Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Insugstemperatur
InläggPostat: mån 07-10-29 11:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:00
Inlägg: 19
Ort: Åstorp
Hur varmt ska man låta insugsluften bli mätt mellan lmm och gasspjället.
Jag har med kanska enkla medel fått upp tempen till ca 50 grader oberoende om jag kör 50 eller 140 km/h


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-29 15:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Turbo eller hur gör du?
Du kan låta det bli så varmt som detaljerna på vägen klarar.
Har du inga plastdetaljer förrän framme vid spridarna (som ju kyls bra av etanolen) kan du säkert ha 100 grader.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-29 18:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:00
Inlägg: 19
Ort: Åstorp
Jag har isolerat aluminiumslangen från förvärmaren runt grenröret, tagit bort termostaten i luftblandaren och satt en manuell reglering med wire in i bilen,monterat en skiva ca 150 mm framför kylaren,tagit bort kallluft tillförslen sidan om kylaren och blockerat hålet ut mot fronten och för att få lite koll på tempen borrade jag ett hål mellen lmm och spjällhuset och stoppade in utetempgivaren där (tätad för att inte få fel signal till ecun.Ska förbättra plåten runt grenröret förytterligare uppvärmning (rost)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-29 20:00 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:00
Inlägg: 19
Ort: Åstorp
Har glömt att nämna att det är en Volvo 740 -88b med flexitune och demonterad kat (demonterad av tidigare ägare) Vid senaste besiktningen gjord på bf95 klarade den katvärdena utan kat monterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-29 21:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Undrar hur hög lufttemperatur varmtråds-luftmängdmätaren i ett LH 2.4-system klarar innan man får konstiga mätfel? Nåja, systemet borde ju tända motorelektronikvarningslampan och sätta felkod i så fall...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-30 13:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jaså den varma luften går igenom LMM?
Då borde väl ECu tycka att motorn nog kommer att knacka nu och därför sänka tändningen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-02 20:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om jag vill värma insugsluften bör jag alltså göra det efter LMM om jag har någorlunda "ny" (efter 1990) elektronisk insprutning, eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 09:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
Om jag vill värma insugsluften bör jag alltså göra det efter LMM om jag har någorlunda "ny" (efter 1990) elektronisk insprutning, eller?


Det beror på hur mycket du tänker värma. En vanlig varmtråds-LMM klarar säkert åtminstone 80 °C utan problem. Om bilen har lufttemperaturmätning (det finns inte på alla varmtrådssystem, exempelvis finns det inte alls på LH 2.4 /EZ-K) så bör du ta reda på vid vilken temperatur mätkretsen bottnar och om motorstyrsystemet börjar göra några dumheter vid höga lufttemperaturer, och i så fall lägga dig under de gränserna.

De enda säkra uppgifter jag har om mätområden för lufttempmätkretsarna gäller gamla L-jetronic-system. På sådana styrdon för VW Transporter bottnar mätkretsen vid +40 °C medan gränsen ligger ca 10 °C högre på en del styrdon för t ex Citroën CX och Fiat Argenta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 09:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag tror knappast att jag kommer upp i 80 grader med den förvärmning jag kör nu i alal fall. Styrsystemet har dock lufttemperaturmätare och jag tror även att haynesboken har ett diagram över hur resistansen över den ser ut vid olika temperaturer så där borde jag kunna se när den bottnar. Säkrast är väl att lägga sig under den temperaturen som du säger.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011