Hej!
Vissa motorrenoverare rekommenderar att man inte slipar dessa topplock alls, förutom minsta möjliga planslipning vid packningsbyte. Det är ingen Volvotopp, där man trimmar genom att hyvla av 2mm...
Godset vid 2:ans och 3:ans avgasventiler är ganska klent, och det händer att toppen spricker UNDER ventilsätet (ut till vattenkanal), i synnerhet om motorn är gammal och man inte skött glykolbytena. Att ta bort material nära kylkanalerna känns inte som en seriös modifiering, tycker jag. Å andra sidan finns det säkert massor med folkrace-trimmare som har fått bra resultat. Men de är å andra sidan sällan mer än 500m från depån...
Visserligen är E85 "snällare" i förbränningen än bensin, men avgassätena ÄR en svag punkt på dessa motorer.
Om du vill höja kompet på ett seriös sätt, så är det bättre att byta kolvar. Det finns SAAB originalkolvar i olika versioner, med olika stor urgröpning för olika motorvarianter.
/Alexander