Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-04-28 06:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-02-06 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sidan 2 från vår tråd om slangkvaliteter

Det här är G o o g l es bara-text-cache av http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... c&start=15 från 19 okt 2006 08:20:02 GMT.
G o o g l e:s cacheminne är den ögonblicksbild vi tog av sidan när vi var ute på webben.
Sidan kan ha ändrats sedan dess. Klicka här för den aktuella sidan utan markering.
Klicka här för den fullt cachade sidan, inklusive bilder.
Använd denna kod om du vill länka eller skapa ett bokmärke till den här sidan: http://www.google.com/search?q=cache:A_ ... sv&strip=1


Google har ingen anknytning till författarna av denna sida och är inte ansvarigt för sidans innehåll.
Dessa söktermer har markerats: slangar continental
Dessa termer syns endast i länkar som pekar på denna sida: etanol nu


--------------------------------------------------------------------------------
Etanol.nu logotype
Startsida | Varför Etanol? | Föreningen | Forum | FFV-fordon | Frågor och svar | Tankställen | Länkar | Ombyggnad | Insprutare | Förgasare
--------------------------------------------------------------------------------

Obs! forumet har "högt i tak" och inläggen återspeglar inte alltid föreningens ståndpunkter

chatChat Vanliga frågorVanliga frågor SökSök MedlemslistaMedlemslista AnvändargrupperAnvändargrupper RegistreraRegistrera
ProfilProfil Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden Logga inLogga in


Är sprit skadligt för slang
Gå till sida Föregående 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Nästa

Skapa nytt inlägg Svara på inlägget Forumstart -> Risker
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne
Författare Meddelande
Leif



Blev medlem: 01 Mar 2005
Inlägg: 53

InläggSkrivet: 05-04-26 08:49 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

900 Power skrev:
cyber skrev:
Enligt en kompis som jobbar på SAAB:verkstad, byts tankarna ut på de bilar som ska kunnda köras på etanol.

Någon som vet mer om detta och varför ??


Ja, Saab byter tank, slangar, pump och spridare.
Men fråga mig inte varför, pump och spridare kan jag ta, för de kanske flödar lite mer.

Tanken tror jag har lite bättre urluftning bara, en annan model mao.

Men vi får väl kolla under en etanolbil när de börjat o rulla Wink

Bränsleslangar vet jag inte heller, kanske är en annan längd på de, men det verkar långsökt, eller så tar de det säkra före det osäkra.

Kan det vara pga säkerhetsskäl? Materialet i slangar och tank skall under viss specifik tid kunna skydda bränslet mot värme (läs eld). Om det är så att etanol ger materialet andra egenskaper, skulle även jag ta det säkra före det osäkra och byta.

Under långtidstestning med etanolbränslen har jag sett vissa slangmaterial "spricka pga sprödhet".

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


J.K Nilsson



Blev medlem: 21 Jan 2005
Inlägg: 467
Från: Frösön, nyss uppflyttad till Luleå
InläggSkrivet: 05-04-26 19:43 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle vilja säga att det är osannolikt stor skillnad mellan olika slangar som saab använt genom åren. Min 900i -87 som rullat 55 000 mil har jättefina slangar till fördelare m.m. Min 9000 CS LTT -96 har bedrövligt skick på sina slangar, torrspruckna och eländiga, får byta ungefär så fort jag öppnar huven.

J.K Nilsson

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2604
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-04-27 16:12 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Instämmer!

På min -86 M-B 190E är inkommande slang från bränsleröret till motorn som ny.
Däremot ser jag redan efter 4 månaders drift med en Biltemaslang en massa torrsprickor på utsidan...
Funderar på att köpa orginalslng på Hedin bil...finns på metervara..
Bytte en stump under bilen (som faktiskt såg lite mindre än ny ut trots allt efter 19 år, kanske beroende på vägsaltet) och noterade att det var Continetal som tillverkar orginalslangen.
(eller iaf vad som säljs som orginaldel)
Kanske vi skulle lista bra och dåliga slangfabrikat?
Jag kan börja.

Continental verkar bra.

Biltema verkar skit.
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


J.K Nilsson



Blev medlem: 21 Jan 2005
Inlägg: 467
Från: Frösön, nyss uppflyttad till Luleå
InläggSkrivet: 05-04-27 16:20 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Tänk p åatt Biltema köper överproduktion från vilken fabrik som helst så att konsekvent säga att det är skit är att ta i.

J.K Nilsson

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


Torbjorn



Blev medlem: 29 Nov 2004
Inlägg: 3776
Från: Sundsvall
InläggSkrivet: 05-04-27 16:28 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Biltema har bytt slangleverantör sista året. Förut hade de en tygomspunnen slang som var av ungefär samma kvalitet som originalslangarna på tyska 70-talsbilar (VAG och Opel t ex). Den höll alltså några år, sedan blev den fuktig utanpå också. Den nya Biltemaslangen har jag inte provat men den är fruktansvärt tjockväggig, svår att få plats med i många fall.

