Hittade en intressant artikel om (kinematisk) viskositet av bensin och E85 vid olika temperaturer här
http://www.mendelu.cz/dok_server/slozka ... oad=103016Bensin har lägre kinematisk viskositet än E85 och framförallt vid låga temperaturer är skillnanden ganska stor.
Vid -10°C
bensin: 1,631 mm^2.s
E85: 2,376 mm^2.s (+45%)
Vid +40°C
bensin: 1,450 mm^2.s
E85: 1,654 mm^2.s (+14%)
Ju lägre kinematisk viskositet, ju mindre dropparna är som spriderna gör, det borde altså gynna förbränningen att värme bränslet mera med E85 vilket vi har märkt. Högre kinematisk viskositet vid låga temperaturer borde väll även göra att spridernas flöde minskar mera vi låga temperaturer som gör behovet av kallstartsanrikningen större?
Förändring i densitet av E85 är dock mindre än bensin vid olika temperaturer.