Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-09-08 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/09/07/te ... k-q-and-a/

Finns en del matnyttigt där, bland annat lite information om deras kommande "supercharger":

Citat:
So that's our target inflection point, 30 minutes of charge for three hours of driving. Over time, we're going to make that better. We'll get down to 25 minutes, 20 minutes, eventually under 20 minutes for three hours of driving.


Den kommer endast till 60 (option) och 85 (standard) kWh varianterna, Elon menar på att de som köper 40 kWh batteripacket med stor sannolikhet inte kommer att använda bilen för långfärder, och det ligger nog en hel del i det. Och jag vill nog hävda att det gäller även 60 kWh varianten.

Ska försöka mig på ett exempel på långfärd, jag tar Luleå - Stockholm. Första stopp får bli Skellefteå, 26 mil. Skellefteå - Örnsköldsvik, 25 mil. Örnsköldsvik - Hudiksvall, 23.6 mil. Hudiksvall - Stockholm, 29.5 mil. Det blir 3 stopp a 30 minuter för hela resan, det skulle vara ok för mig. Kommer man ner i 20 minuter så ser jag inga problem alls. Sen ska det förstås finnas en ledig laddare också, och där ligger väl problemet med snabbladdning. Hur glad blir man om man kommer till Hudiksvall och får vänta 1h på en ledig laddare, och sen 30m till innan man har laddat färdigt ?

Jag håller mig nog till en elbil som klarar mitt normala behov. Luleå - Haparanda (Ikea) är 13 mil. Det är den längsta sträcka vi kör normalt sett, och tyvärr med en viss regelbundenhet :-) Nissan/Renault's laddare (Leaf, ZOE..) kommer att vara på 50 kW, ladda en Leaf från 0 till 80% på 30 minuter. Hade fungerat, om Leaf/ZOE hade haft en räckvidd på minst 20 mil, oavsett yttre förhållanden. Och det är nog någon generation bort för bilar i den klassen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 21:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Denna supercharger är alltså en 100kW laddare, det krävs då en ganska en kraftig elnätsanslutning; 160A 3-fas (per laddare)!?

På en halv timmes laddning förbukar den 50 kW, sedan kan man köra 150 miles igen, ca 24 mil.

50 kWh el är väll ungefär vad 5 liter E85 kosta, en snål etanolbil skulle kunna komma 10 mil på det om man körde lungt, men med en lätt MC/Scooter som t ex Honda Innova borde man tom kunna komma lika långt på 5l etanol, dessa drar bara 0,16l bensin i milen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 21:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog inte så populärt hos elnätbolagen att komma med en punktlast på 100 kW som ska försörjas någonstans mitt i ett område med småabonnenter. Även om den där laddaren arbetar med bra effektfaktor och har diverse mjukstartfunktioner mm så lär den nog orsaka störande spänningsfall i grannskapet. Man bör nog räkna med att dra fram en egen högspänningsmatning + distributionstransformator till den, och det blir inte helt billigt vare sig initialt eller i form av löpande fasta avgifter till nätbolaget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-09 20:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
de kan väl installera ett stort dieselelverk... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-10 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
50 kWh el är väll ungefär vad 5 liter E85 kosta, en snål etanolbil skulle kunna komma 10 mil på det om man körde lungt


Ja det skulle väl i så fall vara något i stil med en Toyota Yaris, och mest stadskörning:

http://www.gp.se/motor/tester/1.1010201 ... mabilspris

Citat:
Testrundan är förlagd till Nederländerna, en perfekt plats för att sätta en utpräglad citybil på prov. Tät och trögflytande trafik och med ett landskap som är nästan helt befriat från höjdskillnader. Här trivs Yaris Hybrid. Lätthanterlig och smidig, tyst och jämförelsevis snål på bränsle.Tvådagarskörningen slutar på 0,42 liter per mil i snitt. Inte 0,35 liter per mil visserligen, som officiellt anges, men klart godkänt med tanke på att den körcykel som numera används inte är särskilt verklighetsförankrad.


Tar man det * 1.3 så blir det ca 0.55. Inte illa med E85. En Volvo V70 T4F vid landsvägskörning i 110 km/h lär dock dra en hel del mer än så.

Citat:
, men med en lätt MC/Scooter som t ex Honda Innova borde man tom kunna komma lika långt på 5l etanol, dessa drar bara 0,16l bensin i milen.
/Aryan


Fast en Honda Innova är väl kanske inte något som man kör sträckan Luleå-Stockholm med. Det blir lite andra krav på laddaren för den typen av fordon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-10 14:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du jämför med "riktiga siffror" ska man betänka att 24 mil på 1/2 timmes / 50 kWh laddning är en fabriksuppgift, vid landsvägskörning i 110 km/h kan man nog anta att batteriet minimalt ska laddas var 20:e mil dvs ca 4 ggr på sträckan Luleå-Stockholm.
Sträckan Luleå-Stockholm är 907 km och tar 10:47 effektiv körtid enligt Google maps; det blir 85km/t i snitt, med fyra ggr a 30 min laddning blir det minst 13 timmar och sjunker genomsnittshastigheten till 70km/t.

Om man drar ner hastigheten av en etanolbil till 70 km/t i snitt i stället för 85 km/t sänks förbrukning av etanolbilen med ca 30%..

Laban skrev:
Fast en Honda Innova är väl kanske inte något som man kör sträckan Luleå-Stockholm med.
Laban skrev:
men med en lätt MC/Scooter som t ex Honda Innova borde man tom kunna komma lika långt på 5l etanol, dessa drar bara 0,16l bensin i milen.
/Aryan

Fast en Honda Innova är väl kanske inte något som man kör sträckan Luleå-Stockholm med. Det blir lite andra krav på laddaren för den typen av fordon.
.


