Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-26 15:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Läcker biogasen?
InläggPostat: tor 08-12-04 20:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det stinker bokstavligen skit när man kör förbi tekniska verken i Linköping på E4an. Ibland blåser det in och luktar skit i stan också. Frågan är följande: Vad består dessa luftburna molekyler utav? Jag förmodar att en andel är metan (sumpgas/biogas you name it), vilket är en miljökatastrof. Metan är ju en fyra gånger värre växthusgas än koldioxid. Hur pass naturligt nedbrytbart är egentligen metangas?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 22:48 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det är inte metan du känner, metan är luktlöst. Rötresterna kommer bl.a.från slakteriet och det är den lukten du känner. Beredningen av råvaran så att säga.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 01:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har fått lite klarhet i det nu. Det är alltså naturgas som luktar, men inte på grund av metanet :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 04:28 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Har fått lite klarhet i det nu. Det är alltså naturgas som luktar, men inte på grund av metanet :).

-------------------------------
Naturgas är liksom upparbetad biogas en blandning med 95-98% metan.

Metan luktar inte men ur säkerhetssynpunkt har man traditionellt varit tvungen att tillsätta något illaluktande ämne, t.ex. merkaptan, för att metanet 'skall lukta'. Metan är lite tyngre än luft och vid ett läckage så 'rinner' metan utmed marken. Det har ju hänt många stora gasolyckor under årens lopp där metangas exploderat, i vissa fall ganska långt ifrån läckageplatsen. Så var t.ex. fallet för drygt 20 år sedan i Sibirien utmed den transsibiriska järnvägen då en läckade gaspipeline läckte metan som 'rann' 4 km bort till järnvägen och exploderade då ett passerande tåg kom. Drygt 600 personer avled i den gasexplosionen.

Det är nog svårt att göra biogas utan att det luktar med tanke på vad man gör biogasen av (slaktavfall etc.). Å andra sidan är det ju så att om det luktar så här finns säkert betydande läckage av metan också från verksamheten.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ur Wikipedia:

Citat:
Det finns också ansamlingar av metan på världshavens botten, fångat i ett kemiskt klatrat med vatten där vattnet bildar en "bur" som stänger inne metanmolekylerna. Hur mycket metan som finns bunden i form av metanklatrat i sediment på havsbotten är okänt, men troligen rör det sig om stora mängder. Att stora mängder sådant metan frisläppts i atmosfären är en förklaringsmodell till hastig global uppvärmning tidigare i jordens förflutna, exempelvis för ungefär 55 miljoner år sedan vilket utgör slutet på den geologiska epoken paleocen. Vissa källor uppskattar att det rör sig om tiotusen miljoner ton. [1] Om den globala uppvärmningen leder till att dessa värms upp tillräckligt, skulle detta metan hastigt kunna frisläppas till atmosfären. Eftersom metan är en 21 gånger mera potent växthusgas än koldioxid skulle detta leda till kraftigt ökad växthuseffekt, och därmed till avsevärd uppvärmning av jordklotet.
Min fetning!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metan

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 18:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
BP skrev:
----- Metan är lite tyngre än luft och vid ett läckage så 'rinner' metan utmed marken. Det har ju hänt många stora gasolyckor under årens lopp där metangas exploderat, i vissa fall ganska långt ifrån läckageplatsen. Så var t.ex. fallet för drygt 20 år sedan i Sibirien utmed den transsibiriska järnvägen då en läckade gaspipeline läckte metan som 'rann' 4 km bort till järnvägen och exploderade då ett passerande tåg kom. Drygt 600 personer avled i den gasexplosionen.----


Det är inte sant att metan är tyngre än luft. Tvärtom är den ganska mycket lättare än luft. Densiteten för metan vid 0 grader och 1 atm är 0,72 kg/m3 medan den för luft är 1,29 kg/m3. Om metan släpps ut i luft stiger den alltså uppåt. Propan däremot har densiteten 2 kg/m3 och stannar vid marken. De olyckor du talar om hade kanske med tyngre gaser att göra än just metan exempelvis butan, propan, etan eller blandningar av dem med små andelar metan.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 22:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Right, så vi kan konstatera att metan är riktigt farlig gas för den globala uppvärmningen och vi tillåter oss ändå att tillverka den storskaligt med läckage? Då är den slutgiltiga frågan om metanet ingår i någon kemisk reaktion som får den att övergå till, till exempel syre och koldioxid, när den är där uppe i himlen och reflekterar värmestrålning? Om inte, kan man ju konstatera att all pågående användning av biogas inte alls är milljövänlig. Förbränningen i motorer är knappast heller felfri utan även där lär en del läcka ut. Så är metan mer bestående än koldioxid som endast absorberas via fotosyntes?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-06 15:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vid framställning av biogas ger röttningsanläggningen oundvikliga utsläpp av metan, men netto effekten kan ändå vara en minskning av metan som hamnar i atmosfären när man använder "råvaror" som annars också skulle ha läckt metan, gödsel och avloppsslam t ex. Vad reningsverk brukar det annars faklas av vilket naturligtvis är ett slöseri med energi men inte ger några större utsläpp. Gör man forcerad rätning av något som annars inte skulle ha avgett metan så kan framställningen naturligtvis ge mera metanutsläpp.

