Nyteknik har pratat med Kristina Edström som är en av Sveriges ledande batteriforskare:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 804606.eceBilden med översikt över kommande teknologier är intressant. De fem teknikerna som gås igenom är Li-Luft, Zink-Luft, Litium-Svavel, Strukturella batterier samt 3D/Nano batterier.
Några utdrag:
Citat:
Hon tror att en fördubblad livslängd i dagens litiumjonbatterier är möjlig till 2020.
Citat:
Samtidigt försöker de olika forskargrupperna öka energimängden, Wh/kg, i batteriet. Målet är att komma närmare energitätheten i diesel eller bensin. Dels arbetar man med de kombinationer av grundämnen som har högst elektrodpotential, dels med att rent ingenjörsmässigt minska mängden material som inte är aktivt i batteriets funktion. I dagens batteri består nästan halva vikten av dött material. Genom att göra mellanväggar tunnare och lättare kan antalet Wh/kg ökas utan att ändra kemin. Allt detta ger förbättringar, men i små steg, säger Kristina Edström:
Citat:
– Nästa bra batteri är ett där grafit byts ut mot kisel i anoden. Det ger 20 procent mer energimängd mot dagens anoder. Sen kan man byta ut den positiva elektroden (katoden) mot nya oxidbaserade material (nickel, kobolt, mangan, aluminium) som är 30–40 procent bättre än i dag i energimängd.
Citat:
Ett annat stort problem handlar om kostnader och industrialisering. Målet för en industriprocess är att elmotor och batteri inte ska kosta mer än en konventionell drivlina och bensintank.
– Priset för batterier kommer kanske att halveras till 2020, men det är fortfarande långt från målet, säger Kristina Edström.
Bra att man har det målet. Samtidigt måste man förstås komma ihåg att det är den totala kostnaden som räknas. Förutom bränslebesparingen så behöver man numera ex inte serva en Model S för att behålla garantin på batteriet/drivlinan. Outlander PHEV måste man som jämförelse serva 1 gång/år eller vart 2000:e mil.
Citat:
– Jag kan fortfarande gå in i labbet och bygga ett batteri som är dubbelt så bra som det som finns på marknaden. Men att behålla den prestandaskillnaden genom hela industriprocessen är mycket svårt, säger Kristina Edström.
Jag är dock lite skeptisk när hon pratar om vad som eventuellt inte är möjligt förrän 2050, det är väldigt långt fram i tiden.