Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-03-26 15:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med HCCI motorer med hög kompression som kombinerar det bästa av diesel och ottomotorer och senare med elhybrid/kers baserat på supercondensatorer så påstår Mazda utan några stora/dyra batterier kunna komma ner till 50g CO2 källa-till-hjul/km vilket t ex lär vara bättre än motsvarande elbilar som laddas med el med EUs elmix.

Motorn lär dessutm ha låga utsläpp av NOx och partiklar.

Se
http://www.greencarreports.com/news/109 ... ctric-cars
och
http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... -emissions

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-26 18:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag undrar väl lite stillsamt vad man har räknat med för förbrukning för att nå källa-till-hjul på 50 g/km och kopplat till det vad man har räknat med för utsläpp på produktionssidan när det gäller fossila bränslen. Men framtiden lär väl utvisa.

Hittade en beräkning där Toyota Prius källa-till-hjul utsläpp är 122 g/km. Det måste i så fall till en enorm förbättring jämfört med Prius om man ska nå 50 g/km om man räknar källa-till-hjul för förbränningsmotorbilen. Om man nu inte råkas ha räknat källa-till-hjul för elbilen men tank-till-hjul för förbränningsmotorbilen :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 00:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror de menar riktiga WTW utsläpp, se http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... -emissions

Citat:
Further ahead, Mazda is working on SkyActiv-G Generation 3 engines. These will adopt adiabatic combustion, which means that no heat is lost in combustion and the engine will be significantly more efficient again, with well-to-wheel CO2 emissions of around 60g/km for an 'average' model, an improvement of around 30 per cent again on SkyActiv-G Generation 2-powered models.

“This is the theoretical maximum and our target area,” says Kunz. He added that the combustion chamber and cylinder head would be insulated so “heat can be kept inside and used to drive the car and not be wasted".

Models equipped with SkyActiv-G Generation 3 engines would be much more efficient over a much wider band of revs and loads, eliminating the need for eight-speed-plus automatic gearboxes and long gear ratios.

These will be so efficent that Mazda believes it can add mild hybrid systems that draw no power from the engine and are powered purely by energy recouped under braking.

The hybrid system, likely based on Mazda’s current i-Eloop system which uses capacitors to store electricity and to power vehicle ancillaries, would only be used on low loads and low speeds when the car is at its least efficient, and should result in a model with well-to-wheel CO2 emissions of less than 50g/km with no heavy hybrid battery pack or systems.


Om koldioxidutsläppet från ren bensin är 2,77 kg/liter i ett livscykelperspektiv så borde 50g CO2/km innebära en föbrukning av 1l bensin /55km eller 0,18l/milen. Det innebär f.ö. en energiförbrukning av ca 163,5 Wh/km (ur tanken) vilket väll är jämförbar med en elbils energiförbrukning ur battriet!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 07:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag tror de menar riktiga WTW utsläpp
...
Om koldioxidutsläppet från ren bensin är 2,77 kg/liter i ett livscykelperspektiv så borde 50g CO2/km innebära en föbrukning av 1l bensin /55km eller 0,18l/milen. Det innebär f.ö. en energiförbrukning av ca 163,5 Wh/km (ur tanken) vilket väll är jämförbar med en elbils energiförbrukning ur battriet!


Precis, och det här väl här man får lite problem med verklighetsförankringen. En Prius förbrukar ca 0.4 l/milen, och det är en hybrid. Jag tror inte att det finns några större vinster att hämta på hybridsidan utan att gå över till en laddhybrid. I så fall måste Mazda lyckas med en förbränningsmotor med > 80% effektivitet, eller har jag missat något ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 11:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
I så fall måste Mazda lyckas med en förbränningsmotor med > 80% effektivitet, eller har jag missat något ?


Ja, kanske du inte såg detta i citatet från http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... -emissions

Citat:
Further ahead, Mazda is working on SkyActiv-G Generation 3 engines. These will adopt adiabatic combustion, which means that no heat is lost in combustion and the engine will be significantly more efficient again, with well-to-wheel CO2 emissions of around 60g/km for an 'average' model, an improvement of around 30 per cent again on SkyActiv-G Generation 2-powered models.

“This is the theoretical maximum and our target area,” says Kunz. He added that the combustion chamber and cylinder head would be insulated so “heat can be kept inside and used to drive the car and not be wasted".


Om man inte har några värmeförlustar i motorn skulle effektiviteten tom bli 100%.

