Grattis till din nya bil!
Laban skrev:
Intressant är också det här med farthållare samt radar/varningssystem. Det blir en väldigt lugn och harmonisk körning om man sätter farthållaren och låter systemet sköta det här med att hålla avstånd till närmaste bil framför.
Ja det verkar mycket behändigare än vanliga farthållare, bromsar den också om det inte räcker bara med att "släppa gasen" när biln framför kraftigt minskar farten?
Hoppas det kommer adaptiva farthållare som eftermarknadskit, borde inte vara så svårt tycker man.
Laban skrev:
Det tillsammans med att man vill köra så mycket på el som det går gör att åtminstone vi kör betydligt saktare än med föregående bil. Aldrig över fartgränsen.. Och det är aldrig fel miljömässigt, oavsett vilken bil man har.
Ja precis, så blir en nackdel en (miljö)fördel
Laban skrev:
Lite om det här med laddning då kanske, dvs, om det känns bökigt att ladda. Svaret hittills är väl nej, nu hade vi bilen ute på bilden men för att hålla bilen kall och spara på elen utan att då behöva förkyla den via timers osv så slutade det med att vi nu alltid kör in bilen i garaget, även trots att det är sommar nu.
Låter bra då kommer restvärmen från laddningen och evt kupevärmare också hjälpa till att värma garaget vintertid.
Går laddningen på 230V, 10A eller 16A? Vanliga uttag kan bli varma och tom smälta när de belastas längre tid med 16A och inte är i toppskick och gjorda för att klara 16A konstant. Står de 10/16A i uttaget tror jag att den bara får belastas 10A kontinu. Se
http://gwl-power.tumblr.com/tagged/J1772