Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E85 Vw race motor
InläggPostat: tis 21-08-31 02:29 
Offline

Blev medlem: tis 21-08-31 01:56
Inlägg: 2
Hej alla, mitt första inlägg här.

jag är helt ny på detta med E85 och vars annars skall man kunna få svar på sina dumma frågor om inte här..=)

lite info.
Har en liten sportbil/tävlingsbil byggd på vw chassie med aluminium kaross, till denna bil köpte jag nyligen en trimmad motor som var/är konverterad/mappad för E85, dvs det är insprutning, kompressionen i motorn är höjd till 13:1, rostfri ventiler, inpressade stålhylsor i insprutnings husen, även ventilstyrningarna skall vara anpassade för e85?.
motorn är på 190hk
nu efter jag köpt motorn så har jag läst allehanda skräck historier rund detta med E85

Bilen kommer bara köras sommartid och alldrig under +10 grader, jag har inhandlat bränslefilter 10 samt 100 och med slangar som är gjorda för e85,(plastslang) där det sitter o-ringar så har jag bytt till viton, mm, man kan säga att hela bränslesystemet är anpassat för e85
kommer även montera flexifuel givare och bilen kommer mappas om.


Sen läser man om att E85 gör att cylindrarna blir repiga?, sant eller falskt?
1:E85 sköljer bort oljan på cylinderväggarna, nåt i den stilen.
2:går en ethanolmotor kallare, får man en kylande effekt av att man matar in mer bränsle, eller är det en skröna?
3:hur ofta bör man byta olja i motorn(kommer köra kanske 250-300mil sommar och byta innan vintern.
4:sen har jag då hört påstående att man skall köra in akrylatbensin i bränslesystemet innan vinterförvaring, bra ide, behövs det?, skall man om jag nu monterar flexifuelgivare köra en tank bensin varje 4-5 tank, behövs det?
5:den ethanol som blandar sig i oljan, dunstar den bort vid ordentlig uppvärmning?, eller varför tätare oljebyten?
6:röda klägget..... hjälper redline E85 tillsats?, eller har ni något annat bra medel som ni kan rekommendera?

Många frågor blev det hoppas ni har ork att svara mig.=)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 Vw race motor
InläggPostat: tis 21-08-31 09:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1) Fel. I de fall man har fått smörjproblem med E85 så har det rört sig om tvåtaktsmotorer som går på oljeblandat bränsle, där man har använt en olja som inte vill blanda sig med E85. För fyrtaktare är det inga problem alls.

2) En motor som körs på E85 går kallare, inte för att det matas in mer bränsle utan för att ångbildningsentalpiteten (den energi som går åt för att förånga en viss mängd bränsle) är större för E85 än för bensin. Detta gör att det på E85 är helt onödigt att fullgasanrika för att hålla ner temperaturen i förbränningsrummet, som man ju är tvungen att göra på en del bensinmotorer som går överbelastade vid fullgas.

3) Om motorn går någotsånär långa pass med hög oljetemperatur, så det bränsle som sköljs ner i oljan vid kallstart har en chans att få avdunsta, så klarar sig oljan mycket längre än på bensin. I en standardpersonbil som körs på E85, är oljan ofta knappt ens mörkfärgad efter 2000 mil även om motorn är gammal och sliten.

4) Det finns inget som heter akrylatbensin. Akrylat är något som används i målarfärger mm. Du kanske tänker på alkylatbensin? Det finns i alla fall ingen som helst anledning att byta bränsle för vinterförvaringen.

5) Se 3). Om den får gå några timmar i sträck med oljetemperatur minst 80 °C då och då, så blir det aldrig något bränsle anrikat i oljan. Om den bara används för korta småkörningar så är det en annan sak. Det är såklart bra om motorn har effektiv, helst sluten, vevhusventilation.

6) Rosa klägg är historia numera. Det var ett bekymmer före 2011, då standarderna för E85 skärptes och det blev bättre kontroll på tillsatserna. Åtminstone i Sverige, hur det är med den E85 som säljs i andra länder vet jag inte. Botemedlet mot rosa klägg var på sin tid att köra någon enstaka tank bensin emellanåt. Kanske en tank bensin på 50 tankar E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 Vw race motor
InläggPostat: tis 21-08-31 17:37 
Offline

Blev medlem: tis 21-08-31 01:56
Inlägg: 2
Tack för svar Torbjörn.:)

Då kanske man gjort ett bra val att köra på E85
jag brukar skicka in olja från mina motorer på oljeanalys, skall göra detta efter nästa sommar körning, skall bli spännande.:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011