Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-05-16 19:01 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Var för första gången inne coh kollade på systerforumet 'ForumGas'. Lite trist att så mycket av deras energi går åt till att föra fram synpunkter om hur dålig etanolen är.

Jag hoppas och tror att vi i detta forum inte gör samma misstag? Jag tycker det skulle vara synd. Låt oss diskutera etanolen och dess faktiska (dvs ej påhittade) problem här, och inte starta kampanj mot biogas.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om fordonsgas
InläggPostat: fre 08-05-16 20:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag håller i princip med dig. Etanol bör ha en starkare ställning i dagens mediabrus.

För min del tycker jag gas är OK om det används i stationära anläggningar som värmecentraler och industrier etc. I Östergötland har dom t.o.m. ett pendeltåg som går på biogas. Jag tror det är mellan Linköping och Västervik? Det är också "godkänt" för där tankar man ju tåget på en fast plats varje gång. Det är alltså ingen omfattande infrastruktur som krävs för detta. I alla fall inte utspridd över stora regioner.
Det kanske inte har sagts så mycket i debatterna, men ett flytande bränsle torde vara enklast att hantera i hela kedjan från framställning till förbrukning. Fordonsgas passar dåligt in i detta. Så anser i alla fall jag, som inte är någon auktoritet på något sätt. Jag bara tycker.

Utbyggnad av infrastruktur för gas har inte direkt något bra utgångsläge i dag. Och om det görs ansträngningar för det, så får man inte glömma att man ger i princip klartecken för Putin och hans naturgasledning i Östersjön. Det är ju trots allt så att fordondgas består av ungefär 50/50 naturgas och biogas i Sverige. Och då kan man ju glömma detta med fossil koldioxidreducering, förutom det politiska övertag man ger till Putin och hans gelikar.

Så gas är OK, på rätt plats, och med rätt framställning. (Men etanol är bättre!)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-05-17 03:29 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Lind skrev:
MagnusH skrev:
Var för första gången inne coh kollade på systerforumet 'ForumGas'. Lite trist att så mycket av deras energi går åt till att föra fram synpunkter om hur dålig etanolen är.

Jag hoppas och tror att vi i detta forum inte gör samma misstag? Jag tycker det skulle vara synd. Låt oss diskutera etanolen och dess faktiska (dvs ej påhittade) problem här, och inte starta kampanj mot biogas.

Detta är så bra sagt att jag klistrat tråden.

--------------------------
Nu har man ju en avdelning på gasforumet för 'etanol' och vad skall man diskutera där om inte biogas kontra etanol? På samma sätt finns ju en avdelning 'biogas' här...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det är inte att diskussionerna finns (etanol vs biogas vs syntetdiesel vs elbil osv) som är problemet utan hur dom förs. Ser man till att hålla debatten saklig och gärna med länkar kopplat till argumenten så ser jag inte något fel. Och det tycker jag fungerar rätt bra här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-08-31 23:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
track_snake skrev:
Lind skrev:
MagnusH skrev:
Var för första gången inne coh kollade på systerforumet 'ForumGas'. Lite trist att så mycket av deras energi går åt till att föra fram synpunkter om hur dålig etanolen är.

Jag hoppas och tror att vi i detta forum inte gör samma misstag? Jag tycker det skulle vara synd. Låt oss diskutera etanolen och dess faktiska (dvs ej påhittade) problem här, och inte starta kampanj mot biogas.

Detta är så bra sagt att jag klistrat tråden.

--------------------------
Nu har man ju en avdelning på gasforumet för 'etanol' och vad skall man diskutera där om inte biogas kontra etanol? På samma sätt finns ju en avdelning 'biogas' här...

/track_snake




Varför måste det vara det ena MOT det andra? Varför inte BÅDA dessa mot bensin/diesel?

Det är ju alltid så när det gäller olika intressen att det finns fanatiker som BARA ser det egna och omöjligt kan ta till sig annat vad de än säger..

Faktum är ju att vi måste ha flera vägar ut för att komma ifrån oljeberoendet?

Syntetdiesel, snålare fossilbränsledrivna bilar, elhybrider, etanol, gas och el, utan inbördes prioritet eller ordning!

Personligen tror jag på elbilar men det hindrar inte att jag för närvarande provar etanol på min bil!

Att gasen kommit i skymundan har väl flera orsaker? Kostnaden för att anlägga en gasmack är efter vad jag läst 10 ggr så hög som för att anlägga en etanolmack?

Dessutom är ju etanol ett flytande bränsle, precis som etanol.. Relativt lätt att konvertera de flesta förbränningsmotorer till detta bränsle!

Konvertera till gas går men kräver mer!? Alternativet är att köpa en färdig gasbil vilket många kanske inte har råd med?

Bensinbolagen blir/blev ju "tvingade" att tillhandahålla ett alternativt bränsle om de säljer mer än en viss volym bensin så att DE väljer det billigaste alternativet för att klara detta kan ju inte komma som en överraskning?

