Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 361 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 21:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Torkel skrev.
Citat:
Ingen. Jag säger bara att man alltid har förluster vid omvandling från ett energislag till ett annat. Vill man utnyttja en råvara för att utvinna maximal mängd energi ska man inte omvandla den till ett annat energislag. Lika väl som det går åt energi (och i äldre anläggningar uppstår metanläckage) för att uppgradera biogas till fordonskvalité går det åt energi för att utvinna etanol. Alltså borde det argumentet vara lika gångbart för etanol.


Du håller alltså med mig om att Dr Svens förslag att använda biogas från ved för produktion av el inte var någon bra ide.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 22:21 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 13:23
Inlägg: 43
Ort: Från
GL skrev:
Torkel skrev.
Citat:
Ingen. Jag säger bara att man alltid har förluster vid omvandling från ett energislag till ett annat. Vill man utnyttja en råvara för att utvinna maximal mängd energi ska man inte omvandla den till ett annat energislag. Lika väl som det går åt energi (och i äldre anläggningar uppstår metanläckage) för att uppgradera biogas till fordonskvalité går det åt energi för att utvinna etanol. Alltså borde det argumentet vara lika gångbart för etanol.


Du håller alltså med mig om att Dr Svens förslag att använda biogas från ved för produktion av el inte var någon bra ide.

Om du med biogas från ved menar biogas från restprodukter i skogsindustrin tror jag definitivt det har en framtid. Har jag tolkat det rätt är det detta man menar med biogas från ved. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men som du förstår var det inte det jag menade med mitt inlägg. Jag försöker bara förklara att jag tror argumentet om att biogas är bäst för att producera el är felaktigt. Vill man köra bil får man stå ut med miljöpåverkan i någon form. Jag tror denna miljöpåverkan är märkbart mindre om man kör på biogas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 22:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 12:49
Inlägg: 125
Ort: Stockholm
torkel skrev:
GL skrev:
Torkel skrev.
Citat:
Ingen. Jag säger bara att man alltid har förluster vid omvandling från ett energislag till ett annat. Vill man utnyttja en råvara för att utvinna maximal mängd energi ska man inte omvandla den till ett annat energislag. Lika väl som det går åt energi (och i äldre anläggningar uppstår metanläckage) för att uppgradera biogas till fordonskvalité går det åt energi för att utvinna etanol. Alltså borde det argumentet vara lika gångbart för etanol.


Du håller alltså med mig om att Dr Svens förslag att använda biogas från ved för produktion av el inte var någon bra ide.

Om du med biogas från ved menar biogas från restprodukter i skogsindustrin tror jag definitivt det har en framtid. Har jag tolkat det rätt är det detta man menar med biogas från ved. Rätta mig gärna om jag har fel.


Det är precis det man talar om, t ex träflis, det som sedan 2002 använts i Güssing i Österrike där världens första tankstation för biometan öppnar i början av 2009. F ö pågår förgasningsprojekt i Piteå och Värnamo. Förgasningsprojekt planeras också i Malmö och Göteborg och dessa beräknas man att ta i kommersiell drift år 2012.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-31 00:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag värmer huset med pellets från restprodukter i skogsindustrin. Det kräver lite energi för att pressa pelletsen och trasport och sedan har förbränningen drygt 90% verkningsgrad.

Dessa rester används även i Sverige i värmekraftcentraler.

Att generera metan som normalt inte skulle hauppstått är ur klimatsynpunt ett sämsre alternativ eftersom det uppstår metanutsläpp.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Sveriges jordbruk kan driva 290 000 biogasbilar
2009-01-20 11:01

Bland de nära 140 000 bilar som nyregistrerades i Sverige under första halvåret 2008 var bara 478 gasdrivna. Men nu satsar regeringen stort på att främja biogasen. Sedan årsskiftet kan jordbruket få stöd för att producera biogas – bara stallgödslet från Sveriges jordbruk skulle kunna ge bränsle åt 290 000 biogasbilar.

