El- och elhybrid-bilar har batterier med begränsad livslängdBilar som helt eller delvis drivs med el har batterier med begränsad livslängd. Många av de tidiga modellerna har batterier som nu börjar bli gamla. Bilen behöver då åtgärdas för att kunna användas i fortsättningen. Här får du som fordonsägare veta mer om hur och varför.
Du bör kontakta din återförsäljare eller din märkesverkstad för att få mer information om vad som gäller för din bil.
Vilka bilar är det som berörs?Fordon som är aktuella är personbilar, lastbilar och bussar som helt eller delvis drivs av el. Från och med 2002 anger tillverkarna den maximala livslängden på batteriet till 20 år. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. De första elbilarna kan därför idag ha batterier som är för gamla eller snart blir för gamla.
Vilka alternativ har en ägare till en bil med gamla batterier?Ägaren har två möjligheter; byta batteriet eller koppla ur eldriften och fortsättningsvis köra på förbränningsmotorn. Det senare är endast möjligt om bilen är godkänd för bensin eller dieseldrift. Det betyder att bilar som endast kan drivas med el dvs. s.k. el-bilar, måste skrotas om batterierna inte byts.
Vid byte av batteri gäller följande:
Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av batteriets anvisningar. I vissa fall ska även ledningar och laddare bytas. När detta är genomfört, ska bilen genomgå en registreringsbesiktning vid ett ackrediterat besiktningsorgan. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om batteriet ska tas med till besiktningen.
Om nya batterier installerats av en ackrediterad verkstad behövs ingen registreringsbesiktning. Verkstaden ska istället intyga att bilens batterier m.m. är utbytta och meddela detta till Transportstyrelsen. Information om ackrediterade verkstäder finns på Swedacs hemsida,
www.swedac.se.
Om eldriften kopplas ur gäller följande:Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) kan el/hybriddriften tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska batterierna, elmotor, laddningsanordningen och övriga delar av eldriften demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av batterisystemets anvisningar. I de fall delar av eldriftsystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Elsystemet ska då sättas ur funktion på ett permanent sätt så att det inte går att återställa till eldrift. För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur eldriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.
Efterkonvertering är ett specialfallDet finns ett begränsat antal bilar som har utrustats med batterier för eldrift efter att bilen togs i bruk första gången. I dessa fall kan inte biltillverkaren eller dennes representant ge information eller ta ansvar för batteriet och installationen. Dessa bilar är förmodligen utrustade med batterier där livslängden är längre än vad som framgår av Transportstyrelsens fordonsregister (baserat på datum för första registrering). Det är därför lämpligt att bilen genomgår en registreringsbesiktning så att besiktningsorganet kan informera Transportsstyrelsen om den korrekta livslängden. I annat fall riskerar bilen bli förelagd om registreringsbesiktning vid nästa kontrollbesiktning fastän batteriet inte är för gammal.
Vad händer om bilen inte åtgärdas?Enligt 3 kap. 14 § fordonsförordningen (2009:211) är fordonsägaren skyldig att underhålla och sköta fordonet så att det är i föreskrivet skick. Du som fordonsägare uppmanas därför att vidta åtgärder enligt de alternativ som föreslagits ovan.
Om ingen av åtgärderna utförs kommer du att få ett föreläggande och fordonet riskerar i förlängningen att få körförbud.
Nya uppgifter i fordonsregistret när bilen är åtgärdadI samband med att någon av åtgärderna ovan genomförs kommer bilens uppgifter i vägtrafikregistret att ändras. Byte av batteri (och eftermontering av eldrift) innebär att datum för battteriets livslängd läggs in i fordonsregistretregistret. Om eldriften tas bort kommer ”el” eller ”elhybrid” som drivmedel att tas bort.
Vid en registreringsbesiktning kan fordonet vägas. Efter demontering av batterier och elmotor kommer fordonet i de flesta fall att få en lägre tjänstevikt. Om fordonet får lägre tjänstevikt kommer det att innebära lägre vägtrafikskatt om fordonet har viktbaserad skatt. Fordonets lastförmåga kommer också att bli påverkad.
Transportstyrelsen förbättrar informationen i registretDet kommer hela tiden ut nya elbilar på marknaden. Idag är det nästan 50 000 bilar som drivs av el. Transportstyrelsen kommer därför att lägga till utökad information om batteriernas livslängd i fordonsregistret.
Ny information ska läggas in enligt följande:
1. Äldre eldrivna bilar ska förses med en informativ text under ”Övriga upplysningar” på registreringsbeviset. Texten talar om att fordonets batteriet har en begränsad livslängd. Denna textkod (T35C) används för de bilar som idag har batterier som är för gamla eller snart blir för gamla.
2. Om en fordonsägare väljer att byta ut ett gammalt batteri kommer besiktningsorganen, vid registreringsbesiktningen, att informera Transportstyrelsen om den nya batteriets livslängd. Då används en ny text (T35D) som ersätter T35C. Textkoden används också då en ackrediterad verkstad anlitats för batteribytet, och även då en bil efterkonverterats till eldrift, se ovan.
3. Alla nya elbilar som tas i bruk förses med en textkod (T35E) med betydelsen att batterierna har en maximal livslängd på 20 år räknat från första gången bilen togs i bruk.
Sidan ändrad: 12 mars 2014, 14:01