Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-08-25 15:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Alliansen lovar mer miljöbilspengar

Av: TT
Publicerad 25 augusti 2014 14:17 Ny Teknik.

Stockholm (TT). En påfyllning av årets supermiljöbilspremie kommer att ingå i Alliansens gemensamma valmanifest. Från 2017 lovar regeringspartierna ett system som kombinerar piska och morötter för bilköpare.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 842349.ece


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-08-31 09:35 
Offline

Blev medlem: tis 14-08-05 16:08
Inlägg: 3
Tjena,
har någon någon koll på hur vänsterblocket ser på miljöbilpremien? Det känns som det skulle kunna vara något för Miljöpartiet om inte annat... Tycker allmänt att primen är bra. Hoppas att de utökar den ytterligare för att sponra nästa generations bilmotorer och bilar!

_________________
Anders
Vem vinner mest på miljön?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-09-03 04:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag har inte hittat något om att ex miljöpartiet vill slopa supermiljöbilspremien, inte något om utökning heller iofs. De var väl också de som tog fram förslaget om att bygga 10 000 laddstolpar, något som nu alliansen hakat på.

Alliansen är dock tydliga, laddhybrider 40 000, rena elbilar 55 000 i premie. Bygga 10 000 laddstolpar. Låter bra tycker jag, sen är väl frågan hur länge premien behövs. Når Tesla sina mål på 100$/kWh för batterier (pack nivå) till ~2020 så kan pengarna läggas på något annat istället, förslagsvis sjukvården om man sett på tv4..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-09-03 07:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
När >10% av bilparken är elektrifierad kan jag garantera:

a: fossillobbyn börjar yla om sällsynta jordartsmetaller, CO2 vid elproduktion av marginalel.

b: politikerna börjar yla om kmbeskattning eller speciell elbilsskatt.

Vänta bara...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-09-05 06:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sällsynta jordartsmetaller är nog inte något stort problem, Tesla har som bekant inte dessa i deras motorer. Börjar man prata om marginalel så måste man också prata om oljesand så det tror jag heller inte fungerar.

Eventuella km-skatter eller dylikt är nog många år bort misstänker jag, blir lite svårt att förklara varför man ska betala den skatten på en elbil medan man slipper den i fossilbilar. Sen är det klart att pengarna ska in till staten, så nog kommer vi att få betala de pengarna som inte kommer in i bensin/dieselskatt, på ett eller annat sätt.

Såg utfrågningen av Annie Lööf igår där hon värnade om glesbygden, var ex därför de inte vill höja bensinskatten mer utan istället flytta skatten till fordonet. Då kan man tycka att de borde värja sig från skatter och dylikt av elbilar som torde vara en del av räddningen för glesbygden. Så känner jag åtminstone själv när jag kör Outlandern till jobbet med familjen, stor och trevlig familjebil, 4WD, tyst, fantastiskt mjuk gång, milkostnad på 2 kr/mil i dagsläget istället för ~13 kr/mil med föregående bil.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011