De är ju alla affärsdrivande företag som har som uppgift att maximera sin vinst oavsett vad de säger för övrigt..

Det är ju då inte heller de som gillar etanol som bränsle som är skyldiga till detta som man kan få för sig om man läser på vissa forum!

Etanol och Gas borde inte leva i ett motsatsförhållande till varandra utan båda behövs för att komma vidare tycker jag!

Det viktiga är väl miljön och att komma bort från oljeberoendet?

F.ö, Tracksnake.. jag vet inte om du blivit, eller tror att du blivit, utslängd från etanol.nu?

Hur som helst ger dina inlägg på biogasforumet intrycket av en personlig vendetta mot detta forum? Får jag ha en åsikt så tror jag inte att det leder framåt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-09-01 06:57 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Ragamuffin skrev:
track_snake skrev:
Lind skrev:
MagnusH skrev:
Var för första gången inne coh kollade på systerforumet 'ForumGas'. Lite trist att så mycket av deras energi går åt till att föra fram synpunkter om hur dålig etanolen är.

Jag hoppas och tror att vi i detta forum inte gör samma misstag? Jag tycker det skulle vara synd. Låt oss diskutera etanolen och dess faktiska (dvs ej påhittade) problem här, och inte starta kampanj mot biogas.

Detta är så bra sagt att jag klistrat tråden.

--------------------------
Nu har man ju en avdelning på gasforumet för 'etanol' och vad skall man diskutera där om inte biogas kontra etanol? På samma sätt finns ju en avdelning 'biogas' här...

/track_snake




Varför måste det vara det ena MOT det andra? Varför inte BÅDA dessa mot bensin/diesel?

Det är ju alltid så när det gäller olika intressen att det finns fanatiker som BARA ser det egna och omöjligt kan ta till sig annat vad de än säger..

Faktum är ju att vi måste ha flera vägar ut för att komma ifrån oljeberoendet?

Syntetdiesel, snålare fossilbränsledrivna bilar, elhybrider, etanol, gas och el, utan inbördes prioritet eller ordning!

Personligen tror jag på elbilar men det hindrar inte att jag för närvarande provar etanol på min bil!

Att gasen kommit i skymundan har väl flera orsaker? Kostnaden för att anlägga en gasmack är efter vad jag läst 10 ggr så hög som för att anlägga en etanolmack?

Dessutom är ju etanol ett flytande bränsle, precis som etanol.. Relativt lätt att konvertera de flesta förbränningsmotorer till detta bränsle!

Konvertera till gas går men kräver mer!? Alternativet är att köpa en färdig gasbil vilket många kanske inte har råd med?

Bensinbolagen blir/blev ju "tvingade" att tillhandahålla ett alternativt bränsle om de säljer mer än en viss volym bensin så att DE väljer det billigaste alternativet för att klara detta kan ju inte komma som en överraskning?

De är ju alla affärsdrivande företag som har som uppgift att maximera sin vinst oavsett vad de säger för övrigt..

Det är ju då inte heller de som gillar etanol som bränsle som är skyldiga till detta som man kan få för sig om man läser på vissa forum!

Etanol och Gas borde inte leva i ett motsatsförhållande till varandra utan båda behövs för att komma vidare tycker jag!

Det viktiga är väl miljön och att komma bort från oljeberoendet?

F.ö, Tracksnake.. jag vet inte om du blivit, eller tror att du blivit, utslängd från etanol.nu?

Hur som helst ger dina inlägg på biogasforumet intrycket av en personlig vendetta mot detta forum? Får jag ha en åsikt så tror jag inte att det leder framåt..

--------------------
Det är kanske så att vissa inte tål att höra sanningen?

Som framgår på annan plats har jag i alla fall inte blivit utslängd än under detta nya 'nickname'.

Vad som är viktigt är givetvis att olika synpunkter på alternativa bränslen får diskuteras. Får de inte det är det väl ingen mening att ha allmänna diskussionsfora...

Rent allmänt anses biogas vara ett klimatmässigt bättre bränsle än etanol. Detta beror bl.a. på att utvinning av biogas minskar 'naturliga' läckage av metan från gödselstackar etc.

Etanol från spannmål odlad i Sverige har också med Agroetanols processer visat sig ha hyfsat bra klimateffektivitet.

/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 07:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ja, det var väl inte svårt att känna igen Bosses sätt att skriva. Jag vet inte var för du blev utslängd förra gången, men tänker du försöka bli det igen? :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 07:30 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
MagnusH skrev:
Ja, det var väl inte svårt att känna igen Bosses sätt att skriva. Jag vet inte var för du blev utslängd förra gången, men tänker du försöka bli det igen? :lol:

----------------------------------------
I så fall får man väl ännu en gång konstatera att sanningen inte fick komma fram i det här forumet.

Det jag skrev ovan betraktas som självklarheter av andra; har Du andra synpunkter på det vore det i så fall intressant att höra.

