Hej alla, mitt första inlägg här.
jag är helt ny på detta med E85 och vars annars skall man kunna få svar på sina dumma frågor om inte här..=)
lite info. Har en liten sportbil/tävlingsbil byggd på vw chassie med aluminium kaross, till denna bil köpte jag nyligen en trimmad motor som var/är konverterad/mappad för E85, dvs det är insprutning, kompressionen i motorn är höjd till 13:1, rostfri ventiler, inpressade stålhylsor i insprutnings husen, även ventilstyrningarna skall vara anpassade för e85?. motorn är på 190hk nu efter jag köpt motorn så har jag läst allehanda skräck historier rund detta med E85
Bilen kommer bara köras sommartid och alldrig under +10 grader, jag har inhandlat bränslefilter 10 samt 100 och med slangar som är gjorda för e85,(plastslang) där det sitter o-ringar så har jag bytt till viton, mm, man kan säga att hela bränslesystemet är anpassat för e85 kommer även montera flexifuel givare och bilen kommer mappas om.
Sen läser man om att E85 gör att cylindrarna blir repiga?, sant eller falskt? 1:E85 sköljer bort oljan på cylinderväggarna, nåt i den stilen. 2:går en ethanolmotor kallare, får man en kylande effekt av att man matar in mer bränsle, eller är det en skröna? 3:hur ofta bör man byta olja i motorn(kommer köra kanske 250-300mil sommar och byta innan vintern. 4:sen har jag då hört påstående att man skall köra in akrylatbensin i bränslesystemet innan vinterförvaring, bra ide, behövs det?, skall man om jag nu monterar flexifuelgivare köra en tank bensin varje 4-5 tank, behövs det? 5:den ethanol som blandar sig i oljan, dunstar den bort vid ordentlig uppvärmning?, eller varför tätare oljebyten? 6:röda klägget..... hjälper redline E85 tillsats?, eller har ni något annat bra medel som ni kan rekommendera?
Många frågor blev det hoppas ni har ork att svara mig.=)
|