Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 14-04-01 11:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tråkiga nyheter för elbilsägare från transportstyrelsen http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... gler/elbil

Citat:
El- och elhybrid-bilar har batterier med begränsad livslängd

Bilar som helt eller delvis drivs med el har batterier med begränsad livslängd. Många av de tidiga modellerna har batterier som nu börjar bli gamla. Bilen behöver då åtgärdas för att kunna användas i fortsättningen. Här får du som fordonsägare veta mer om hur och varför.

Du bör kontakta din återförsäljare eller din märkesverkstad för att få mer information om vad som gäller för din bil.

Vilka bilar är det som berörs?
Fordon som är aktuella är personbilar, lastbilar och bussar som helt eller delvis drivs av el. Från och med 2002 anger tillverkarna den maximala livslängden på batteriet till 20 år. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. De första elbilarna kan därför idag ha batterier som är för gamla eller snart blir för gamla.

Vilka alternativ har en ägare till en bil med gamla batterier?
Ägaren har två möjligheter; byta batteriet eller koppla ur eldriften och fortsättningsvis köra på förbränningsmotorn. Det senare är endast möjligt om bilen är godkänd för bensin eller dieseldrift. Det betyder att bilar som endast kan drivas med el dvs. s.k. el-bilar, måste skrotas om batterierna inte byts.

Vid byte av batteri gäller följande:

Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av batteriets anvisningar. I vissa fall ska även ledningar och laddare bytas. När detta är genomfört, ska bilen genomgå en registreringsbesiktning vid ett ackrediterat besiktningsorgan. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om batteriet ska tas med till besiktningen.

Om nya batterier installerats av en ackrediterad verkstad behövs ingen registreringsbesiktning. Verkstaden ska istället intyga att bilens batterier m.m. är utbytta och meddela detta till Transportstyrelsen. Information om ackrediterade verkstäder finns på Swedacs hemsida, www.swedac.se.

Om eldriften kopplas ur gäller följande:

Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) kan el/hybriddriften tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska batterierna, elmotor, laddningsanordningen och övriga delar av eldriften demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av batterisystemets anvisningar. I de fall delar av eldriftsystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Elsystemet ska då sättas ur funktion på ett permanent sätt så att det inte går att återställa till eldrift. För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur eldriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.

Efterkonvertering är ett specialfall
Det finns ett begränsat antal bilar som har utrustats med batterier för eldrift efter att bilen togs i bruk första gången. I dessa fall kan inte biltillverkaren eller dennes representant ge information eller ta ansvar för batteriet och installationen. Dessa bilar är förmodligen utrustade med batterier där livslängden är längre än vad som framgår av Transportstyrelsens fordonsregister (baserat på datum för första registrering). Det är därför lämpligt att bilen genomgår en registreringsbesiktning så att besiktningsorganet kan informera Transportsstyrelsen om den korrekta livslängden. I annat fall riskerar bilen bli förelagd om registreringsbesiktning vid nästa kontrollbesiktning fastän batteriet inte är för gammal.

Vad händer om bilen inte åtgärdas?
Enligt 3 kap. 14 § fordonsförordningen (2009:211) är fordonsägaren skyldig att underhålla och sköta fordonet så att det är i föreskrivet skick. Du som fordonsägare uppmanas därför att vidta åtgärder enligt de alternativ som föreslagits ovan.

Om ingen av åtgärderna utförs kommer du att få ett föreläggande och fordonet riskerar i förlängningen att få körförbud.

Nya uppgifter i fordonsregistret när bilen är åtgärdad
I samband med att någon av åtgärderna ovan genomförs kommer bilens uppgifter i vägtrafikregistret att ändras. Byte av batteri (och eftermontering av eldrift) innebär att datum för battteriets livslängd läggs in i fordonsregistretregistret. Om eldriften tas bort kommer ”el” eller ”elhybrid” som drivmedel att tas bort.

Vid en registreringsbesiktning kan fordonet vägas. Efter demontering av batterier och elmotor kommer fordonet i de flesta fall att få en lägre tjänstevikt. Om fordonet får lägre tjänstevikt kommer det att innebära lägre vägtrafikskatt om fordonet har viktbaserad skatt. Fordonets lastförmåga kommer också att bli påverkad.

Transportstyrelsen förbättrar informationen i registret
Det kommer hela tiden ut nya elbilar på marknaden. Idag är det nästan 50 000 bilar som drivs av el. Transportstyrelsen kommer därför att lägga till utökad information om batteriernas livslängd i fordonsregistret.

Ny information ska läggas in enligt följande:

1. Äldre eldrivna bilar ska förses med en informativ text under ”Övriga upplysningar” på registreringsbeviset. Texten talar om att fordonets batteriet har en begränsad livslängd. Denna textkod (T35C) används för de bilar som idag har batterier som är för gamla eller snart blir för gamla.

2. Om en fordonsägare väljer att byta ut ett gammalt batteri kommer besiktningsorganen, vid registreringsbesiktningen, att informera Transportstyrelsen om den nya batteriets livslängd. Då används en ny text (T35D) som ersätter T35C. Textkoden används också då en ackrediterad verkstad anlitats för batteribytet, och även då en bil efterkonverterats till eldrift, se ovan.

