nyfiken skrev:
Ett litet inpass: Jag läste så sent som i dag på ett båtforum att Volvo Pentas marinmotor AQ 130, som bygger på en B 20, skulle ha mellan 12 och 14 kg i kompression!
Detta låter väldigt mycket och ett produktblad säger något helt annat:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/C9062 ... 968_en.pdfPratar man möjligen om olika måttenheter?
Om det verkligen stämmer, så har man ju en lämplig etanolmotor. Större förgasarmunstycken och Aryans 123-etanolvänliga fördelare. Plus att man har förstärkta ventilsäten för blyfritt. (Och på en sådan gammal motor har nog många gjort den modifieringen tidigare?)
Nu ska vi inte blanda ihop kompressionsförhållande (eller kompressionstal som det tydligen heter på göteborgska) och kompressionstryck.
Trycket beror ju också på t ex ventiltiderna (det som kallas "dynamisk kompression", motortemperatur och varvtal vid mätningen, och hur stort läckage vid ventiler och kolvringar som motortillverkaren anser sig kunna tillåta.
Följande siffror kommer ur 1974 års upplaga av Volvos verkstadshandbokshäfte för B20 och B30:
B20A
Kompressionstal 8,7
Kompressionstryck 10-12 kp/cm²
B20B, D
Kompressionstal 9,3
Kompressionstryck 11-13 kp/cm²
B20E
Kompressionstal 10,2 (10,5 före '73)
Kompressionstryck 12-14 kp/cm²
B20F
Kompressionstal 8,7
Kompressionstryck 9-11 kp/cm²
B30A
Kompressionstal 9,3
Kompressionstryck 10-12 kp/cm²
B30E
Kompressionstal 10,0
Kompressionstryck 11-13 kp/cm²
B30F
Kompressionstal 8,7
Kompressionstryck 9-11 kp/cm²