svante skrev:
så utan förvärmning finns det 10% oförbränd etanol i avgaserna?
borde inte de elda upp en katalysator?
Nej, det finns knappast så mycket oförbränt i avgaserna. Men däremot kan det vara så att om bränslet är ofullständigt förångat när det antänds, så tar det så lång tid innan det sista bränslet brinner upp att motorn inte kan omvandla den delen av energin till mekanisk energi. För att ottocykeln ska fungera som det är tänkt så bör ju förbränningen vara avslutad ungefär när kolven står i övre dödpunkt men om nu dels förbränningsvärme går åt till att förånga det bränsle som inte redan är förångat och dels förångning och slutförbränning tar sådan tid att det inte hinner brinna färdigt förrän kolven redan är halvvägs nere, så kommer det mesta av energin från det sista bränslet som brann upp att bara gå till uppvärmning av kylvatten och avgaser.
En följd av detta är att om en motor ska kunna arbeta effektivt med dåligt förångad etanol som bränsle, så bör den gå med lågt varvtal och ha små cylindrar (vilket alltså innebär många cylindrar om motorn ska kunna ge hög effekt) med väl utformade förbränningsrum. Ju högre varvtal, större cylindrar och mer opraktiska förbränningsrum desto viktigare är förvärmningen.