– En biogasbil är billig i drift och ger minst klimat- och miljöpåverkan av tillgängliga alternativ. Sveriges jordbrukare har nu ett gyllene tillfälle att gå i spetsen för produktion av förnybara drivmedel, säger Hans Kreisel, vd på Eon Gas.

Nu från årsskiftet kan jordbrukarna och andra landsbygdsföretagare börja ansöka hos länsstyrelserna om de 200 miljoner kronor i investeringsstöd som regeringen riktar till gödselbaserade biogasanläggningar i hela landet.

Potentialen för inhemsk biogasproduktion i Sverige är mycket stor. Enligt statliga utredningen ”Bioenergi från jordbruket - en växande resurs” kan Sveriges jordbruk, genom att omvandla stallgödsel till biogas, producera bränsle som kan ersätta 290 000 bensin- eller dieselbilar. När man inkluderar andra produktionsmetoder, såsom rötning av avfall och förgasning av träbränslen, är potentialen för inhemskt producerad biogas mångfalt större än så.

– Från och med den första februari i år ska statliga myndigheter välja miljöbilar när man hyr och köper bilar. Klimatnyttan kan maximeras om myndigheterna väljer biogasdrivna fordon, säger Hans Kreisel.

Regeringen beslutade också nyligen att stödet till etablering av biogaspumpar ska förlängas till och med utgången av 2010. Av ursprungligen cirka 150 miljoner kronor återstår 75 miljoner att fördela. I dag finns cirka 90 kommersiella tankställen för biogas i hela Sverige. Från Ystad i söder till Luleå i norr har 71 tankställen beviljats stöd med en tredjedel av investeringskostnaden.


290 000 gasbilar - är det mycket? Nej, det är bara dubbelt så många som det redan idag finns etanolbilar på våra vägar, eller i runda tal 7% av fordonsparken.

http://www.branschnyheter.se/article44879.php

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 12:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En utmaning onekligen för landets bilhandlare...att lyckas kränga så många alltså..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 15:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
Klimatnyttan kan maximeras om myndigheterna väljer biogasdrivna fordon, säger Hans Kreisel.


Vilket bara stämmer om:
1 de bara tankas med biogas och eftersom dagens uppgraderade biogas endast räcker till 55% av fordonsgasen måste produktionen då först ökas
2 man har mkt bra koll på metanutsläpp från gasbilarna vilket ingen verkar bry sig om.
3 man har mkt bra koll på metanutsläpp vid tillverkning

I annat fall lär etanolbilar ge bättre klimatnytta (om de nu inte tankas med bensin).

Ska man med bidrag satsa på biogasanläggningar så kanske man borde överväga ge bidrag till etanolfabriker som baseras på ST1 koncept
http://www.st1.eu/index.php?id=2482 som verkar ge bättre klimatnytta än biogas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 00:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Så sant..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-12-15 10:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ur SvD 2009-12-15
”Ingen ersätter mig för förlorad arbetstid”, säger Orle Todorovski från Taxi Stockholm och syftar på att han får köa längre varje arbetsdag för att få tanka biogas.
Akut brist på biogas till bilar
Publicerad: 15 december 2009, 07.28. Senast ändrad: 15 december 2009, 07.29
Vissa dagar har hälften av Stockholms gastank¬stationer slut på gas. Dessutom är hälften av biogasen utspädd med naturgas – som är ett fossilt bränsle. Största gasleverantören i huvudstaden, Aga, lovar påfyllning i januari.

Läs mer: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ak ... 941125.svd

Min egen kommentar: Är detta en försmak av Putins gasledning och leveranser?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-15 12:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lagen om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel kräver definierar förnybara drivmedel så:
Citat:
drivmedel med undantag för elektricitet, avsett för transportändamål och som helt eller till övervägande del har framställts från förnybara energikällor enligt definitionen i Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/77/EG av den 27 september 2001 om främjande av el producerad från förnybara energikällor på den inre marknaden för el.