Det finns folk som kör långa/längre resor med sådana, och det lär inte vara svårt för den att hinna fram först, inte minst den sista biten i täta Stockholmstrafiken.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-11 07:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om man drar ner hastigheten av en etanolbil till 70 km/t i snitt i stället för 85 km/t sänks förbrukning av etanolbilen med ca 30%..


Nu kanske man även med en etanolbil vill ta någon paus under resans gång. Och det är väl inte troligt att någon kör 70 km/h i genomsnitt på den sträckan. Man bör nog räkna med att man håller hastighetsgränserna i båda fallen. Sen får man välja själv hur stor fördel det är för etanolbilen om man kommer fram lite snabbare pga att man slipper någon/några av pauserna som måste tas med elbilen.

Citat:
Det finns folk som kör långa/längre resor med sådana, och det lär inte vara svårt för den att hinna fram först, inte minst den sista biten i täta Stockholmstrafiken.


Det finns det säkert, men det kan inte vara speciellt många och tar man ex en Tesla Model X/S så kan det sitta 7 personer i bilen. Så jämförelsen haltar på flera sätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-11 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Om man drar ner hastigheten av en etanolbil till 70 km/t i snitt i stället för 85 km/t sänks förbrukning av etanolbilen med ca 30%..


Nu kanske man även med en etanolbil vill ta någon paus under resans gång. Och det är väl inte troligt att någon kör 70 km/h i genomsnitt på den sträckan. Man bör nog räkna med att man håller hastighetsgränserna i båda fallen.


Håller man hastighetsgränserna blir det enligt ViaMichelin
11:50 effektiv körning för 906 km totalt med 340 km, 03:40 på motorväg = 76,5 km/t i snitt
lägg till 4x30min timmars laddning + 5 min för att svänga av/på vägen koppla in ur laddaren blir de 13:10 totalt och knappt 60 km/t i snitt.

Väljer man samma sträcka i viamichelin "med släp” dvs om man sänker hastigheten till 80km/t för att spara bränsle blir det
13:09 effektiv körning för 906 km totalt med 340 km, 04:04 på motorväg och ungefär samma snitthastighet.

Laban skrev:
Citat:
Det finns folk som kör långa/längre resor med sådana, och det lär inte vara svårt för den att hinna fram först, inte minst den sista biten i täta Stockholmstrafiken.


Det finns det säkert, men det kan inte vara speciellt många och tar man ex en Tesla Model X/S så kan det sitta 7 personer i bilen. Så jämförelsen haltar på flera sätt.


Gällde 50kW snabbladdning och körsträckan även en Tesla Model X/S ? Hursom helst är det nog många fler som kör långa turer med en Honda Innova än med en Tesla oavsedd modell eftersom det är (en av?) världens mest sålda MC ;-)

Naturligtvis haltar jämförelsen på flera sätt, inköpspris av en Tesla X/S lär vara högre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-11 14:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Gällde 50kW snabbladdning och körsträckan även en Tesla Model X/S ? Hursom helst är det nog många fler som kör långa turer med en Honda Innova än med en Tesla oavsedd modell eftersom det är (en av?) världens mest sålda MC ;-)


Möjligt, men nu pratar vi om att snabbladda en elbil för att ersätta körning med bil som drivs av flytande bränslen. Vad som krävs för att det ska vara en rimlig lösning osv..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-11 17:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
en lätt MC/Scooter som t ex Honda Innova borde man tom kunna komma lika långt på 5l etanol, dessa drar bara 0,16l bensin i milen.

/Aryan

Jag är skeptisk till förbrukningssiffrorna på Honda Innova.

Jag äger en själv, och visserligen kör jag mest kallstarter och korta sträckor till och från jobbet 2,5km) men jag kör bara 2-300m på choken innan jag kan dra av den. Med denna körcykel drar den 0,25liter/mil, men jag har svårt att se hur man skulle kunna minska den med en tredjedel.
Å andra sidan äger jag den sista årsmodellen med förgasare innan Honda gick över till insprutning på den modellen...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-11 18:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Enligt http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2 ligger förbrukningen mellan
1,09 *) och 2,59 l/100km och 1,96 i snitt och det är både förgasar och insprutningsmodeller så du ligger ganska högt till.

Den extra låga snitt förbrukningen 1,09 l/100km är med strömlinje se http://www.evomoto.de/ men det finns flera ”vanliga” med insprutning som i snitt kör under 1,6l/100km så det borde vara möjligt på en långfärd som i denna beräkning?

Ps vad kul att här en Innova, undrar hur bra en med elektronisk insprut skulle adaptera sig till etanol inblandning

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-11 23:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
När jag köpte min hade jag ingen aning om att årsmodellen efter skulle få insprutning. Då hade jag valt den istället...

Jag köpte den för att ha till och från jobbet när jag började få problem med min höftled. (Komplikationer efter ett låbenshalsbrott när jag spelade innebandy) Avbetalningen på den var lika stor som besparingen i bensinpengar att ta den till jobbet istället för bilen, så man skulle kunna säga att den betalade sig själv. 8)
Jag tog hjälp av svärfar att bocka till och skruva fast ett metallbleck som stöd för kryckan jag alltid hade med mig, och säkrade den sedan med kardborrband.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-19 21:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
På OT tal om folk som kör långt med Innovan: http://www.dt.se/pralin/bloggar/resor/mcjordenrunt

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-26 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/09/24/te ... r-model-s/

All energi ska komma från solpaneler. Varje laddningsstation ska producera mer energi än de går åt för att ladda bilar. Stationerna är Tesla exlusiva.

Finns mer men det riktigt intressanta är, det kommer att vara gratis att ladda..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-26 14:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
solpaneler? :?
är de bara till för Afrikanska marknaden?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011