Prius plugin skulle kosta ungefär 3300 kr/månad (för grundversionen) vid leasing.
De har kört ca 2000 mil och sparat 7100 kr i bränsle. Det är rätt imponerande ändå med tanke på att bilen endast drar 0.47 när batteriet ej har varit laddat. Men det blir förstås inte samma sak som med Outlandern där man ersätter bensinmilen för en så pass mycket större bil, SUV, 4WD. Jag tycker också att Outlandern är betydligt mer prisvärd, trots att den är så dyr som den är. Eller rättare sagt, Prius Plugin är alldeles för dyr med tanke på att den endast har ett 4.4 kWh batteri. Många kör väldigt korta sträckor så jag har inget emot iden med en pluginhybrid med ett mindre batteri, men då bör den kosta därefter också.
Kan tillägga att DN körde ca 1 mil i vintertid med AC + stolsvärme på, Outlandern lyckades de köra 4 mil:
Citat:
En mycket intressant modell som nyligen lanserats är den laddbara suven Mitsubishi Outlander. Den klarar upp till fem elektriska mil i stan på el med ac:n avslagen. Jag provade den nyligen och klarade fyra mil med ac:n delvis på. När räckvidden var nere i 11 km slog jag av ac:n och då steg räckvidden med 5 km till 16.
Det gör att Prius Plugin faller bort helt i mina ögon.