Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-10-10 19:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Här kan man läsa varför GM valde att inte ha direktdrivning likt Prius för Volt när man har det för sina övriga hybridbilar.
http://green.autoblog.com/2010/08/04/sh ... he-wheels/
Bensinmotorn i Volt / Ampera körs bara vid bestämda varvtal där den har bäst verkningsgrad då den inte liknar andra hybridbilars motorer med både variabla ventiltider och Atkinsoncykel vilket gör att man kan få 38 % termisk verkningsgrad redan vid ett tiotals hästkrafters belastning och därmed hög verkningsgrad vid högst varierad belastning av bensinmotorn.
I hybridbloggen i DN så har en bilägare kört 900 mil med sin laddningsbara Prius med 20 % av sträckan på el och övrig på bensin med en medelförbrukning av bensin på dom 720 milen bilen körts på bensin på 0,375 l / mil.
"Resorna har varit från Sundsvall till och runt Mälardalen, Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Umeå, Skellefteå. Snittet på dessa 900 mil är 0,31 liter per mil, en deciliter mindre än den vanliga hybriden. Jag är mycket förvånad över det resultatet."
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/ka ... rbrukning/


Skelleftekraft har inga laddningsuttag skriver han, kraftbolagen dom borde vara intresserade av ökad elanvändning kunde man tro och borde vara först med uttag.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-10 19:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
[quote="PRIUS"]
Skelleftekraft har inga laddningsuttag skriver han, kraftbolagen dom borde vara intresserade av ökad elanvändning kunde man tro och borde vara först med uttag.[/quote]

Skelleftekraft är delägare i SEKAB - kanske man anser eldriften som konkurrent till etanoldrift (vilken den i o f sig inte behöver vara).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-10-11 04:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Detta står på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

Citat:
The drivetrain platform permits the Volt to operate as a pure battery electric vehicle until its battery capacity has been depleted to a defined level, at which time it commences to operate as a series hybrid design where the gasoline engine drives the generator, which keeps the battery at minimum level charge and provides power to the electric motors. The full charge of the battery is replenished only by loading it on the electrical grid.
While in this series mode at higher speeds and loads, (typically above 30 miles per hour (48 km/h) at light to moderate loads) the gasoline engine can engage mechanically to the output from the transmission and assist both electric motors to drive the wheels, in which case the Volt operates as a power-split or series-parallel hybrid. After its all-electric range has been depleted, at speeds between 30 to 70 miles per hour (48 to 110 km/h), the Volt is programmed to select the most efficient drive mode, which improves performance and boosts high-speed efficiency by 10 to 15 percent.[


Över 48 km/h och vid lätt/medel last kan alltså bensinmotorn driva bilen direkt. De nämner "boosts high-speed efficiency by 10 to 15 percent" och det låter rimligt. Dvs, att den stora vinsten är då man kör i en konstant lite högre hastighet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-30 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tänkte att det kan vara intressant att veta hur förmånligt det är med leasing av elbilar/pluginhybrider, oavsett märke. Alla beräkningar utgår från att man har 53% marginalskatt.

Outlander PHEV med alla paket, vinterdäck för 13500 kr, service, försäkring osv inräknat. Pris för bilen 510 000 :- :

Bruttolöneadrag: 7571 :-
Förmån: 1193 :-
Nettokostnad: 3558 :-

Förarens kostnad: 4751 :-/månad

På detta får man vanligtvis en del rabatter, har man ett ramavtal så handlar det om 10%. Det blir då 463000 - 40000 i subvention vilket ger 4226 :-/månad.

Här kan man roa sig med att bygga ihop en Tesla Model S, 60 kWh versionen bör räcka för de allra flesta, i alla fall om klarar sig utan bilsemestrar och långkörningar. Jag byggde ihop en med teknikpaket, vinterpaket och lite annat och fick ett pris på 637 000 :- efter subvention. Jag fick ett pris på 5528 kr netto/månad med det grundpriset.

Nissan Leaf skulle kosta ca 3000 kr/månad med samma beräkning, förmånsvärdet är 1733 eller ca 800 kr/månad netto.

Sammanfattning:

Outlander PHEV med alla paket, 423 000 :-, 10% rabatt samt subvention inräknad: 4226/månad
Model S 60 kWh, teknikpaket, vinterpaket.., Pris 637 000 :- efter subvention: 5528/månad
Nissan Leaf, grundversionen, 275 000 :- efter subvention: 3000/månad

Hur mycket man sparar i bränslekostnader varierar förstås och man måste jämföra med motsvarande bil samt prestanda. Jag skulle spara 1500-2000kr/månad mot min nuvarande bil. XC60'n drog 0.84 i aftonbladets test så jämfört med den handlar det kanske om 1500 kr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-30 21:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
Tänkte att det kan vara intressant att veta hur förmånligt det är med leasing av elbilar/pluginhybrider, oavsett märke. Alla beräkningar utgår från att man har 53% marginalskatt.

