Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 22-08-19 13:57 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
https://kaasuautoilijat.fi/2019/11/04/f ... fikgas-mm/

Detta har jag aldrig hört om förut. Det står på en finsk lobbysida för biogas, det låter ju helt fel. Om detta stämmer hur kan då verkstäder konvertera vanliga bilar och dom säger dom kan konvertera nästan vilken bil som helst? Har ni på svensk sida nånsin hört om detta? Vore det lättare att konvertera en förgasarmotor eller? Jag har en idé att renovera och restaurera och bygga om en 80 tals hilux till en bensin/gas bil, hade tänkt hitta en bil med en 22RE motor som är bränsleinsprutad men nu vet jag inte.

Finns det annars nånstans man kan köpa tankar och sånt?

Citat:
Kan man konvertera vilken bensinbil som helst till gasdrift?

Konvertering av en fyrcylindrig bensinmotor är den vanligaste formen av konvertering.
En direktinsprutad bensinmotor kan konverteras enbart om biltillverkaren har gett nödvändiga instruktioner, vilket är rätt ovanligt.

Den tekniska orsaken är att insprutningsmunstyckena är placerade inuti cylindern, och kyls med hjälp av bensinflödet. Därför måste man bibehålla ett litet flöde också vid gasdrift, och det är endast tillverkaren som kan ge specifika anvisningar gällande detta.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 22-08-19 19:47 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Jag är ingen motorexpert så jag tänker det är jag som misuppfattat. Jag började tänka kanske dom syftar på en viss typ av bränsleinjektion och jo det finns ju flera sorter av injektionssystem direktinsprutning där spridaren sprutar in rakt i cylindern och portinjektion där spridaren inte sprutar in direkt i cylinder.

Jag antar många mera motorer är portinjektion än direktinsprutning. Så det är väl inget jag behöver tänka på direkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 22-08-20 07:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte heller någon expert, men jag reagerar på att: "Man kan konvertera vilken motor som helst, i princip!"
Här skall man vara medveten om att det finns två olika gassystem. Ett "lågtryckssystem", kallat LPG och ett "högtryckssystem" kallat CNG. Du kan Googla på dom här två till att börja med.
Lite kort, LPG är det som kallades Gasol förr i världen. Det har ett tryck på 1 - 2 Bar, ungefär. Det är alltså lätthanterat. Gaffeltruckar bl.a har (hade ?) tidigare detta system om dom var gasdrivna. Jag har läst om instruktioner och tips på hur man kan konvertera äldre förgasarbilar till detta system. Kolla på Övrigt på Volvo Amazonforumet. Någonstans i den "massiva" informationen finns texten. Jag har läst det där. Det förekom också att bl.a Taxibilar var LPG-drivna på 70 och 80-talet. Men skattepolitik gjorde det olönsamt.

Det andra, "moderna" systemet heter CNG, eller Motorgas. Men det har ett tryck på 200 - 300 Bar. Alltså ett mycket svårarbetat system med det höga trycket. Allvarliga olyckor har hänt och i Sverige får bara certifierade verkstäder jobba med det. Så jag tvivlar på att det finns någon sorts "Hemkonverteringssats, Gör Det Själv, för den händige". I och med att det har så höga krav och bestämmelser, så blir det också mycket kostsamt. Då är det nog billigare att köpa en färdig gasbil. Du känner väl till att i Sverige får dom bara vara gasbilar i 20 år. Efter det måste man: Alternativ 1. Montera bort gastankar och allt tillbehör och registrera om bilen till bensin. Alternativ 2. Nyinstallera gastankar och visst tillbehör.
Alternativ 3. Avregistrera och skrota bilen. Vilket du inte får göra själv om du vill det.

Alla tre alternativen är mycket oekonomiska, så äldre gasbilar har ett förhållandevis lågt värde. Alternativen gäller också endast på certifierade verkstäder. Detta gäller vad jag vet CNG-bilar. Det är okänt för mig hur det är med LPG-bilar.
Man kan tillägga att i flera östeuropeiska länder är (var ?) LPG förhållandevis vanligt.

Ett tillägg: Här hittade jag dom texter som jag nämnde om gas i äldre Volvo. Det visas fyra böcker. Den översta från webbhandelsföretaget Amazon har nog mycket lite med att göra på bilar. Däremot dom följande under reklamen handlar som man ser om Volvo Amazon och gas. Om böckerna sedan finns tillgängliga är en annan sak. Men numera går det ju att söka på alla antikvariat som är kopplade till internet.
https://cse.google.com/cse?cx=partner-p ... j2062314j7

Och tänk på att detta är bara LPG men den benämns här KP-gas.


Senast redigerad av nyfiken lör 22-08-20 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 22-08-20 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Konvertering till LPG (alltså propan och/eller butan) har varit populärt i syd- och östeuropa under de senaste 20 åren i och med att LPG har varit mycket billigt i vissa länder. Men som Nyfiken påpekade, så är det länge sedan det var en bra affär i våra trakter.

En vanlig orsak till explosioner är att påfyllningsmunstyckena för LPG inte är internationellt standardiserade utan ser olika ut i olika länder. Folk som åker utomlands med LPG-bilar brukar ha med sig en sats med adaptrar för att kunna tanka. Tyvärr är något av de där nationella LPG-munstyckena så likt det standardiserade för CNG att det nödtorftigt passar ihop, och det har hänt att man med hjälp av en adapter har försökt tanka LPG-bilar på svenska CNG-mackar. Och det slutar obönhörligen med explosion eftersom CNG fylls till ett 10-20 gånger högre tryck än vad tanken i en LPG-bil håller för.

Ett problem med CNG är att gastanken har begränsad livslängd. Den måste bytas när den har passerat bästföredatum, och det blir ofta dyrare än bilens värde, så av den anledningen skrotas många CNG-bilar i Sverige när de är 8-10 år gamla fastän de egentligen är felfria för övrigt.

Ska man köra en bil på gasformigt bränsle är det bättre att sköta förgasningen ombord på fordonet i en gasgenerator som matas med fast bränsle, så man aldrig behöver lagra gasen under tryck. Motorn får suga åt sig gas i den takt det behövs. Alltså gammal beprövad gengasteknik.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22-08-21 19:12 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Nu är det biogas det gäller här och inget annat och det använder 200 bar.

En biogastank i komposit läste jag hade 20 års livslängd. I Finland har folk konverterat bilar själva.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22-08-22 15:21 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Fick reda på att vanliga mäniskor i Finland icke får installera sånahära system så för min del är biogasen ett avslutat kapitel.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011