Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-04-16 10:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ny Teknik skall testa elbilen i praktiken.

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken
Av: Charlotta von Schultz Ny Teknik.

Publicerad 16 april 2014 06:30
Hur lång tid tar det att köra elbil mellan landets två största städer? Är det ens möjligt? Ny Teknik testar.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 820952.ece


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-17 08:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
För mig är den här typen av test om inte helt ointressant så nästan. Jag tror inte att någon köper Nissan Leaf för att köra längre sträckor, eller åtminstone väldigt få. Då blir det en artikel endast för artikelns skull, inte för att den ger någon information.

Detsamma gäller även om de skulle testat en Model S likt Aftonbladet. Helt meningslöst utan snabbladdningsstationer, som vi vet kommer. Hade varit intressant om det åkt till Norge och testat en Model S i praktiken, kört genom Norge, sett hur laddstationerna fungerade i praktiken. Laddtider om man måste dela på en station, vad gör man medan man väntar osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-17 10:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det som kan vara intressant att få reda på hur långt man i praktiken kommer med en elbil som på papper anges klara xx mil på en laddning. Men då skulle jag även vilja veta hur låga temperaturer och vinterväglag påverkar sträckan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-04-18 07:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visserligen, men sådana tester har vi väl hyfsat gott om sedan en tid tillbaka. Det blir också lätt fel fokus om artikeln handlar om att göra en långkörning.

Tar man ex Aftonbladets långkörning med Model S i Sverige så blev det lite av ett skämt:

Citat:
Kvar är jag, i ett öde garage med en elbil som blinkar grönt av lycka över att bli fylld med ström från ett 400-volts 32-ampèreuttag. Jag läser en bok så länge.


De nämner inte ett ord om kommande infrastruktur i Sverige , när den förväntas komma och hur mycket den ska täcka in. Hur snabbt man kan ladda då osv. Men det är väl klassiskt Aftonbladet iofs, information är inte det viktiga i artikeln.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-04-18 10:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
BMW säljer sin elbil med elverk för att bilägaren inte skall få räckvidsångest. Om man nu bara kör några mil per dag är det då klokt att släpa omkring på ett mycket dyrt batteri som väger så mycket att bilen är fullastad så fort man kör med bilen även om man är ensam i bilen utan något bagage, och släpa på ett tungt generatoraggregatet. Ett generatoraggregat som bara används några få gånger per år vid längre färder. Är det då inte klokare att bilen har ett litet lätt och billigare batteri som klarar huvuddelen av bilägarens utflykter på el utan att tynga ner bilen i onödan vilket gör att den lastar mer och har lägre förbrukning både på el och bränsle nu när vi bor i ett land med behov av uppvärmning i bilen större delen av året. BMW skriver att I3 klarar 7-8 mil på bara el om temperaturen kryper under nollstrecket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-20 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Problemet är väl att folk helst undviker kompromisser. Se bara på Norge, senaste månaden såldes 1400+ Model S, 400 Nissan Leaf. Som jämförelse sålde man 600 Golf, den normalt sett mest sålda bilen i Norge.

Så trots att Nissan Leaf bör vara betydligt billigare jämfört med en Golf så säljer man ändå fler Golf. Och trots att Model S är kostar ofantligt mycket mer än både Golf och Leaf så säljer man dubbelt, tredubbelt så många av dem i dagsläget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-23 12:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man räknar in alla kostnader är den väll nästan aldrig billigast att köpa en (ny) bil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-27 10:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Problemet är väl att folk helst undviker kompromisser. Se bara på Norge, senaste månaden såldes 1400+ Model S, 400 Nissan Leaf. Som jämförelse sålde man 600 Golf, den normalt sett mest sålda bilen i Norge.

Så trots att Nissan Leaf bör vara betydligt billigare jämfört med en Golf så säljer man ändå fler Golf. Och trots att Model S är kostar ofantligt mycket mer än både Golf och Leaf så säljer man dubbelt, tredubbelt så många av dem i dagsläget.


Det är ju inte så konstigt i Norge...
En ren elbil är ju rejält subventionerad jft med en tekniskt vettigare hybrid.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-04-28 07:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Det är ju inte så konstigt i Norge...
En ren elbil är ju rejält subventionerad jft med en tekniskt vettigare hybrid.


Det är inte så konstigt att man säljer rena elbilar i Norge nej, men notera att jag hade med Nissan Leaf i jämförelsen. Så återigen, det verkar som att folk inte gillar kompromisser. Tesla säljer bra , även om siffrorna nog kommer se annorlunda ut nästa månad, Nissan Leaf säljer inte lika bra trots att den är väldigt billig den också.

En tekniskt vettigare hybrid ? Jag har svårt att se vitsen med en hybrid, om man nu tänker sig Norge som utgångspunkt. Menar du laddhybrid så kanske, men frågan är hur lång räckvidd den ska ha i så fall. Men jag tycker att Model S är väldigt vettig tekniskt, det verkar de som köpt den också göra :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-06-02 16:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det är inte bara etanolbilar som blir beskyllda för "allt elände". Rätt eller fel? Fel naturligtvis.
Men det här då?

Elsäkerhetsverket: Var medveten om riskerna med att ladda elbilen
Av: Charlotta von Schultz. Ny Teknik.

Publicerad 2 juni 2015 15:00

Att ladda elbilen i en vanlig stickkontakt innebär en risk för brand, bekräftar Elsäkerhetsverket.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912449.ece


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011