Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: STCC med gas i tankarna
InläggPostat: ons 08-12-17 22:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
E.ON och Volkswagen storsatsar på STCC med gas i tankarna
Flerfaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom och Patrik Olsson är förarna när energiföretaget E.ON går in i STCC 2009 med två gasdrivna Volkswagen Scirocco. Syftet är att visa på potentialen i biogas – ett mycket miljövänligt bränsle som E.ON planerar att introducera på ännu bredare front.

STCC

Gasbilen

Eon pressmeddelande
Biogas.se

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 23:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul, skulle vara bli spännande med etanol och bio-gasbilar som tävlar mot varandra. Ett 24t lopp skulle bli jobbigt eftersom tankningarna skulle ta för lång tid.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag hänger inte med i den där cirkusen, men ställer inte Volvo upp med etanol-S40?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 13:37 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Biogas, alkylatbensin eller E85 eller diesel verkar finnas med i reglementet. Men det är väl inte E85 som används utan etanol och alkylat i förhållandet 80/20? Undrar om det finns regler för fossil gas (naturgas) också? Naturgasen ger i varje fall mera effekt än biogas. I VM-serien kör t.ex. Seat med dieslar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 15:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ha, det där skall bli intressant att följa.
Skulle man i racing kunna ha en chans att kyla motorn tillräckligt med gas...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 15:58 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
karlmb skrev:
Skulle man i racing kunna ha en chans att kyla motorn tillräckligt med gas...?


Det var min første tanke også.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 21:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och hur får de egentligen ut effekten?
Utan överladdning blir ju en stor del av utrymmet upptaget av bränsle, så hur får man in luft i tillräcklig mängd?
Eller är det det som är hemligheten?
STCC har väl inte katalysatorer, eller iaf finns väl inget krav på stökimetrisk förbränning?
Kör man helt enkelt mkt fetare än bensin, diesel och etanolteamen?
Japp, reglementet:
http://www.stcc.se/fileadmin/user_uploa ... 0_2009.pdf
Citat:
7.11 Avgassystem
Avgassystemet är fritt nerströms från topplocket förutsatt att den fastställda ljudnivån på 110 dB(A) vid 6000 varv, mätt i enlighet med FIA ljudmätningsmetod, ej överskrids.
STCC 2009 Tekniskt Reglemente STCC NS 2000
6
Variabla avgassystem är förbjudna. Om en bil är originalmonterad med ett sådant system, skall det göras obrukbart.
Avgasgrenröret är en del av avgassystemet. Lambdasonden får demonteras men dess fastsättningspunkt måste då tätas.
Alla bilar skall vara utrustade med en homologerad katalysator vars position är fri. Alla avgaser skall alltid passera genom katalysatorn.
Avgassystemets ändrör skall mynna ut vid bilens bakre del, inom bilens omkrets, och vara mindre än 10 cm från denna omkrets.
Ljuddämpare och katalysatorer sedda i genomskärning skall alltid passa i en rektangel vars aspekt förhållande ej är större än 2,5. Dessutom skall omkretsen sedd i genomskärning alltid vara konvex. En tolerans på +/- 3 mm gäller vid mätning av konvexiteten.


Katalysator krävs, men inte någon form av lambdakontroll...
Fritt fram att feta på som man vill, och för samma effekt får man feta på rejält med gas jfrt med bensin eller etanol.

Inte så miljövänligt som det låter då alltså...
Kanske tom värre än en bensin eller diesel-STCC med tanke på den stora växthuseffekten hos oförbränt metan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-20 12:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Biogas-Sciroccon har väl en överladdad motor? Även dieslarna är överladdade. Där har man förstås en fördel mot de etanoldrivna som bara är sugmotorer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011