OK har i många år sålt slang av märket Idealcarbur. Den har varit av högst varierande kvalitet. Ibland har den fungerat bra och länge, ibland har man fått slang som hårdnar och blir styv som armeringsjärn på något år, och ibland blir den mjuk och svampig, sväller för bränsletrycket eller skärs sönder av slangklammer.

Trelleborg-slang har jag sett ibland, den kanske är bra. Möjligen blir den lite väl styv med tiden.

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2604
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-04-27 16:34 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, Biltema kanske ngn gång köper från Conti?
Ska kolla hemma vad det står på slangarna från Biltema nu.
Och ja, tjocka är de för närvarande!
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


Lind
Administratör


Blev medlem: 01 Aug 2004
Inlägg: 1613
Från: Norberg, Västmanland
InläggSkrivet: 05-04-27 20:21 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Den gröna bensinslang jag köpte på OK förra sommaren verkar oförändrad än så länge.
Den är av fabrikat Trelleborg.
_________________
Bil: Ford Focus 1,8 FFV
Flextek/Flextune-försäljning: www.etanolkonvertera.nu
Flextune för 3/4 resp 5/6 cylindrar på lager.

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida


J.K Nilsson



Blev medlem: 21 Jan 2005
Inlägg: 467
Från: Frösön, nyss uppflyttad till Luleå
InläggSkrivet: 05-04-27 20:44 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Denna Sida: http://www.deh.gov.au/atmosphere/ethano ... als-2.html tar bl.a. upp slangproblematiken. Som bilderna visar är det anmärkningsvärda skador. I detta forum finns stor erfarenhet av etanol som del i bränslet och min reflektion är att något sådant måste uppkomma här också. Den dissikerade pumpmotorn torde inte ha många timmar kvar i livet. Hur kan detta förklaras?

J.K Nilsson

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


Anders



Blev medlem: 05 Jul 2003
Inlägg: 1412
Från: Norrköping
InläggSkrivet: 05-04-27 21:34 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Det är anmärkningsvärda bilder men läser man texten lite noga så ser man att delarna har sänkts ner i E20 respektive testbensin. Alltså totalt indränkta vilket inte ger helt verkliga förhållanden för alla delar.
I dom flesta delar så är det strömmande vätska
Sedan står det inte vad deras etanol har för surhet( mät som ättikssyra) eller för pH(eller pHe).
Dessutom framgår det inte om E20 har bytts ut med jämna mellanrum eller inte, ett visst upptag av vatten ur luften kan man räkna med efter 2000 h, likaså en viss förändring på etanoldelen. Det skulle vara intressant att köra ett HPLC och ett GC prov på E20 före och efter testet. Lika så ett surhetstest, före och efter.

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


900 Power



Blev medlem: 26 Nov 2004
Inlägg: 351
Från: Nyköping
InläggSkrivet: 05-04-28 14:49 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Anders skrev:
Det är anmärkningsvärda bilder men läser man texten lite noga så ser man att delarna har sänkts ner i E20 respektive testbensin. Alltså totalt indränkta vilket inte ger helt verkliga förhållanden för alla delar.
I dom flesta delar så är det strömmande vätska
Sedan står det inte vad deras etanol har för surhet( mät som ättikssyra) eller för pH(eller pHe).
Dessutom framgår det inte om E20 har bytts ut med jämna mellanrum eller inte, ett visst upptag av vatten ur luften kan man räkna med efter 2000 h, likaså en viss förändring på etanoldelen. Det skulle vara intressant att köra ett HPLC och ett GC prov på E20 före och efter testet. Lika så ett surhetstest, före och efter.


Precis, testet visar inget förutom att aluminium bildar korrision om det kommer i kontakt med etanol länge.

Ganska dumt test egentligen, som att sänka ner en aluminiumtopp i glykol för att kolla om den får några frätskador och sedan jämföra med vatten Wink
_________________
Flödestok

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2604
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-04-28 15:39 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

J.K Nilsson skrev:
Denna Sida: http://www.deh.gov.au/atmosphere/ethano ... als-2.html tar bl.a. upp slangproblematiken. Som bilderna visar är det anmärkningsvärda skador. I detta forum finns stor erfarenhet av etanol som del i bränslet och min reflektion är att något sådant måste uppkomma här också. Den dissikerade pumpmotorn torde inte ha många timmar kvar i livet. Hur kan detta förklaras?

J.K Nilsson


Generally, metal fuel system components were only subjected to E20 as it was assumed the product's respective manufacturer would have already verified compatibility with gasoline.

Vilket antagande!
Kanske de skulle se likadana ut efter 2000 timmar i stillastående bensin..