Vid 50% naturgas kan inte detta krav längre anses vara uppfylld, frågan är om ens 60% biogas uppfyller kravet, man kan undra hur Transportstyrelsen som är tillsynsmuyndighet ser på det, jag undrar också hur en mer eller mindre kronisk brist på (bio)gas i pumperna bedöms att uppfylla kravet i lagen under §3:

Citat:
3 § En bränslesäljare skall på säljställe som ingår i bränslesäljarens verksamhet genom en eller flera bränslepumpar eller på annat likvärdigt sätt tillhandahålla minst ett förnybart drivmedel


Det borde väl innebära det att de även måste ha en pump för t ex E85 om de inte kan uppfylla lagen med gaspumpen?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-12-16 10:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
nyfiken skrev:
Ur SvD 2009-12-15
”Ingen ersätter mig för förlorad arbetstid”, säger Orle Todorovski från Taxi Stockholm och syftar på att han får köa längre varje arbetsdag för att få tanka biogas.
Akut brist på biogas till bilar
Publicerad: 15 december 2009, 07.28. Senast ändrad: 15 december 2009, 07.29
Vissa dagar har hälften av Stockholms gastank¬stationer slut på gas. Dessutom är hälften av biogasen utspädd med naturgas – som är ett fossilt bränsle. Största gasleverantören i huvudstaden, Aga, lovar påfyllning i januari.

Läs mer: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ak ... 941125.svd

Min egen kommentar: Är detta en försmak av Putins gasledning och leveranser?

-------------------------
I januari 2010 ökas tillgången i Stockholm genom att biogas från Örebro transporteras dit.

Biogas som framställts genom rötning av vallväxter. Vilket givetvis inte är ett dugg bättre än etanol framställt på samma sätt. Den biogasen har givetvis inte alls samma goda klimatnytta som den som är framställd av organiska avfall.

Plus att vi får metanläckage.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 22:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men det är väl detta ändå bättre än om de skulle blanda ännu mera än 50% naturgas i pumperna eller pumperna står tomma så att gasbilarna får tanka bensin.

Tyvärr kännner de flesta gasbilisterna nog inte till att de kan tanka 50/50 E85 (eller mera) eller bygga om gasbilen så att den kan tankas med ren E85 vid biogasbrist.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 00:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Gasbilister är ofta människor som köper en sprillans ny bil eller åtminstone en relativt ny bil (konvertering kostar ju multum). Den seglivade myten om att etanol är skadligt för motorn lever kvar och det i kombination med att folk inte vill fiffla med en relativt ny bil, gör att man knappast kommer att se många gasbilister konvertera till E85. I alla fall inte så länge man tror att det är bra för miljön.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 07:08 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Men det är väl detta ändå bättre än om de skulle blanda ännu mera än 50% naturgas i pumperna eller pumperna står tomma så att gasbilarna får tanka bensin.

Tyvärr kännner de flesta gasbilisterna nog inte till att de kan tanka 50/50 E85 (eller mera) eller bygga om gasbilen så att den kan tankas med ren E85 vid biogasbrist.

/Aryan

------------------
Jo. Men det är givetvis mycket sämre än biogas framställt av avfall (gödsel, slam, etc.). Du ska ju driva traktorerna som skördar vallväxterna, tillföra konstgödning etc. så den biogasen lär ha en ganska hög CO2-belastning. OK, kanske inte lika hög som fordonsgas med 50% inblandning av naturgas.

Eftersom gasbrist verkar bli något kroniskt som vi får räkna med i framtiden också (det säljs tydligen för många gasbilar i förhållande till produktionen av fordonsgas) är förslaget att bygga om dem till E85-drift kanske inte så dumt. Fast antagligen blir driftkostnaden för bilen högre än vid gasdrift.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 18:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vallväxterna (konst)gödslas nog inte, växterna i sig binder kväve ur liften, evt kan det bildas mera luftgas annars tror jag inte odlingen kan kräva så mkt traktordrift och är det inte så att vallväxter blandas /samrötas med gödsel för att förbättra processens verkningsgrad?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 361 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011