Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-09-26 16:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med ett riktigt stort batteripack skulle solenergin kunna sparas till mörka årstiden, men det vore nog oftast smartare att kombinera med en vindturbin i så fall.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-27 05:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/09/26/su ... very-futu/

Lagring:

Citat:
Currently, there are only two Supercharger stations that have batteries (to store solar energy, we assume), the ones in Lebec and Barstow. The plan is to install batteries at all Superchargers, though, as well as make them all solar-powered. "The vision is absolutely solar-powered," Ra tells AutoblogGreen. "Not all will be in the immediate future, but that is the plan."


Här borde Tesla få användning för uttjänta batterier kan man tycka.

Angående kompatibilitet så kommer alla framtida Tesla modeller att vara kompatibla. Oavsett batteristorlek får man anta. Om det då beror på bättre teknologi eller att man helt enkelt skippar mindre (minst 60 kWh) batteripack för nästa generation återstår väl att se. Samt om andra märken kommer att gå att ladda i framtiden. Man kan väl tänka sig att de med Tesla teknologi kan vara intressanta, även om dagens modeller, ex Toyota Rav4 EV, inte är anpassade för långkörningar.

Citat:
Right now, the Superchargers can only charge up a Model S, despite the fact that these stations will be built at the perfect locations to offer Level 2 or DC fast charge options for other plug-in vehicles as well. Tesla spokesperson Christina Ra tells AutoblogGreen that non-Tesla options do not exist today, but they are "being considered, as always." That said, Ra confirmed that every future Tesla vehicle will be Supercharger compatible. So, Model X and next-gen Roadster drivers, don't worry.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-27 09:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tycker det verkar mest vara en PR-grej för att möta kritiken att elbilar som laddas med vanlig ”smutsig” el ger mycket små eller inga miljövinster.

I Frankrike (nära Spanska gränsen) såg jag stor parkering intill en stormarknad som skuggades med solcellspaneler och jag tror de hade även paneler på taket, 13000 smmanlagt om jag minns rätt.
Bilaga:
IMAG0826.jpeg
IMAG0826.jpeg [ 136.11 KiB | Visad 12587 gånger ]


Det var en enorm yta som täcktes himmeln var blå och panelena producerade 830 kW just då:
Bilaga:
IMAG0829.jpeg
IMAG0829.jpeg [ 65.36 KiB | Visad 12587 gånger ]


Ska man tanka 50kWh i en halv timme kan en sådan anläggning alltså ladda max 8 bilar samtidigt så länge solen skiner, men jag tror att solcellsproduktionen i det här fallet räckte till halva årskonsumptionen av stormarknaden så det blir ändå inget kvar till att ladda kundernas eventuella elbilar med.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-27 11:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag tycker det verkar mest vara en PR-grej för att möta kritiken att elbilar som laddas med vanlig ”smutsig” el ger mycket små eller inga miljövinster.


Visst är det bra PR för Tesla. Köp en Tesla och du kan tanka gratis, ren energi direkt från solen. Jag ser inget fel i det, tvärtom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-29 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.youtube.com/watch?v=wgk5-eB9 ... re=related

Det är en enorm expansion som planeras. Imponerande måste jag säga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-20 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.technologyreview.com/news/51 ... e-minutes/

Citat:
Achieving five-minute charges will require not only further improving the charging system, but also improving the interface with the electrical grid. As it is, only some places on the grid can handle 120-kilowatt charging. Drawing large amounts of power from the grid also incurs demand charges from the utility, increasing the cost of the system.

But Straubel says that Tesla plans to get around these problems by equipping supercharging stations with solar panels and batteries.


50% inom 5-10 minuter innebär alltså 20 mils körning med 85 kWh modellen. Det här ska man nå genom att utrusta stationerna med batterier + solceller där nätet inte går att bygga ut för att hantera den effekt som behövs. När man har nått dit och kombinerar det med batteribyten så skulle jag säga att man har löst laddinfrastruktursbiten för elbilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-20 21:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En liten mack säljer bränsle för 6000 mils körning om dagen.

