Laban skrev:
aryan skrev:
Man kan nog ta sådana löften med en nypa salt, precis som tex löften om batterier som har mångdubbelt så hög kapacitet som dagens batterier.
Visst, men hur mycket batteritillverkare än lovar så tycker jag det bleknar jämfört med detta. Det är trots allt teoretiskt möjligt att göra batterier med dubbla kapaciteten eller bättre jämfört med dagens.
Om det är teoretiskt möjligt våger jag inte svara på men batterierna har mycket kvar innan de har kommit ikapp i energidensitet från 0,3MJ/kg för batterier till 30MJ/kg för etanol.
Laban skrev:
Citat:
Men att Mazda redan har lyckads bygga bensinbilar med låg förbrukning utan dyr hybridteknik kan man inte förneka
Vid landsvägskörning ja, hyfsat irrelevant om man pratar om hybridteknik, de är heller inte ensamma om att kunna få låg förbrukning vid landsvägskörning. Sen kan man väl fundera på det där med dyr hybridteknik, är redan idag i vissa fall billigare än diesel , åtminstone i Toyotas modeller.
Och det är fortfarande väldigt långt ifrån en elbils effektivitet.
För en Taxi kan det löna sig med hybrid-driften men jag undviker att åka bil i stan, ska man bara köra korta sträckor i stan tycker jag att man bör cykla eller åka kollektivtrafik, inte åka en stor bil.
Enligt den ganska realistiska EPA cykeln så drar Mazdan 0,84l bensin/mil i stan och 0,59l bensin/mil landsväg, inte så dåligt för en så stor bil.
En Toyota Camry Hybrid drar visserligen betydligt mindre i stan (0,55l/mil) men något mer på landsvägen 0,60lmil. Vanlliga bilar drar mycket mera än Mazdan, tom en mindre bil som Volvo S60 drar mera enl EPA 1,16l/mil i stan och 0,78l/mil landsväg.