Metanet absorberar värmestrålningen mer än hundra ggr "bättre" än CO2 men stannar i atmosfären under en relativ kort period sedan reduceras det till CO2 och vatten uppe i atmosfären, det tar i snitt ca 12 år. Därför varierar uppgiften för koldioxidekvivalenter av metanet beroende på tidsperiod (se GWP http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential och http://eeocw.org/get-involved/global-warming-potential), ofta uppges att metanet har en ca 25 ggr större effekt än CO2 men det är vad det har räknat över 100 år medan det är en 72 ggr så kraftig växthusgas än CO2 för de närmaste 20 år och ännu mkt kraftigare om man räknar över 10 år.

Metanets inverkan på klimatet är alltså väldigt olika över vilken period man tittar. Själv tycker jag man inte bara ska se på vad metanet ger för effekt över 100 år eftersom det finns många sjävförstäkande effekter i jordens klimatsystem som kan sättas igång om vi värmer jorden under en kort tid.. Släpper vi ut så mycket metan så att jordens medeltemperaturär under en kort så kan t ex tundrans permafrost börjar smälta som i sin tur lämnar ifrån sig enorma mängder metan och vi får ett snöbålls effekt som ger en mycket mera långsiktig klimatpåverkan. Det samma gäller om polarisen under en period försvinner, det inte bara en katastrof för djurlivet vid polerna och för kustnära områden som översvämmas. Normalt reflekterar den vita polarisen det mesta av solstrålningen, när den är borta kommer det mesta av solstrålningen i stället absorberas och värma jordens yta och därmed kommer effekterna av metanet finnas kvar långt efter att de försvunnit i atmosären.

Jag har tidigare räknat fram att biogasdriften inte ger en så stor klimatfördel om man räknar på metanets klimatpåverkan på 20 år (72 ggr CO2) det räcker med ett par gram metan per km för att komma över motsvarande 120 g CO2/km som en miljöbil max får släppa ut.

Rötningsprocessen i en biogasanläggning ger en gasblandning av metan och CO2 som kan användas som den är i värmekraftcentraler med obetydliga metanutsläpp men för att använda biogas i fordon måste den först renas och komprimeras innan det kan användas i bilar.

Denna uppgradering ger ett par procent metanutsläpp enligt gasföreningen. Sedan uppstår det lite läckage vid distribution och tankning som jag inte har sett några tillförlitliga siffror över. Sedan kan gasbilar släppa ut lite metan genom avgasröret, Euro 3 normen (dvs gasbilar nyare än 2005) föreskriver visserligen max 0,1 g/km men en undersökning av VV som testade en Fiat Punto biogas (årets miljöbl i flera år) visade att katten redan efter ett par tusen mil inte längre klarade att omvandla oförbränd metan i avgaserna (hittar inte länken just nu). Tidigare mätningar av gasbussar har också visat på samma problem, se http://www.vv.se/filer/nyhetsblad/kilometer_06_2003.pdf se: "Miljöbussar förvandlas till miljöbusar". Observera att detta fel inte upptäcks av bilprovningen eftersom deras maskiner inte kan mäta metan i avgasmätningen.

Ottomotorns typiska HC utsläppsvärden är 10 ggr högre före än efter katalysatorn se http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
Max 0,1 g/km som omfattas av Euro 3 (dvs gasbilar nyare än 2005) skulle då vid defekt katalysator kunna bli ca 1 g/km.

Sen är det alltså den totala förlusten i produktionen som tillkommer. Om de sammanlagt handlar om 3% (2% vid upparbetning + 1% vid distribution) och Punton drar 6,4 kg gas /100 km http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... rdonid=341 alltså 64 g/km, vid 3% förlust är det 2 gr/ km.

Sammanlagt 3 g metan vid GWP 20 skulle det alltså bli utsläpp motsvarande 3 x 72 = 216 g CO2 /km. Punton drar vid bensindrift 6,2 l/ 100 km, vilket ger CO2 utsläpp 164,3 g CO2/km dvs på 20 års sikt kan en bils biogasdrift öka växthusgasutsläppen med 31% jmfd bensin. Oftast räknas dock metanets klimatpåverkan på 100 års sikt litar på att katten håller, då blir utsläppen av växthusgaser såklart mkt mindre, 2% utsläpp vid upparbetningen blir då t ex motsvarande ca 50 g CO2/ km . Skulle samma punto drivas med etanol så lär den förbruka ca 8,4 l E85 /100 km vilket också skulle ge ca 50 g CO2/km.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Hur mycket metan beräknar man att man "låser in" vid tillverkning av biogasen ? Nu förutsätter jag att man använder den mest miljövänliga metoden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Framställning av biogas
InläggPostat: sön 08-12-07 10:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nu finns det säkert olika beräkningar på sådant här, men jag har en uppgift: Av gödsel från 10 kor (ca 45 kg/dag) och ca 20 kg/dag av annat avfall får man på detta sätt omkring 10 kbm gas som motsvarar 60 000 kcal eller 7,5 liter bensin.

