aryan skrev:
Intressanta jämförelse. Hur ser det ut om man jämför Leaf med en etanolbil i samma klass? Vilken årlig körsträcka räknade du med?
Jag hade med en Golf E85. Kostar 230 000 :- enligt beräkningen ovan. Den ska enligt VW dra 0.72 l/mil, jag hade räknat med 0.8 och fick då för 125 mil en kostnad på 10 kr/l * 0.8 * 125 = 1000 kr. E85 är iofs lite billigare ser jag nu, 9.49 verkar gälla i Luleå och det blir i så fall 949 kr mot strax under 1100 för Leaf. Så det skulle bli lite billigare att köra Golf på E85 om man köper bilen själv, men skillnaden är inte speciellt stor. Om servicekostnaderna blir likt de i USA så blir det nog ändå billigare med Leaf totalt sett. Leasar man bilen är det billigare att köra Leaf.
Citat:
För en Leaf måste man även räkna med en kostnad för alternativa transportmedel (tåg + taxi ,bilhyra eller 2:a bil) om man behöver köra ett antal längre (bil)resor per år.
Visst, Leaf är väl mer riktad till de som kanske inte kör ett antal längre bilresor per år. Alternativt ändå måste ha en 2:a bil. Köper man en Leaf + andrabil som endast behövs eftersom man har köpt just en Leaf så blir det svårt att räkna hem den. Jag ser den som en ren pendlingsbil för svenskt bruk. Å andra sidan är det väldigt många som har sina bilar just för detta. För min egen del är det inte så intressant att åka på bilsemester till Skellefteå så det blir oftast flyg när det ska semestras, skidbacken o Ikea skulle få klaras av med andrabilen och det känns lite surt om man nu köper en ny bil.
Citat:
Vad gäller Volt/Ampera så passer den kanske medelåders par utan småbarn bättre än de som åker med en hel familj till fjällen, å andra sidan så går det utmärkt att göra en lång resa med den. Min vän körde med sin Volt en semesteresa till melersta Italien från Holland (160 mil tor) med 4 pers + bagage och fick en genomsnittlig förbrukning av 0,5l bensin/mil dit och 0,4 l/mil hem. De körde både sträckor i två dagar och hade inte laddat batteriet vid stoppen men det var naturligtvis fulladdat vid starten så de fick köra ca 8 av 160 mil på el.
Med en Leaf skulle han knappast kunna åka på samma resa, kanske med biltåget men de har ännu inga laddstolpar på tåget vad jag vet och då hade en laddning ändå inte räckt till för slutstationen för tåget och destinationen som är ca 30 mil
Visst är det så, Leaf är inte en bil för alla. Förresten imponerande låg förbrukning på Amperan. Synd på modellen bara, men jag tror som sagt att det kommer hända en del till nästa generation. De testar ett batteri med 400 wH/kg energidensitet och får man ut det batteriet i produktion på 2-3 år och placerar det på samma sätt som i ex Outlandern så kommer det att både bli betydligt billigare, lättare och framförallt inte ta upp mittenplatsen bak. Jag vill se en cross-over eller MPV likt deras koncept. Men framtiden lär utvisa.
Citat:
Synd att laddhbriderna inte gjordes som flexifuel från fabriken, det borde inte kostat många kronor per bil och hade gjort de billigare att äga och gett de ett triumfkort miljöjämförelse.
Ja det är lite svårt att förstå. Mitsubishi har ex Outlander som går på E85, men inte nya modellen och heller inte laddhybriden. Enligt spec ska laddhybriden dra 0.54 l blandad körning som ren hybrid och är det ens i närheten av det så hade det varit en väldigt fin el/etanolbil. Och GM har ju lovat E85 stöd för Volt både före produktionsstart och senare. Men det verkar inte hända så mycket där. Det är där jag hoppas lite på att etanolen ska få ett bättre rykte, främst i USA. För jag tror som sagt att det är där skon klämmer.
Jag skickade förresten en fråga till försäljaren på Mitsubishi om just etanol. Ska bli intressant att se vad hon svarar.