/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 07:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
BP skrev:
MagnusH skrev:
Ja, det var väl inte svårt att känna igen Bosses sätt att skriva. Jag vet inte var för du blev utslängd förra gången, men tänker du försöka bli det igen? :lol:

----------------------------------------
I så fall får man väl ännu en gång konstatera att sanningen inte fick komma fram i det här forumet.


Om jag minns rätt, så var det du skrev mest lösa rykten och en eller annan ren lögn (eller okunskap, om man vill vara snäll). Du bedriver någon slags vendetta mot etanol på NyT:s hemsida, och du höll på med samma sak här.

Sanningshalten har nog snarare gått upp än ner under tiden du var borta. 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-09-01 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Chaan skrev:
MagnusH skrev:
Var för första gången inne coh kollade på systerforumet 'ForumGas'.


Startaren av ForumGas var här och skrev lite innan han drog igång det men det är inget systerforum till etanol.nu. Däremot så borde vi ha mycket gemensamt om inte annat för att vi båda diskuterar alternativa bränslen såsom biogas.


Tyvärr tycker jag det har visat sig att Forumgas är mer anti etanol än anti fossila bränslen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 11:03 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
MagnusH skrev:
BP skrev:
MagnusH skrev:
Ja, det var väl inte svårt att känna igen Bosses sätt att skriva. Jag vet inte var för du blev utslängd förra gången, men tänker du försöka bli det igen? :lol:

----------------------------------------
I så fall får man väl ännu en gång konstatera att sanningen inte fick komma fram i det här forumet.


Om jag minns rätt, så var det du skrev mest lösa rykten och en eller annan ren lögn (eller okunskap, om man vill vara snäll). Du bedriver någon slags vendetta mot etanol på NyT:s hemsida, och du höll på med samma sak här.

Sanningshalten har nog snarare gått upp än ner under tiden du var borta. 8)

-------------
Hehe...

Nej, så är det definitivt inte. Det finns de som kritiserar etanol mycket hårdare än jag på Ny Teknik.

Du är fortfarande välkommen att tala om vad det var för fel på mitt ursprungsinlägg ovan.

/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 14:21 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
BP skrev:
MagnusH skrev:
BP skrev:
MagnusH skrev:
Ja, det var väl inte svårt att känna igen Bosses sätt att skriva. Jag vet inte var för du blev utslängd förra gången, men tänker du försöka bli det igen? :lol:

----------------------------------------
I så fall får man väl ännu en gång konstatera att sanningen inte fick komma fram i det här forumet.


Om jag minns rätt, så var det du skrev mest lösa rykten och en eller annan ren lögn (eller okunskap, om man vill vara snäll). Du bedriver någon slags vendetta mot etanol på NyT:s hemsida, och du höll på med samma sak här.

Sanningshalten har nog snarare gått upp än ner under tiden du var borta. 8)

-------------
Hehe...

Nej, så är det definitivt inte. Det finns de som kritiserar etanol mycket hårdare än jag på Ny Teknik.



Jodå, men ingen som är så envis som du. :-)

Citat:
Du är fortfarande välkommen att tala om vad det var för fel på mitt ursprungsinlägg ovan.


Man tackar! Jag reflekterade själv inte över att det var felaktigt, men det kan säkert stämma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 16:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
MagnusH skrev:
BP skrev:
MagnusH skrev:
BP skrev:
MagnusH skrev:
Ja, det var väl inte svårt att känna igen Bosses sätt att skriva. Jag vet inte var för du blev utslängd förra gången, men tänker du försöka bli det igen? :lol:

----------------------------------------
I så fall får man väl ännu en gång konstatera att sanningen inte fick komma fram i det här forumet.


Om jag minns rätt, så var det du skrev mest lösa rykten och en eller annan ren lögn (eller okunskap, om man vill vara snäll). Du bedriver någon slags vendetta mot etanol på NyT:s hemsida, och du höll på med samma sak här.

Sanningshalten har nog snarare gått upp än ner under tiden du var borta. 8)

-------------
Hehe...

Nej, så är det definitivt inte. Det finns de som kritiserar etanol mycket hårdare än jag på Ny Teknik.



Jodå, men ingen som är så envis som du. :-)

Citat:
Du är fortfarande välkommen att tala om vad det var för fel på mitt ursprungsinlägg ovan.


Man tackar! Jag reflekterade själv inte över att det var felaktigt, men det kan säkert stämma.

--------------------------------
Om Du inte tycker det var felaktigt har jag svårt att se varför Du kommenterade det så.

Det var i princip två påståenden jag gjorde:

1. De flesta bedömare anser idag att biogas är ett klimatvänligare bränsle än etanol.

2. Nya data tyder på att Agroetanols svenska veteetanol har hög klimateffektivitet och är klimatvänligare än brasiliansk sockerrörsetanol.

Var det fel på något av dessa påståenden?

/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011