Detta har jag tagit direkt ur en bok, och det framgår inte vad "annat avfall" är. Men det borde ju vara jäsbart avfall?
Bokens titel: Solkraft, Vattenkraft, Vindkraft. ISBN 91-85354-20-1


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 11:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man ska då betänka att det är inte kan likställa hur mkt metan man kan få ut vi rötning i en anaerob biogasanläggning med den mängd om det annars skulle ha läckt ut i atmosfären.

Här http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_170343.svd skrivs det lite om problemen med de sista stegen dvs rening av biogasen till fordonsgas och utsläpp av själva fordonen.

Citat:
Biogasfordon ger ingen miljövinst

Pengar till det gröna folkhemmet har gjort att 1 500 miljöfordon rullar på Sveriges vägar, framför allt biogasfordon. Avgaserna blir renare, men när biogasen framställs kan utsläppen av växthusgasen metan vara så stora att miljövinsten äts upp, visar en utvärdering.


På den artikeln svarar svenskbiogas så här http://www.svenskbiogas.se/sb/press/nyh ... art_22.xml

Citat:
En utredning som gjordes våren 2004 av Pål Börjesson vid Lunds Tekniska Högskola visar på vikten av att beakta hela bränslekedjan. Utredningen påvisar att ett 18-procentigt metanläckage vid framställning och uppgradering av biogas till fordonsgas är möjligt innan den positiva miljöeffekten är borta.


Man kan då förmoda att 18% av den gas som framställs skulle ha läckt ut i atmosfären ändå, alltså om man inte hade framställt biogas ur avfallet.

I många länder gör man biogas men man använder det för att framställa el och värme. Då slipper man utsläppen vid uppgraderingen och från fordonen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 15:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
aryan skrev:
Metanet absorberar värmestrålningen mer än hundra ggr "bättre" än CO2 men stannar i atmosfären under en relativ kort period sedan reduceras det till CO2 och vatten uppe i atmosfären, det tar i snitt ca 12 år.
Perfekt. Det var det jag hade hoppats på.

Då har jag fått mina frågor om biogas utredda och kommer i framtiden se potentialen i det positivt. Jag tror dock att företag som producerar biogas behöver straffas för att det läcker ut. Det måste väl tyvärr finnas någon ekonomisk drivkraft för att de ska täta till hålen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Läckande biogas
InläggPostat: sön 08-12-07 16:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett sätt att begränsa läckaget vore väl att begränsa hanteringen så mycket som möjligt. Undvik långa transporter, omlastningar och avtappningar.
Lägg i stället gasverken i anslutning till förbrukarna, värmecentraler, processindustrier och om gasen räcker till, kraftverk.
Både lantbruk och avloppsreningsverk ligger ju så gott som alltid utanför tätorterna. Lägg gasverken och värmecentralerna där också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-08 17:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En annan lösning, förutom att göra om det till el och värme är att göra ett flytande bränsle av det borde också kunna begränsa utsläpp av metan och behovet av speciala dyra tankställen och bilar, man kan göra Etanol eller syntetisk diesel av det
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e34968.ece

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-06-12 14:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
28 juni inför Bilprovningen test av tätheten i biogasbilars gassystem.

Citat:
Obligatorisk täthetskontroll för metangasdrivna bilar från och med 28 juni


Ökad efterfråga på bilar med mindre miljöpåverkan har resulterat i fler bilar i trafik som tankas med metangas (CH4). Genom att regelbundet kontrollera bränslesystem hos dessa fordon minskas risken för olyckor till följd av gasläckage.

Från och med den 28 juni 2009 genomför Bilprovningen obligatorisk täthetskontroll av bränslesystem på personbilar, lastbilar och bussar som drivs med metangas (biogas eller naturgas). Detta ingår i kontrollbesiktningen för dessa fordon och det tillkommer ingen extra kostnad.

Vid kontrollbesiktningen måste bilens bränsletank för gas vara fylld så mycket att motorn kan köras i läge "gasdrift".
OBS! Om bilens motor inte kan köras på bränslet metangas eller om bränslesystemet har något läckage underkänns fordonet med krav på efterkontroll.

Informationen uppdaterad: 2009-06-02

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011