Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Metanol
InläggPostat: fre 19-10-11 14:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Gillberg är ju underhållande och har ju haft sitt Värmlandsmetanol igång nu i typ 20 år.
Han har nu börjat med en Youtube-kanal och är tydligen nu klar med sitt "långtidstest" av en Volvo 850 -92.
De har kört hela 6600 mil på olika låginblandningar av Metanol..
Intressant är trots allt deras resultat för förbrukning. ca 12:30 in så visar har hur förbrukningen går ned tom vid 15-20% metanol, och om man räknar om till specifik förbrukning så ser det ut som ca 14% effektivare motor vid 15% inblandning.
För oss med lång erfarenhet av E85 i olika halter i våra bensinbilar är detta inga nyheter, jag kunde berätta för honom om min resultat som visar på en snitt förbrukning på samma som på bensin när jag magerkörde en gammal merca utan kat i flera år på och ställde om tändningen som enda åtgärd. Bilen tappade säkert 40 Hk om inte mer så, toppfart var omkring 140 kanske, men det visar tydligt på potentialen om jag kan få samma förbrukning i snitt med E85 som Gillberg fick med M25. (Han vågade ju inte testa högre halt...)
(Av någon anledning har de även testat några mil med M20+4% etanol, vilket gav liknande resultat som M20)
Han påstår (felaktigt) att kostnaden för att bygga en ny Metanolbil inte är högre än för en Etanolbil, vilket jag betvivla med tanke på den stora korrosiviteten hos metanol, men Gillberg är underhållande utan tvekan.:
https://youtu.be/w-CfOixFCa0

Nästa film som kommer är lite äldre men också intressant:
https://youtu.be/vewiNdUDJDU
Enligt alla utredningar så är metanol och omformulerad metanol i form av DME det vi bör satsa på i Sverige om man ser till kostnad och möjlighet till inhemsk produktion.
Detaljer om korrosivitet och emissionproblem med stor halt av metanol via en 3-vägskat berör han inte förstås, men det är klart, sådant går kanske att lösa om man verkligen vill.
Han ger sedan en resume över de satsningar och utredningar som hittills gjorts i Sverige på området, först var det särintresset bönderna som ville göra etanol, sedan samma grupp som ville göra biogas, och nu är det elbolagen som vill göra oss beroende av kärnkraft och därför lobbar in elbilen så starkt. Vätgas är lika illa det, det kräver mkt el och dyra lagringslösningar, medans det ju lika gärna går att köra bränsleceller på metanol....
Kunskap är däremot inget särintresse säger den gamle miljökämpen för att förekomma ev. kritik mot sitt eget bolag.
Allt är bäst med metanol, om man lyssnar till Gillberg..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011