aryan skrev:
Ja om man tycker att 17% är mycket är såklart relativt, men jag kan tänka mig ett mycket enklare sätt att spara ungefär lika mycket bränsle bara genom att sänka hastigheten med ca 10%.
Fast inget förhindrar väl att man gör både och. Sen får man också tänka på att det kostar pengar att driva ett fartyg, lägre hastighet = högre personalkostnader, eventuellt mindre nöjda kunder också.
Citat:
Detta låter som ett cirkelresonemang, det kan ju finnas många andra anledningar än effektivitetsvinster. T ex marketing eller avgaskrav i hamnområdet.
Det kan det säkert finnas, men jag tror att den stora delen handlar om drivmedelskostnader. Trots 50% effektivitet i båtdieslar, billigare båtdiesel, eventuellt dubbla batterier (land, båt) så verkar det som att man utan problem tjänar pengar på eldrift. Då måste det finnas en hel del att göra effektivitetsmässigt, sett på systemnivå då.
Citat:
Pelletsdrift borde vara billigare per kWh än el- eller dieseldrift, i passagerarfärjor behövs också (spill)värmen för uppvärmning och varmvatten osv.
Kanske det, men jag är inte helt säker. Och även om det skulle vara billigare så är frågan, hur mycket billigare ? Batteridriften är enkel att lägga in i en befintlig båt som komplement. Vid pelletsdrift kan man nog inte köra det som en hybrid, där måste man gissningsvis ta ut befintlig motor, göra om tank osv till att hantera pellets, och därmed göra båten till en ren seriehybrid. Om det ska vara någon vits med det. Kanske en betydligt större kostnad med en lång avskrivningstid ?
För kortare turer (MS Movitz, bilfärjan i Norge) så tror jag det blir svårt att konkurrera med ren eldrift. Förhållandevis små batterier sett till den dieselförbrukning de ersätter eftersom det rör sig om turer. Med snabbladdning på 10 minuter och där man ändå måste stanna en längre tid pga passagerare, last, så borde det vara nära nog optimalt för eldrift.