3. Alla nya elbilar som tas i bruk förses med en textkod (T35E) med betydelsen att batterierna har en maximal livslängd på 20 år räknat från första gången bilen togs i bruk.

Sidan ändrad: 12 mars 2014, 14:01

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-02 12:00 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Trodde först att det var ett aprilskämt, men
Citat:
Sidan ändrad: 12 mars 2014, 14:01


visar ju att det inte kan vara det.

Verkar vara exakt samma krav som ställs på gastankar. En kollega visade upp exakt samma text fast med gastankar. Byta tankarna kostar betydligt mer än vad bilen är värd.

Det måste vara någon byråkrat påtrafikverket som fått fnatt? Vad exakt i ett batteri kan bli gammalt och farligt efter 15/20 år? Det borde vara självsanerande, när kapaciteten är dålig byts batterierna eller så skrotas bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-02 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tänkte precis samma sak, måste vara ett aprilskämt. Men om det gäller samma sak som för bensintankar så kanske det är något som inte direkt efterföljs.

Tillägg: gastankar var det kanske. Låter märkligt i alla fall. Vi kan ex ta en 20 år gammal Model S vars batteri då kanske är på 50-60 kWh. Varför skulle man tvingas byta det batteriet till en om än betydligt mindre summa än dagens så garanterat mer än vad bilen är värd om 20 år ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-02 16:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja detta verkar väldigt överdrivet. De kanske är rädd för att så pass gamla batterier lättare skulle kunna ta eld om det blir fel på nån av dem under laddning eller så.

För gastankar tycker jag f.ö. att det nästan ännu mera överdrivet att kräva skrotning eller utbyte endast pga åldern. Om det finns skador eller rostangrepp på tanken kan man förstå att det finns fog för en viss oro trots att de borde vara rätt så överdimensionerade och ha bra säkerhets marginaler. Normalt borde väll gastanker vara tämligen outslitbara och lätt kunna överleva bilen?

Men det kanske finns (tvingande) tillverkargarantier/ansvar vad gäller säkerhet som går ut efter 20 år?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-02 16:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
nej bensintankar är ju som alla vet åldringsbeständiga, de behöver inte bytas ut efter 20 år. samma sak med startbatterier, bara de driver fossilmotorer åldras de inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-02 16:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
nej bensintankar är ju som alla vet åldringsbeständiga, de behöver inte bytas ut efter 20 år. samma sak med startbatterier, bara de driver fossilmotorer åldras de inte.


Precis ;-)

Jag har dock lyckas spränga yngre startbatterier några gånger. Snabbladdade och en liten gnista vid batteriet gjorde susen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-02 20:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Haha, ja de rationaliserade lite där och använde exakt samma text som för gastankar.
Mkt märkligt. Skulle vi inte upptäcka det eller?
Snart kommer det väl liknande för bensintankar också, i plast.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-04-28 20:28 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Läst igenom texten igen och konstaterat att detta även gäller hybridbilar. Dvs toyota prius ligger pyrt till? Såg lite snabbt på begagnade prius på blocket och de verkar vara värda mellan 20-30 kkr för modeller före 2002. Undrar om köparna är medvetna om att bilen är näst intill värdelös?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 15:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Obs denna tråd är från 14-04-01

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 16:14 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Japp du lurade mig ända tills i eftermiddags. jag tittade bara på trafikverkets datum inte ditt inläggsdatum. trodde vi avhandlade att det inte var ett aprilskämt i början av tråden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 21:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Och jag trodde ni var med i "komplottet" när ni skrev era inlägg :-) Har du testat länken till transportstyrelsen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-05 19:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Och jag trodde ni var med i "komplottet" när ni skrev era inlägg :-) Har du testat länken till transportstyrelsen?

Nu har jag det, och känner mig väldigt bortgjord.
Det förklarar varför jag har suttit en timma och letat på Google och Transportstyrelsens web-sidor utan att ha hittat något... :oops:


Normalt sett lägger jag märke till trix som denna.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-05 20:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man får nog säga att det var ett, ur vissa synpunkter, ovanligt bra aprilskämt...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 06:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
håller med. Inte ofta jag blir lurad, här blev jag det i en månad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 09:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag ber om ursäkt om jag lurat er för mkt. Antagligen var min påhittade nyhet inte allt för osannolikt med tanke om vad som nu händer med gastankar och hur ägare av äldre gasbilar lämnas i sticket av biltillverkarna. Vad jag vet har ingen olycka inträffat med en gasbil pga en gastank blivit gammal, däremot har det uppstått brand i ett garage när en äldre elbil fått kortslutning. Med fler el/hybridbilar och batterier med större energidensitet och därmed större konsekvenser om nått elektriskt fel uppstår så kan jag tänka mig att Transportstyrelsen kommer med liknade regler för batterier som inte längre omfattas av tillverkargarantier.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011