Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-08-26 22:19 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 11:10
Inlägg: 6
Ort: Wheremountain, DogBarkNot
Vx3 är klart varvigare. Akam är inte så dum på en vanlig trist bruksbil, men utan turbo på en högkompad portad 530topp med grovt avgas så dör den vid 5500-5700 varv. En vx3 ligger 800-900 varv högre eller nåt. Men de är annars mycket lika i karaktären.

Menar du 1,6 absoluttryck eller 1,6 övertryck ? En jäddrans skillnad 8)

När jag pillrade ihop 945LTT så var det stor tidspress, så den är totalt standard annars.... :P







'

_________________
Herr 1574
Mitt gamla användarkonto verkar ha försvunnit.?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-28 08:57 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Bra fråga, skillnaden vet ja inte då ja inte är superinsatt i stressfläkt världen =)
Har en original tryckmätare och en extra för att få det i siffror. Vid accelation så går den exta laddtaren upp på 1.6/7, originalmätaren i instrumenthuset går nedanför horisontelt läge, man kan säga utanför skalan och nedanför turbologgan,, så vad för sorts tryck det är vet ja inte,, laddtryck? =)
Enda som jag stör mig på är laddförloppet, när ja punktade dit styrning till min hemmagjorda spännfjäder så lyckades jag ju smälta till membranet lite, så när man blåser i WG klocksröret så känner man att det läcker ur,, så vid ladd så börjar den ladda, sen rycker det till lite å den laddar mer sen ett ryck till när den närmar sig horisontalläga på originalmätaren,, så har bett fader ta med en ny justerbar WG hem på torsdag så ska ja se om den funkar bättre,, laddar jämnare,, vill ha det där jämna laddsuget i bilen som morsan har i sin SAAB talladega,, inga ryck alls, det bara suger mer och mer när man gasar.
Med suger så menar ja själva draget/suget i bilen när man gasar, inte nått med motorn =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-28 16:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Misse skrev:
Herr 1574
Mitt gamla användarkonto verkar ha försvunnit.?

Vi hade besök av en hacker från Flashback som raderade databasen bara för att djävlas. Muppen sa att han hade tagit kopia den innan den raderades, men innan han skulle lämna tillbaka den fegade han ur.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 05:36 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Silver skrev:
Ja hade man råd med H stakar m,m så =) men som sagt så ska den aldrig ut på strippen å åka ;D
Så hade tänkt mig runt 12,5-13 +- och sen bara låta turbon få ligga på original 0,5 ungefär,, mer behöver ja inte =) är bara ute efter det lilla extra vridet när man vill om vägsniglar å söndagsåkare =)
Sen så vill ja försöka få den runt litersträcket,, så är lite balansgång däremellan =)



13:1 + 1.5 bar blir 19:1 vid fullt ladd....
trodde man skulle sänka kompet om man har turbo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 07:34 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Vet inte vad det är för komp i motorn precis, är en original T motor med en 531 planad 2,8mm,, kolvar och allt annat är original. Men förutom ryckningarna som följt den sen den va bensinare "fortfarande irriterande" så går den fint i motorn, aldrig hört en knackning, spikning, misständning eller liknande. Startar på ett kick oavsett dag och senast låg den på 1.19l/m vid lite buskörning då det va halvblött ute.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 08:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Silver skrev:
och senast låg den på 1.19l/m vid lite buskörning då det va halvblött ute.


På E85?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 09:57 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Ja, annars skulle den nog knacka sönder rätt fort i motorn tror ja.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
Silver skrev:
Ja hade man råd med H stakar m,m så =) men som sagt så ska den aldrig ut på strippen å åka ;D
Så hade tänkt mig runt 12,5-13 +- och sen bara låta turbon få ligga på original 0,5 ungefär,, mer behöver ja inte =) är bara ute efter det lilla extra vridet när man vill om vägsniglar å söndagsåkare =)
Sen så vill ja försöka få den runt litersträcket,, så är lite balansgång däremellan =)



13:1 + 1.5 bar blir 19:1 vid fullt ladd....
trodde man skulle sänka kompet om man har turbo.


