Förbrukningen vid landsvägskörning är ca 1kg/10 mil vilket väl motsvarar ca 0.37 l/mil (bensin). Jämför man med ix35 med bensinmotor så drar den 0.6l/mil vid landsvägskörning så den är hyfsat effektiv, på pappret i alla fall. Jag väljer att jämföra endast landsvägskörning eftersom det annars blir hybrid vs icke hybrid och jag vill se endast till effektiviteten i drivlinan, inte få med bromsåtervinning. Bränslecells ix35 drar som de flesta andra hybrider mindre i stadskörning än landsvägskörning, 0.33 l/mil motsvarande, jämfört med bensinmodellen som då drar 0.82 l/mil.
Men källa-till-hjul jämförelsen med förnyelsebara energikällor blir dock inte så bra jämfört med en elbil. En av de mer optimiska jämförelserna jag läst visade att det tog nästan 70% mer energi för att driva en bränslecellsbil jämfört med en elbil om källan var ex vindkraft. I vanliga fall brukar man prata om betydligt sämre än så, ex 3x mer.
Toyota menar visserligen att bränslecellsbilar ska följa en Moores lag liknande kurva där en bränslecellsbil kostar 50 000$ att tillverka 2015 och 25 000$ 2020. Och de har kanske råd att satsa på detta utan att sälja massvis med bilar. Och oljebolag mfl borde vara intresserade av att bygga tankstationer när en bränslecellsbil nått den prisnivån. Sen kvarstår förstås problem med att det är slöseri med energi men det kanske vissa väljer att bortse ifrån, vad vet jag.
Konkurrensen från elbilen kommer dock att vara mördande 2020 så jag håller nog med Elon Musk:
http://www.theverge.com/2013/10/23/4946 ... e-bullshitCitat:
"They don't really believe it," he added, once the audience applause died down. "It's like a marketing thing."
Jag är benägen att hålla med. Om ett i sammanhanget så litet bolag som Tesla själva kan bygga ut laddstationer som täcker hela USA så undrar man varför inte ex Toyota tillsammans med de i dagsläget största producenterna av väte, dvs, oljebolagen, inte bygger ut laddställen i parti och minut. Det saknas inte direkt pengar där. Som jämförelse har man på elsidan ex:
http://green.autoblog.com/2014/02/13/ni ... er-europe/http://www.abb.com/cawp/seitp202/cb7297 ... 7759e.aspxKan det vara så enkelt som att de själv inte direkt tror på detta ? Inte bara på själva bränslecellsbilen utan hela affären som sådan. Om gemene man kan tanka elbilen/pluginhybriden hemma för en spottstyver för den dagliga körningen, varför ska man då köpa en bränslecellsbil och alltid tvingas tanka dyrt på macken ? Inte bara dyrt, det är även mer omständigt.