Outlander PHEV med alla paket, vinterdäck för 13500 kr, service, försäkring osv inräknat. Pris för bilen 510 000 :- :

Bruttolöneadrag: 7571 :-
Förmån: 1193 :-
Nettokostnad: 3558 :-

Förarens kostnad: 4751 :-/månad

På detta får man vanligtvis en del rabatter, har man ett ramavtal så handlar det om 10%. Det blir då 463000 - 40000 i subvention vilket ger 4226 :-/månad.

Här kan man roa sig med att bygga ihop en Tesla Model S, 60 kWh versionen bör räcka för de allra flesta, i alla fall om klarar sig utan bilsemestrar och långkörningar. Jag byggde ihop en med teknikpaket, vinterpaket och lite annat och fick ett pris på 637 000 :- efter subvention. Jag fick ett pris på 5528 kr netto/månad med det grundpriset.

Nissan Leaf skulle kosta ca 3000 kr/månad med samma beräkning, förmånsvärdet är 1733 eller ca 800 kr/månad netto.

Sammanfattning:

Outlander PHEV med alla paket, 423 000 :-, 10% rabatt samt subvention inräknad: 4226/månad
Model S 60 kWh, teknikpaket, vinterpaket.., Pris 637 000 :- efter subvention: 5528/månad
Nissan Leaf, grundversionen, 275 000 :- efter subvention: 3000/månad

Hur mycket man sparar i bränslekostnader varierar förstås och man måste jämföra med motsvarande bil samt prestanda. Jag skulle spara 1500-2000kr/månad mot min nuvarande bil. XC60'n drog 0.84 i aftonbladets test så jämfört med den handlar det kanske om 1500 kr.


Om man ändå är ute efter att få lägre kostnad.
http://europeiskamotor.se/nya-bilar/pri ... us-plug-in
Och troligtvis kan man köra fler mil än DN på bara el.


http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/20 ... 079-grona/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-31 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Prius plugin skulle kosta ungefär 3300 kr/månad (för grundversionen) vid leasing.

De har kört ca 2000 mil och sparat 7100 kr i bränsle. Det är rätt imponerande ändå med tanke på att bilen endast drar 0.47 när batteriet ej har varit laddat. Men det blir förstås inte samma sak som med Outlandern där man ersätter bensinmilen för en så pass mycket större bil, SUV, 4WD. Jag tycker också att Outlandern är betydligt mer prisvärd, trots att den är så dyr som den är. Eller rättare sagt, Prius Plugin är alldeles för dyr med tanke på att den endast har ett 4.4 kWh batteri. Många kör väldigt korta sträckor så jag har inget emot iden med en pluginhybrid med ett mindre batteri, men då bör den kosta därefter också.

Kan tillägga att DN körde ca 1 mil i vintertid med AC + stolsvärme på, Outlandern lyckades de köra 4 mil:

Citat:
En mycket intressant modell som nyligen lanserats är den laddbara suven Mitsubishi Outlander. Den klarar upp till fem elektriska mil i stan på el med ac:n avslagen. Jag provade den nyligen och klarade fyra mil med ac:n delvis på. När räckvidden var nere i 11 km slog jag av ac:n och då steg räckvidden med 5 km till 16.


Det gör att Prius Plugin faller bort helt i mina ögon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-01-02 11:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Tror inte heller att Amperans luftmotstånd är så dålig i jämförelse,

Se http://rc.opelgt.org/indexcw.php och
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Veh ... _Drag_List

Opel Ampera luftmotståndscoeeficient: 0,275 frontalarea: 2,07m^2 luftmotstånd: 0,569

Toyota Prius III luftmotståndscoeeficient: 0,25 frontalarea: 2,33m^2 luftmotstånd: 0,582

Nissan Leaf luftmotståndscoeeficient: 0,28 frontalarea: 2.30m^2 luftmotstånd: 0,644

Outlander ?? mera än de övriga iaf.


Enligt eccomodder så är CdA värdet lägre för både gamla och nya Priusen ser man här, och det är kanske därför som Priusen klarar sig med mindre energi från batteriet för en given sträcka än Volt även om den väger mycket mer än Priusen vilket dessa värden inte tar hänsyn till.

Toyota Prius 2000 - 2003 0.29 57.6 66.7 21.6 6.27
Toyota Prius 2004 - 2009 0.26 58.7 67.9 22.4 5.83
Toyota Prius 2010 - 0.25 58.3 68.7 23.4 5.84

Chevrolet Volt 2011 0.28 56.64 70.37. 23.25 6.51


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011