Nu börjar det bli skarpt läge för att öka kompressionen i min 850. Den har börjat dra olja och jag måste därför ändå lyfta av toppen för motorrenovering. Då kan man passa på att fixa bättre kompression i pannan.
Att plana en B5252S topp för högre kompression är inte så lämpligt då den enligt rykte inte skall planas mer än några tiondelar, även om jag sett folk på nätet som planat 0.6 mm.
En annan sak jag funderade på var att sätta toppen på en dieselbotten, men dieslarna har 81 mm diameter medan B5252S har 83 mm. Att hitta nya kolvar som gör jobbet visade sig vara svårt, men jag är öppen för tips.
Ett annat sätt att öka kompressionen borde väl vara att byta stakarna? Dieselstakarna från D5 motorerna går längre som jag förstått det kan man öka kompressionen med längre stakar?
Jag letar efter metoder att öka kompressionen utan att behöva svetsa på skit på mina kolvar. Alla förslag tas tacksamt emot.
Äsch, jag provar och trycka in massa glasull i toppen.
