Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-04-20 11:28 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:00
Inlägg: 19
Ort: Åstorp
Jag får på min 740 -88 230F med LH 2.2 upp tempen på förvärmda luften till 45-60+ (tempmätaren går inte längre)vid hastighet på 90-140. LH 2.2 mäter ju inte insugtempen så den hittar inte på nåt med tändningen.
Jag har vintertid blockerat nästan all luft framför kylaren, det funkar bra med yttertemp upp tillca10grader.Kalluftintaget till lufttermostaten har jag oxå demonterat och blockerat ut mot fronten så att den bara tar luft som passerat kylaren, runt grenröret har jag förbättrat kåpan så att luften passerar långsammare runt det varma grenröret,isolerat röret med varm luft till lufttermostat ventilen.
Detta sammantaget gör att när jag startar och kör iväg stiger insugtempen kanska snart till ca 13-16 grader över utetempen,när motorn blir varm och termostaten börjar släppa på vatten till kylaren så stiger tempen under motorhuven till ca 25grader över utetempen(mäter tempen under huven ovan gasspjället).Detta gör att insugstempen vid minusgrader kommer att ligga ca 40 grader lite beroende på luftfuktighet då fuktig luft är mer svårvärmd än torr.
På våren tar jag bara bort blockerinen framför kylaren för att säkerställa motorkylningen.
Jag kommer inte ihåg var jag läst det men det var på detta forumet tempen vid optimal blanding på insugsgasen sjunker med ca 60 grader med e85 och ca 15 grader med bf95 vill man nog ha en ganska hög temp på inugsluften innan man sprutar in bränslet.Håller på att bygga en värmare till bränslet oxå för att se om detta oxå drar ner förbrukningen ska då mäta alla temper då oxå för att se vad tempen blir både på vatten och bränsle för och efter vämaren.
När man komprimerar luft antingen med turbo eller mekaniskt driven kompressor kan bli ganska hög (140-160 grader)vid hög belastning så vill man kyla denna luften för att öka mängden luft/volymenhet med en intercooler jag vet inte om den är termostatstyrd eller vad (på stora dieselmaskiner värmer man spolluften på lågbelastning till ca60grader och börjar kyla spolluften vid ca 25-30% belastning och vill ha max 50 grader vid fullast)men det borde den vara.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 11:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
så förvärmning av luft på en turbo är ingen bra ide alltså. Men värmning av bränslet då?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 12:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Eftersom etanol kyler bättre är det mindre fara att kyla luften mindre, dvs köra utan intercooler. Har för mig att Etalappen kör så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 22:26 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
dum fråga, har alla turbomodeller intercooler?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 09:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Numera skulle jag tro att de flesta har det. Det var väl i mitten-slutet av 80-talet som intercooler blev i stort sett standard på personbilar med turbo, även om det finns exempel på bilar som har varit utan intercooler långt senare (t ex Saabs modeller med "lättrycksturbo", de var utan intercooler i början av 90-talet).
På turbodieslar för tunga fordon har däremot intercooler varit standardutrustning sedan urminnes tider.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 10:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag tror inte det är det på min, hittar inget om det i haynes och det verkar inte finnas överhuvudtaget till ng900 turbo däremot 9-3.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är väl lätt gjort att följa röret från turbons kompressorutlopp till gasspjällhuset och se om det går via en intercooler eller om det går raka vägen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 21:57 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
jag tror inte det är det på min, hittar inget om det i haynes och det verkar inte finnas överhuvudtaget till ng900 turbo däremot 9-3.

Det var OG900S och några obskyra LTT modeller i 9000 serien i 90 talets begynelse som saknar IC. Men det känns lite för generöst att kalla en IC i en NG900 för IC. Luftbroms eller ristriktor är mer lämpliga ord. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-27 08:47 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
vad tror ni om att ta bort IC och blockera en del av kylaren även på sommaren?

Anledningen att jag tänkte blockera kylaren även på sommaren är att det blir mer kortkörningar (1-5 mil) och motorn bör komma upp i driftstemp snabbare då.

