Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Max komp på b230f?
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=6634
Sida 1 av 1

Författare:  enanders [ tis 12-09-18 19:32 ]
Inläggsrubrik:  Max komp på b230f?

Hej!
Hur högt i komp kan man gå med en b230fd från 94, dvs med m-kam?
Jag har idag planat 3,3mm och den går utan problem på E50. Funderar på att göra som Error och plana upp till 4,5mm, dvs ett komp på 14,7. Det skulle göra ca 7% och 8 hk till.
Vågar jag detta?

(teoretisk verkningsgrad 0 mm 9,8:1 är 55,0% -50% i förlust=30,0%
teoretisk verkningsgrad 3,3mm ca 12,5:1 är 58,7%, -50% i förlust=33,7%
teoretisk verkningsgrad 4,5 mm ca 14,7:1 är 61,0%, -50% i förlust=36,0%
jämförelse oplanad/planad3,3mm: 33,7/30,0= 1,12dvs 12% vinst
jämförelse 36,0/33,7=1,068 dvs en ökning med 6,8%,
inte mycket men...
antagningarna i beräkningarna tål att kritiseras. kappa=1,35men kappa mellan 1,3 och 1,4 spelar ingen roll när man jämför.Förluster i motor, växellåda och kringutrustning)

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 12-09-19 03:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

Rent intuitivt känns det som om den extra höjningen av kompressionen inte är värd risken gentemot den lilla ökningen i verkningsgrad man får. Den ökade risken för spikning om man vid något tillfälle skulle bli tvingad att hälla i lite bensin. Sedan kan jag inte uttala mig om hur mycket slitaget på vevlager, kolvar, stakar, kolvringar och så vidare.

Å andra sidan är inte motormekanik min starka sida...

Författare:  karlmb [ ons 12-09-19 07:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

Det kan nog vara en bra ide att testa upp emot 15 i komp förhållande på en sugmotor.
På en turbo tar man ju bort viss möjlighet att överfylla motorn och därmer effekt.
vIsst skulle ökat komp leda till mer slitage på kolvbult och vevlager (och kanske kolvringar), men å andra sidan får man ju tänka sig vilka tryck en turbomatad motor tvingas leva under.
B230 motorn är ju känd för att tåla mkt överladdning så varför skulle det egentligen bli problem?
Har Error också en sugmotor?

Författare:  aryan [ ons 12-09-19 08:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

Jag tror förluster (50%) även ökar när kompressionen ökar eftersom det blir lite mer friktion (och blow-by) i motorn när kompressionen är större?

När motorn går i dellast kanske pumpförluster också kan bli högre dvs i samma hastighet om inte utväxlingen ändras samtidigt?

Om man kan öka utväxlingen eftersom motorn ger högre vridmoment vid lägre varvtal och kanske minska pumpförluster med (mera) EGR borde högre kompression kunna ge en bränslebesparning.

Författare:  karlmb [ ons 12-09-19 09:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

Jo, lite ökar ju kompressionsförlusterna, men vi pratar nog inte så stor skillnad mellan 12 och 14:1.
Det lönar sig allt att höja ändå. Visst når man ännu längre om man växlar upp.
I princip varenda bil skulle vinna på det.
Större hjul? Byt bakaxelklump till en från en diesel, finns det ngn 6-växlad låda som passar?

Författare:  torbjorn [ ons 12-09-19 13:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

94'an har väl EGR? Om man laborerar på ett klokt sätt med EGR-systemet i samband med kompressionshöjning så borde man dels kunna hålla ner pumpförlusterna och dels minska risken att tändsystemet får för sig att ställa tändningen sent för att undvika knackning.

Författare:  Misse [ mån 13-12-16 03:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

Planade en B230f 5,1 mm. Stoppade i en A-kam istället för sömniga M. Inga problem alls. Med mindre än 1/3 e85 så spikade den duktigt..

Författare:  svante [ tor 13-12-19 10:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

karlmb skrev:
vIsst skulle ökat komp leda till mer slitage på kolvbult och vevlager (och kanske kolvringar)


är det så?
förbränningstrycket är väl oherrans mycket högre än kompressionstrycket?
och sen är det ju bara så högt vid acceleration, typ fullgas.

Författare:  aryan [ tor 13-12-19 12:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Max komp på b230f?

Håller med, men det borde iaf bli större påfrestningar/ mera slitage om man tar ur större effekt ur motorn.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/