GM har börjat släppa lite information om Volt generation 2 nu. Man börjar med information om drivenheten, hur bilen kommer att se ut släpper man i Januari.
http://green.autoblog.com/2014/10/28/20 ... r-battery/Motormässigt:
Citat:
Nitz said that this has a number of benefits, including more power and quieter operation. "Some people would say, why did you make [the first-gen engine] so big. I would say, why did you make it so small?" he said. "It works good, our customers love it, but the reality is that if you go a little bit off and use the car a little harder, you can get the engine to need to operate at a higher speed. In an EV, that's quite noticeable. So, what we did in the Gen 2 is we gave the engine a little more power, a little more torque, a little more displacement, more capability and what it has marginally enabled is not only is it more efficient but it's also quieter."
Det verkar handla mycket om ljudnivå, något som jag kan förstå för man reagerar en del när man accelererar hårt med Outlandern och motorn startar. När man blir van vid den tysta gången vid eldrift vill man gärna ha det så alltid
Batteripack:
Citat:
The press release (available below) says that, the new pack's revised cell chemistry, "increases storage capacity by 20 percent on a volume basis when compared to the original cell, while the number of cells decreases from 288 to 192."
Man säger dock ingenting om hur mycket energi det nya batteripacket lagrar, dock att det är mer. Batterisystemet är ca 14 kg lättare än första generationen men man har även en helt ny elmotor och hela drivenheten är 45 kg lättare än i föregående generation.
Sen är det spekulationer om den kommer att bli 5 sitsig. Det finns en del som tror på det pga att det nya batteripacket inte har lika stor knöl framför T delen som föregående pack. Vet inte om jag ser så stor skillnad på bilderna men möjligtvis kan man kanske ha 5 sitsig men med högre fothöjd i mitten, kanske en plats endast lämplig för barn.
Kontentan är i alla fall att man enligt GM har lyssnat på konsumenterna, gen 2 Volt kommer att ha:
längre räckvidd på el
bättre prestanda
lägre förbrukning
Något annat vore väl iofs oväntat. Som vanligt så är det väl inte en enda faktor som spelar in och det ska bli intressant att se slutresultatet. Jag hoppas på en design som tilltalar, något som den första (nya) generationens elbilar led lite brist på.