Inte om det inte knackar:-)
Eller om det är OK att det knackar (gäller diesel)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 12:42 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
givetvis, max 12 - 13:1 gäller ju en BF95....
E85? inget knack= tuta å kör.
men vad gäller diesel?
är det ju inget vanligt knack eftersom bränslet inte sprutas in i cylindern förrän det ska antändas...
bensinknack är ju självantändning p.g.a. tryckökningen.
gissar att dieselknack beror på att inspruningen förställs för mycket så att kan får negativt vridmoment före ÖD, och sånt låter
som knack, men det är säkert inte hälsosamt det heller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 12:51 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Har inte det gamla dieselknacksljudet mer med förkammardiesel att göra? Common rail dieslarna låter inte alls lika hemskt,, D5,an jag hade förra året lät långt ifrån vad min gamle D24T gör som sitter i 245,an nu.
Har ingen större kolla alls på oktanhalter eller liknande i bränslen,, mer än BF95/98, det kan man ju ganska lätt räkna ut ;D
Men i etanol, diesel osv så vet ja inte, vet bara att etanolen har mycke högre än regulär bensin, därför jag kör min motor på rätt högt komp/turbo.
Ska se hur den beter sig sen när jag får på en ny WG-klocka i slutet av veckan,, om den laddar mjukare och om den drar lite mindre i bränsle då den förhoppningsvis inte kommer störtladda i etapper och blåsa in massa onödigt bränsle.
Funderar även på att plocka ner avgassystemet och dra raka rör genom dämparna,, ser original ut men mullrar lite godare och borde väll ge bättre flöde. Vill inte ha på nått 3" eller liknande,, den ska va så original som möjligt, fast med lite modifieringar =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 18:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Silver skrev:
Har inte det gamla dieselknacksljudet mer med förkammardiesel att göra?


Man hör ju kraftigt dieselknack även på t ex lastbilsmotorer från 70-talet, som ju är fulldieslar utan förkammare.

Dieselknacket beror på s k tändfördröjning, dvs att bränslet inte tänder på en gång när insprutningen har börjat utan antändningen sker först när en viss mängd bränsle har sprutats in i cylindern, då tänder givetvis allt detta bränsle på en gång och orsakar en knackning vid det höga kompressionstrycket, sedan brinner resten av bränslet lugnt och stilla i samma takt som det sprutas in.

Ju bättre spridarna finfördelar bränslet, desto snabbare antändning och mindre dieselknack.

När man blandar brännbara saker i insugningsluften till en diesel (t ex när man kör den på gengas eller biogas i s k dieselgas- eller blandgasdrift, eller om man startar den med startgas) så blir dieselknacket många gånger värre än vid "ren" dieseldrift.
Och ju mer dieselknack desto större kväveoxidutsläpp...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-29 18:45 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jaha,, kanske så det är då, inte en aning, vet hur den funkar och så, men inte varför det knackar,, men ju tidigare man ställer pumpen desto hårdare knackar den,, så ställt min där den låter frisk och går bra =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-30 21:41 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Nu har ja monterat en ny WG,, nu laddar han finfint, mjukt uppåt, inga laddetapper, toppar fortfarande runt 1,5-1,6bar, perfekt,, men den rycker fortfarande, det där smårycker som följt den sen jag köpte den,,, när kag låg på 5an i 70 i en låg uppförsbacke och gasade på så började de små ryckningarna igen,, innan turbon ladda,, så verkar va vid hög last som det börjar,, en "normalt" fungerande volvo ska ju bara segdra, inte smårycka som en kall gammal B21A med choken ute.. Förba@&€) biljäv*#, är så trött på detta nu.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-31 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur var det (orkar inte läsa tråden), hur ser lambda signalen ut när den rycker sådär?
Kan sätta en hundring på att den går magert.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-31 12:51 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Då är ja en hundring rikare då ;D
Testade SAABs röda spridare, då gick den magert, lambda lampan tände sig, men sen stoppa ja tillbaka de grön 465cc spridarna.
Den har betett sig likadant sen ja köpte den och den gick på bensin, det som är bytt är: 3st bränsleboxar, nu den senaste som är en chippad 972a, motortempgivaren är bytt, LMM, bytt, Lambdan är en ny modellanpassad NGK, bränslefilter, bränslepump i tanken från en flexifuel (gjord för E85), tändbox (chippad guldbox) allt i tändväg volvo original, gasspjällskontakt,, och säkert nått mer.
Han går som en gris när man gasar å turbon laddar, spinner 1,2,3an så då verkar han inte ha soppabrist.
När man gasar normalt så går den klockrent,, halvgas på 5an från 1500rpm så börjar man känna, ger man man fullast på gasen så kommer ryckningarna,, känns som små små misständningar ungefär. På ettan och tvåan så känner man inte av det,, är när man kommer upp på trean och uppåt vid lägre varv på halv gas och uppåt,, vid högre belastning på lägre varv om man säger,, då känns det mer men samma syptom om man ligger i 90-100 och ska köra om och gasar på,, då rycker det även när turbon laddar.
Så vet inte som sagt vad det kan va längre, känns som allt är bytt,, det konstiga är som sagt att motortempgivarsignalen pendlar, trotts att det är tredje LH boxen ja har nu, och det har inget med kablaget eller nått i bilen,, boxen mäter likadant då den är löst inkopplad på verkstadsbänken med enbart ström, jord och motortempgivaren och mätning med mutimeter på pin 13 ut från boxen, så verkar som det ska va så på 940 -97.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011