Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: lör 14-06-07 09:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Skulle vara trevligt om Outlandern även hade en plug-out aanslutning, så att man kan använda den som reservkraft vid elavbrott.


Det har den tydligen:

http://insideoutlander.boards.net/threa ... wer-supply

Citat:
The Outlander PHEV will have a 1500W AC power supply with 2 outlets located as shown in the image below. One will be located in center of the rear bench and the other in the luggage area. The outlets are not automatically energized, the driver turns them on with a button located behind the steering wheel. Mitsubishi says it will be capable of powering consumer electronics (i.e. laptop computers) as well as higher capacity devices like a coffee maker.

It can also be used as a backup power source in emergencies. On a full charge, the Outlander PHEV can provide about 1 day's worth of power for a typical household. Running the gas engine as a generator can provide an additional 10 days of power on a full tank!


Har din plug-out ? De som säljs i Nederländerna har inte det och det verkar som det bara finns i (länder med) 100-120VAC utag?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: lör 14-06-07 19:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag har inget sånt heller, de kanske har skippat det i den europeiska versionen. Eller som du säger, endast i länder med 100-120 V..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: sön 14-09-14 18:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Nu har du haft bilen ett tag. Har du bättre koll på vad den drar när batteriet är slut? Min ÅF sa 0.7 l/mil, vilket jag tycker är riktigt bra för en så stor bil. Å andra sidan kanske man inte ska lita på ÅF i såna frågor...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tis 14-09-16 07:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Har kört 660+ mil nu och är väldigt nöjd. 0.7 kan man nog få ner den i vid mer stadskörning men knappast på landsväg. Körde 30+ mil på bensin, med släp , halva sträckan med 300+ kg fönster på släpet och den drog just under litern vilket jag tyckte var riktigt bra med tanke på omständigheterna.

Just nu är det bara daglig pendling och vi kör i princip helt på el vid den dagliga körningen. Räknar med att spara minst 1500 kr/månad på bränslet. Elräkningen har gått upp med ca 200 kr/månad, har inte mätt exakt.

Än har det inte kommit några laddplatser till Luleå (Karpen) så vi får väl se om det blir av, eller när. Förhoppningsvis innan det blir riktigt kallt ute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: lör 14-10-11 07:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
24+ mils körning med släp, 100 km/h på farthållaren och 0.91l/mil förbrukning. En kompis med likadan bil körde en 110 km/h sträcka utan släp på 0.85l/ mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: ons 15-04-22 16:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Har kört till Levi för några helger sedan, 33 mil enkel resa. Förbrukning upp: 0.7 l/mil. Ner: 0.8l/mil, då utan att ha laddat.

Gjorde en liten miss där för de hade 16A motorvärmaruttag som gick att tidsinställa 24h. Och jag hade inte tagit med någon laddkabel. Fanns även 3 st snabbladdare där, en precis vid backen. Och första dagen vi var där stod det en norsk Model S där så det går att köra dit från Norge :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tor 15-09-24 05:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fortfarande nöjd med Outlandern? Blev lite sugen på en när det kom reklam om den "upphottade" versionen :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tor 15-09-24 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Väldigt nöjd. Men man gråter lite invärtes då bensinmotorn startar vid lite hårdare acceleration. Eller då det är kallt ute, då man använder AC osv. Vet inte om nya versionen är förbättrad på den punkten men förhoppningsvis är den det.

Det är väl så att som elbilsentusiast så väntar man/jag på Model 3 och CUV versionen av den. Men Outlandern är en bra kompromiss tills man kan köpa den i Sverige och laddnätet är utbyggt häruppe. Ingen räckviddsångest och hyfsat låg förbrukning då den går i hybriddrift. Åtminstone jämfört med min gamla bensinare (Santa Fe). Och dieselbil kan man bevisligen inte köra :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tor 15-09-24 12:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Laban skrev:
Väldigt nöjd. Men man gråter lite invärtes då bensinmotorn startar vid lite hårdare acceleration. Eller då det är kallt ute, då man använder AC osv. Vet inte om nya versionen är förbättrad på den punkten men förhoppningsvis är den det.

Det är väl så att som elbilsentusiast så väntar man/jag på Model 3 och CUV versionen av den. Men Outlandern är en bra kompromiss tills man kan köpa den i Sverige och laddnätet är utbyggt häruppe. Ingen räckviddsångest och hyfsat låg förbrukning då den går i hybriddrift. Åtminstone jämfört med min gamla bensinare (Santa Fe). Och dieselbil kan man bevisligen inte köra :-)

Hmm.. Vad är "kallt" för gradtal? Och innebär det att man t.ex inte kan köra på ren el under en viss temp?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: fre 15-09-25 07:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kallt kan vara 5 grader och då man behöver värme, dvs, även om bilen har stått i garaget. Då är det förstås inte så att motorn går i 10 minuter men redan där kan den dra någon halv dl/mil. Är det -20 så kan det röra sig om 0.2l/milen eller mer. Har den stått i parkeringshus så kan de vid dessa temperaturer ibland vara så att den knappt drar el under de 2 mil jag kör hem, antar för att batteriet måste värmas upp.

Med fördel förvärmer man bilen med bilens egen anläggning men det suger tyvärr när den inte har ett mobilt abonnemang och fin app som man kan styra det med oavsett var man är. Ex som med en Tesla. Vet att det gör stor skillnad om man gör detta, jag har gjort något tappert försök men inte lyckats speciellt bra. Tycker interfacet suger. Även appen + wi-fi är ingen höjdare. Verkar vara hur enkelt som helst med Tesla och säkert andra tillverkare också.

Så är Outlandern perfekt, nja, långt därifrån. Men som kompromiss får man en hyfsad elbil på vår, sommar, höst. Sisådär på vintern sett till just elbilsdelen. En fullstor bil , 4WD , ingen räckviddsångest oavsett väderlek.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011