Skulle man vilja göra ett motsvarande tankstation för elbilar (300 snabbladdningar per dag) så hjälper det inte att buffra elen i ett gigantiskt batteripaket för 300 x 5 minuter är redan 25 timmar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast för elbilar är väl skillnaden att de i stor utsträckning laddas hemma så behovet kommer inte att bli samma som för bensin/diesel. Sen har väl Tesla mer än en laddare/station, Gilroy har ex 4 och man kommer att utöka antalet beroende på statistik över användning, väntetider osv. Och förstås då i extremfall även batteribyten för de som har det behovet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 13:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
solceller låter som en gimmick i mina öron. hur många kvadrat kan det få plats på en normal Mack? säg 200, det skulle ge ca 20000 kwh per år. hjälper alltså inte elnätet speciellt mycket, då toppeffekten skulle bli 25-30 kw. det gäller att folk laddar dagtid runt kl 12 för att få den maximala effekten. hemma där bilen kan laddas under längre tid bör det vara en utmärkt idé.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Enligt Elon så är tanken att stationerna ska vara självförsörjande, givetvis inte att bilarna laddas direkt från solcellerna utan att elen lagras i batterier alternativt säljs till nätet. Sen menar han nog totalen snarare än varje enskild station. Han har också bekräftat att i ex Norge så kommer de att köpa in vattenkraft, vindkraft osv så att all el som levereras är förnyelsebar även där det inte är så lämpligt med solkraft.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-21 21:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
oavsett direktladdning eller lagring, är solceller inte realistiskt på så små ytor som en Mack upptar. grön-energi-iden kan jag köpa, men inte lokal-iden.

för övrigt undrar jag hur fransmännen räknar co2 besparing med sin nationella elmix, europeisk eller marginalkolkraft?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-22 06:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
oavsett direktladdning eller lagring, är solceller inte realistiskt på så små ytor som en Mack upptar. grön-energi-iden kan jag köpa, men inte lokal-iden.


Varför är det inte realistiskt ? Många bäckar små.. Att stoppa solceller på hustak , affärsbyggnader osv tycker jag verkar vara en bra ide, använd den outnyttjade areal som finns dit elnätet redan är indraget. Elon har sagt att att meningen är att Teslas snabbladdare ska fungera även under en Zombie apokalyps och bara därför är det väl en bra ide :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-22 21:41 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
vi ska absolut täcka hustaken. även macktaket, missförstå mig inte. vad jag menar är att macktaket är en pr-grej. det förslår inte och hjälper knappt elnätet alls vid de effekter som krävs för snabbladdning.
25 kwh på 5 minuter borde bli minst 300 kw, vid förlustfri laddning. Vad kan verkningsgraden vara? 80 %, då är vi uppe i 375 kw, då spelar solcellsbidraget knappt någon roll, speciellt inte på kvällen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-07-23 08:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast Tesla hycklar inte med att det är totalen som är intressant, inte att bilarna laddas direkt från solcellerna:

http://www.teslamotors.com/about/press/ ... long-dista

Citat:
Each solar power system is designed to generate more energy from the sun over the course of a year than is consumed by Tesla vehicles using the Supercharger. This results in a slight net positive transfer of sunlight generated power back to the electricity grid. In addition to lowering the cost of electricity, this addresses a commonly held misunderstanding that charging an electric car simply pushes carbon emissions to the power plant. The Supercharger system will always generate more power from sunlight than Model S customers use for driving. By adding even a small solar system at their home, electric car owners can extend this same principle to local city driving too.


Och när det då gäller Norge så kommer man som sagt att köpa in förnyelsebar energi som ex vattenkraft. Ser inte direkt att det finns något att klaga över när det gäller öppenhet från Teslas sida.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-07-23 11:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
har inte läst deras hemsida, gick på forumets info. vettigt att de skriver sanningen och inte försöker luras med lite solceller på taket.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011