Kan min motor spika då den laddar mer än orginal?
hur mkt kan förbrukning minska?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-27 14:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det hjälper nog inte mycket att sätta för kylaren om motorns termostat fungerar som den ska (i så fall cirkulerar ju inget vatten alls i kylaren förrän termostaten öppnar). Och om termostaten är dålig bör den ju bytas i vilket fall.

Din bil har väl fungerande knackreglering i motorstyrsystemet? Så länge den är att lita på så behöver du inte bekymra dig om spikning, dock förekommer det tyvärr att "chiptrimmade" programvaror sätter knackregleringen mer eller mindre ur funktion.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-27 19:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
dock förekommer det tyvärr att "chiptrimmade" programvaror sätter knackregleringen mer eller mindre ur funktion.

Vanligare än man tror. :roll: Dåliga mappningar har jag sett mer än nog av... :evil:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-27 19:45 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ska höra mig för om den fungerar som den ska då.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-05-28 15:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Newlund skrev:
Hallå
Jag har aldrig gett mig in på detta med förvärmning men det kanske är dags att testa det?


4) Någon som har ett smart förslag på åtgärd för en 850?


Jag fattar inte hur jag har missat denna tråden...

Motorn i 850 är som gjord för bränsleförvärmning.
Först och främst sitter den (edit: jag menar fuel-rail) lättåtkomlig precis i övre framkanten på motorn när man öppnar motorhuven.
Den är gjord i aluminium så den har bra värmeledningsförmåga.

Anslutningarna sitter hyffsat smidigt till för konvertering till Dead-end.
Nu vet jag inte hur aluminium är att arbeta i, men mitt tips skulle vara att mjuklöda fast rör på undersidan av fuel-rail och dra kylar-vatten igenom den. Eventuellt komplettera med en 2-300W el-slinga för kallstarter.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att mjuklöda aluminium går visserligen om man använder speciallod (det jag har provat tillverkas av Multicore och heter Alu-Sol 45D, består grovt räknat av 18 % tenn, 80 % bly och 2 % silver, säljs på Elfa). Men det är svårt att arbeta med eftersom lodet inte har någon tydlig smältpunkt utan är degigt över ett stort temperaturområde och man måste upp i högre temperatur än för vanligt mjuklod för att det ska bli helt flytande. Vid stelningen måste fogen hållas absolut stilla tills det degiga temperaturområdet är passerat, om den ska sitta ihop sedan. Resultatet brukar sällan bli bra hur noga man än är, det duger för nödfallsreparationer men inte så mycket mer.

Om det är någotsånär enkla former på spridarröret (fuel rail) föreslår jag istället att man bearbetar en aluminiumklump så att den passar bra mot röret, och antingen limmar fast den med epoxylim eller också smetar man på värmeledande pasta emellan och använder slangklämmor eller liknande för att hålla ihop delarna. Den där aluminiumklumpen kan man ju borra igenom på längden för att få till en vattenkanal.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-11 20:54 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-10 08:35
Inlägg: 1
Ort: Östra Blekinge
Hur påverkar restgaserna förvärmningen då? Blir det inte rätt rejäl förvärmning av dem eftersom deras temperatur är ca: 900 °C?

Jag har räknat lite och beroende på kompressionen så får jag 40-110° temperaturökning, med de högsta värdena vid lågt komp och 50 graders yttre förvärmning.

Jag simulerar ett indikatordiagram i Excel, och termisk verkningsgrad minskar med ca:1 %vid 40° temphöjning på inluften.
dessutom minskar uteffekten från 81 till 70 hkr med 1,6 liters motor 5300 rpm och fyllnadsgrad 0,7.

Om inte förbränningsverkningsgraden sänks rejält utan förvärmning under drift tycker jag man bör slopa all förvärmning under drift. Etanol är bra framför allt för att den gör en intercoolers arbete, den krymper inluften så mer luftmassa får plats.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011