Med SkyActiv-G gen 1 säger de redan komma de ner i samma verkningsgrad som hybridbilar, Gen 2 påstås fä 30% bättre verkningsgrad än Gen 1 och Gen 3 ytterliga 30% verkningsgradsförbättring. Det får jag till 69% bättre verkningsgrad än Gen 1 / hybridbilar. Sen räknar de med ytterliga 20% verkningsgradsökning (från 60g CO2/km till 50g CO2/km) genom bromsenergi återvinningssystem med supercaps då hamnar man på 203% bättre verkningsgrad än GEN 1 / hybridbilar.
Om Gen 3 ska släppa ut 50 g km så skulle Gen 1 släppa ut ca 102 g/km

Jag räknade ut att 50g CO2/km WTW motsvarar en förbrukning av 55km per liter bensin. Här http://en.wikipedia.org/wiki/SkyActiv#SKYACTIV-G_1.3 uppges en Mazda 2 med Gen 1 motor klara 30km/l bensin i japanska körcykeln, med 203% bättre verkningsgrad skulle det bli 61 km/l eller 45 g CO2/km.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 12:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om man inte har några värmeförlustar i motorn skulle effektiviteten tom bli 100%.


Lite friktionsförluster skulle det nog bli. Nåväl, jag tror det när jag ser det :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 14:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Om man inte har några värmeförlustar i motorn skulle effektiviteten tom bli 100%.


Lite friktionsförluster skulle det nog bli. Nåväl, jag tror det när jag ser det :-)


Man kan nog ta sådana löften med en nypa salt, precis som tex löften om batterier som har mångdubbelt så hög kapacitet som dagens batterier.

Men att Mazda redan har lyckads bygga bensinbilar med låg förbrukning utan dyr hybridteknik kan man inte förneka, Treehugger testkörde en och jämförde med elhybrider.

http://www.treehugger.com/cars/test-dri ... ology.html
Citat:
Ok, let's clear one thing up right at the start: The 2014 Mazda6 with SkyActiv Technology is not a hybrid. There is no electric motor powering the vehicle at low loads and no battery pack.

That was a common misconception when the first SkyActiv vehicles started hitting the roads—and started achieving impossibly high MPG for a "traditional" internal combustion engine. As high as the EPA estimated 38 MPG highway for the new Mazda6. So even though we normally reserve this space for greener vehicles of the hybrid and electric variety, I gave the new 6 a test run to see how "SkyActiv" works, how it affects the driving experience, and how it stacks up to the hybrid competition.


Citat:
Bottom Line

It's encouraging to see car manufacturers designing and building non hybrids that can come close to achieving the kind of MPG we've come to expect from hybrids—but without the heavy batteries (and the manufacturing and environmental issues that go along with them) and the added "hybrid premium" bump to the sticker price. Not just the Mazda6 and its EPA estimated 38 highway, but the Nissan Altima at 38MPG highway, the Honda Accord's 36 and the Toyota Camry's 35 as well.

The Mazda6 also offers a zippy ride, top handling and some serious gadgetry for a reasonable price. All in a pretty sexy package. So if your goal is to not only save fuel but have some fun while driving, this is your car.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Man kan nog ta sådana löften med en nypa salt, precis som tex löften om batterier som har mångdubbelt så hög kapacitet som dagens batterier.


Visst, men hur mycket batteritillverkare än lovar så tycker jag det bleknar jämfört med detta. Det är trots allt teoretiskt möjligt att göra batterier med dubbla kapaciteten eller bättre jämfört med dagens.

Citat:
Men att Mazda redan har lyckads bygga bensinbilar med låg förbrukning utan dyr hybridteknik kan man inte förneka


Vid landsvägskörning ja, hyfsat irrelevant om man pratar om hybridteknik, de är heller inte ensamma om att kunna få låg förbrukning vid landsvägskörning. Sen kan man väl fundera på det där med dyr hybridteknik, är redan idag i vissa fall billigare än diesel , åtminstone i Toyotas modeller.

Och det är fortfarande väldigt långt ifrån en elbils effektivitet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 17:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Man kan nog ta sådana löften med en nypa salt, precis som tex löften om batterier som har mångdubbelt så hög kapacitet som dagens batterier.


Visst, men hur mycket batteritillverkare än lovar så tycker jag det bleknar jämfört med detta. Det är trots allt teoretiskt möjligt att göra batterier med dubbla kapaciteten eller bättre jämfört med dagens.


Om det är teoretiskt möjligt våger jag inte svara på men batterierna har mycket kvar innan de har kommit ikapp i energidensitet från 0,3MJ/kg för batterier till 30MJ/kg för etanol.

Laban skrev:
Citat:
Men att Mazda redan har lyckads bygga bensinbilar med låg förbrukning utan dyr hybridteknik kan man inte förneka


Vid landsvägskörning ja, hyfsat irrelevant om man pratar om hybridteknik, de är heller inte ensamma om att kunna få låg förbrukning vid landsvägskörning. Sen kan man väl fundera på det där med dyr hybridteknik, är redan idag i vissa fall billigare än diesel , åtminstone i Toyotas modeller.

