbussar. De kunde även valt bussar som drivs av ED95, biogas m.m. och fått liknande minskning av CO2 utsläpp. Utsläppsminskningen varierar såklart hur man framställer drivmedel / el-energin. Det finns bättre och sämre metoder för el och etanolframställnng, om du jämför "bästa" el-mixen och med genomsnittlig produktion av ED95 blir det så klart inte rättvisande.