Hmmm...vad har Orbital för intresse i att sänka etanol tro...
Kanske de har haft problem att köra sina motorer på etanol, eller själva har problem med ngn komponent som inte tål etanol?
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


Torbjorn



Blev medlem: 29 Nov 2004
Inlägg: 3776
Från: Sundsvall
InläggSkrivet: 05-04-28 16:31 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Man bör också tänka på att en "normal" bränsleslang består av två gummilager med armering emellan. Det brukar inte vara samma gummikvalitet i de bägge lagren. Det inre är ju optimerat för att tåla bränsle, medan det yttre är optimerat för att tåla motorrumsmiljö (mekanisk nötning, olja, värme, vägsalt, glykol, ozon osv).

Jag är fortfarande mycket skeptisk till att etanol i sig skulle kunna orsaka någon nämnvärd korrosion. Däremot kan ju föroreningar som följer med från tillverkningen (vatten, organiska syror mm) orsaka korrosion. Om ett sånt där korrosionsprov ska ha något värde borde man åtminstone ha mätt pH-värdet för den etanol som användes vid provet och redovisat det.

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


Wallan



Blev medlem: 10 Dec 2004
Inlägg: 135
Från: Blekinge
InläggSkrivet: 05-04-29 11:34 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Naturligtvis är inte bränslesystemet undantaget korrossionspåverkan när resten av bilen rostar sönder efter 10-20 år.

Peter har gjort egna tester med den etanolen vi använder i Sverige, kanske han har någon kommentar?

Även om etanol är korrossivt i längden har det i praktiken visat sig att man kan köra i många år utan några åtgärder.

Om olyckan skulle vara framme visar det sig genom gradvis ökad förbrukning vid slangläckor, eller att bränslepumpen inte startar eller glappar. Man kan nog behöva hålla koll på förändringar i bränsletrycket.

Själv råkade jag ut för att min bensindrivna BMW 518i -85 började läcka bensin rakt genom åldrade bensinslangar inne i motorrummet. Det började med bensinlukt och ökad förbrukning, men syntes ingenting i början eftersom bensinen förångas så snabbt. Då var slangarna 12-13 år gamla.
1 meter ny slang löste det problemet.
_________________
http://hemsida.semera.se/xav3996/

Indikatordiagram, effektberäkning.
Förbränningsberäkning
Ekonomijämförelse E85/bensin.

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post


Chaan
Administratör


Blev medlem: 01 Jul 2004
Inlägg: 4244
Från: Stockholm Väst
InläggSkrivet: 05-04-29 12:16 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

900 Power skrev:

Precis, testet visar inget förutom att aluminium bildar korrision om det kommer i kontakt med etanol länge.



...med bensin väl? E20 måste betyda att det var större delen bensin?

Vad har bensin för korrosivitet på metaller Question Om det är så dåligt för slangar som Hydroscand menar så kan man ju undra hur det är emot metaller?
_________________
US Geological Survey gnuggar händerna åt växthuseffekten. När arktis smälter kommer de åt oljan som ligger därunder.

Senast ändrad av Chaan, 05-04-29 14:52, ändrad totalt 1 gång

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


snillet



Blev medlem: 22 Okt 2004
Inlägg: 2264
Från: Tega/Ytterby/kungälv
InläggSkrivet: 05-04-29 12:44 Rubrik: biltema slang nu Citera

--------------------------------------------------------------------------------

De nuvarande slangarna på biltema torrsprivker FORT på utsidan.
_________________
På E85: CitroenBX16TZI 1990,Peugeot 309GR 1990 / Citroën ZX1.8i 1995 / Audi100 2.3 1988A / Audi100 1.8 1986 / Suzuki Swift 1.3GS1993 / Honda SX214 (gräsklippare). Sprit e fina grejer !

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida ICQ-nummer


Visa tidigare inlägg: Alla inlägg1 Dag7 Dagar2 Veckor1 Månad3 Månader6 Månader1 År Äldsta förstNyaste först

Skapa nytt inlägg Svara på inlägget Forumstart -> Risker Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Nästa
Sida 2 av 7


Hoppa till: Välj forum Regler, instruktioner och ansvarsfriskrivning----------------Regler, instruktioner och ansvarsfriskrivning Konvertering----------------Tanka E85 utan konverteringKan jag konvertera min bil?RiskerKonvertering insprutareKonvertering förgasareMotorcyklar o mopederÖvrigt (gamla teknik) Avancerad teknik----------------KallstarterFörvärmning under driftEffekt och verkningsgradInsprutningssystemetTändsystemetKompressionsökningDataFörbrukning E85 övrigt----------------PolitikMediaMiljöMackar och priser för E85EtanolframställningFör och mot etanol som drivmedelFFV-fordonTräffa likasinnadeInternational Föreningen----------------FöreningenHemsidanForumetLokalavdelningar Andra biobränslen----------------Biobränslen för dieslarBiogasÖvriga biobränslen Offtopic----------------EnergiFossilbränslenOfftopic teknik och bilarOfftopic övrigtKöp och Sälj
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by virtuality © 2003

--------------------------------------------------------------------------------

Sidansvariga:

Vi har över 2500 registrerade medlemmar
och ca 1500 unika besökare per dag
Valid HTML 4.0 Transitional

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011