Och det är fortfarande väldigt långt ifrån en elbils effektivitet.


För en Taxi kan det löna sig med hybrid-driften men jag undviker att åka bil i stan, ska man bara köra korta sträckor i stan tycker jag att man bör cykla eller åka kollektivtrafik, inte åka en stor bil.

Enligt den ganska realistiska EPA cykeln så drar Mazdan 0,84l bensin/mil i stan och 0,59l bensin/mil landsväg, inte så dåligt för en så stor bil.

En Toyota Camry Hybrid drar visserligen betydligt mindre i stan (0,55l/mil) men något mer på landsvägen 0,60lmil. Vanlliga bilar drar mycket mera än Mazdan, tom en mindre bil som Volvo S60 drar mera enl EPA 1,16l/mil i stan och 0,78l/mil landsväg.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 18:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om det är teoretiskt möjligt våger jag inte svara på men batterierna har mycket kvar innan de har kommit ikapp i energidensitet från 0,3MJ/kg för batterier till 30MJ/kg för etanol.


Men eftersom Tesla menar att man redan med dagens teknik kan göra ett 120 kWh batteripack till Model S så kanske man kan säga att just energidensiteten i sig inte är ett jättestort problem ? Att det sedan har en koppling till priset är en annan femma.

Citat:
För en Taxi kan det löna sig med hybrid-driften men jag undviker att åka bil i stan, ska man bara köra korta sträckor i stan tycker jag att man bör cykla eller åka kollektivtrafik, inte åka en stor bil.


Hybriden var bara ett exempel för att påvisa att Mazda har en del arbete framför sig om man ska nå 80% effektivitet i en förbränningsmotor. Milt sagt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 20:21 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Mazda har nog en bit kvar jämfört med hybridbilar om man ser till bränsleförbrukningen och var kör man de flesta milen med bilen, inte är det landsvägskörning för de flesta av oss.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 4489&#tab1


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 22:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Om det är teoretiskt möjligt våger jag inte svara på men batterierna har mycket kvar innan de har kommit ikapp i energidensitet från 0,3MJ/kg för batterier till 30MJ/kg för etanol.


Men eftersom Tesla menar att man redan med dagens teknik kan göra ett 120 kWh batteripack till Model S så kanske man kan säga att just energidensiteten i sig inte är ett jättestort problem ? Att det sedan har en koppling till priset är en annan femma.


Vad väger 120kWh batteriet och vad kostar det?

Laban skrev:
aryan skrev:
För en Taxi kan det löna sig med hybrid-driften men jag undviker att åka bil i stan, ska man bara köra korta sträckor i stan tycker jag att man bör cykla eller åka kollektivtrafik, inte åka en stor bil.


Hybriden var bara ett exempel för att påvisa att Mazda har en del arbete framför sig om man ska nå 80% effektivitet i en förbränningsmotor. Milt sagt..


Det är ingen som påstått nått annat?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-27 23:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Mazda har nog en bit kvar jämfört med hybridbilar om man ser till bränsleförbrukningen och var kör man de flesta milen med bilen, inte är det landsvägskörning för de flesta av oss.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 4489&#tab1


Du valde ifs "fel" Mazda motor, det ska vara denna i jämförelse
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 3906&#tab1

Toyota ska tydligen också köpa in Skyactiv motorer till några modeller så Mazda är nog inte helt ute på fel spår spårhttp://www.autonews.com/article/20140306/OEM04/140309883/toyotas-new-subcompact-will-use-mazdas-skyactiv-engine

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-03-28 08:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Vad väger 120kWh batteriet och vad kostar det?


Visst, men då är vi inne på något annan än densitet, även om det som sagt finns en koppling mellan densitet och ex pris.

Citat:
Det är ingen som påstått nått annat?


Det är väl det tråden går ut på, att avgöra om detta är troligt eller ej. Jag gillar iofs Mazda, de har visat sig att de ofta förbrukar mindre än uppgivna siffror vilket är något som de flesta i down-sizing gänget inte lyckats med, tvärtom så är förbrukningen där oftast långt ifrån de uppgivna.

Vad gäller Toyota så är det nog större Atkinson motorer som gäller vad det lider: http://www.dailytech.com/Toyota+Not+Rea ... e33567.htm

Samtidigt som: http://www.dailytech.com/Toyota+to+Rele ... e33271.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-03-28 16:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Vad väger 120kWh batteriet och vad kostar det?


Visst, men då är vi inne på något annan än densitet, även om det som sagt finns en koppling mellan densitet och ex pris.


Som jämförelse med batteriet: 120kWh etanol E100 väger + tank vägen under 20kg och ha en volym på ca 20l

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011