Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 19:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Vad det nu än är i fordonsgasen som Statoil säljer här i Nyköping skyltas den som "CNG" Compressed Natural Gas. Se här.

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 20:33 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det beror nog på att biogas inte har någon internationell förkortning.
CNG förkortningen används av fordonstillverkarna för att beteckna att fordonet går på metangas (biogas eller naturgas samt blandningar av dessa). Så en CNG skylt underlättar för t.ex. utländska förare att hitta gaspumpen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 10:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är Linköpings biogas har jag för mig. Den framställs av tekniska verken av dels vanligt avfall och dels forcerad rötning vad jag förstått (varför det stinker så mycket när de rötar slaktavfall). Så utsläppsneutral är den inte, men kanske bättre än "fordonsgas"...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-28 09:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Naturgas - inte biogas - i tanken
Försäljningen av fordonsgas i Stockholm har ökat med cirka 30 procent det senaste året. Samtidigt har gasmackarnas tillförlitlighet blivit bättre – tack vare att miljömässigt sämre naturgas används när biogasen är slut.
Uppdaterad: 28 augusti 2009, 7:00

Försäljningen av fordonsgas i Stockholm har ökat med cirka 30 procent det senaste året. Samtidigt har gasmackarnas tillförlitlighet blivit bättre – tack vare att naturgas används när biogasen är slut.

I fjol bestod 18 procent av fordonsgasen i Stockholm naturgas, i år blir den andelen betydligt högre, enligt Ragnar Sjödahl, biogasansvarig på Aga Gas AB.

- Sedan 2007, då vi fick reservlagret i Knivsta och började blanda in naturgas i fordonsgasen har driftssäkerheten ökat, säger Ragnar Sjödahl.

Men naturgasen är inte ett förnyelsebart bränsle och har sämre miljöegenskaper än biogasen. En bil som går på biogas släpper nästan inte ut någon koldioxid alls. Miljöbilsgränsen i Sverige är maximalt 120 gram koldioxid per kilometer – en bil som drivs med biogas släpper ut runt 20 gram. Motsvarande siffra för naturgasen är svårare att räkna ut, men utsläppen är cirka 25 procent lägre än för bensin. Det motsvarar omkring 90 gram per kilometer om exempelvis storsäljande Volkswagen Passat körs på naturgas. Och naturgasen är överlägsen bensin och diesel när det gäller partikelutsläpp.

Men det innebär trots allt att alla gasbilsägare som tror att de tankar biogas i Stockholm och kör med riktigt rent miljösamvete inte är så miljövänliga som de tror, eftersom kanske en fjärdedel av gasen under ett år är naturgas.

Den totala utsläppsnivån blir ändå betydligt lägre än om de hade kört motsvarande antal mil med bensin.

Bakom uppgången för gasen ligger det ökade intresset för biogasbilar bland framför allt tjänstebilsinnehavare, taxi och offentlig förvaltning. Främst är det Volkswagen som dragit i gång marknaden med sin nya hyllade gas-Passat, som sålde i nästan 1.900 exemplar under det första halvåret i år.

Ragnar Sjödahl är övertygad om att marknaden för fordonsgas forsätter att öka. Men hur stor del av fordonsgasen som i framtiden består av biogas beror på utbyggnaden av nya biogasanläggningar.

- Vi letar hela tiden efter nya biogastillverkare som ligger maximalt 20 mil från Stockholm, säger Ragnar Sjödahl.

Stockholm ligger ändå bra till när det gäller förhållandet mellan biogas och naturgas. Av all fordonsgas i Sverige är cirka 65 procent biogas, resten är naturgas.


http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... en-1.15068

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-28 10:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra att det skrivs om gasfusket. Jag har sagt det tidigare och gör det nu igen, jag förstår inte att mackägare inte är skyldiga att markera vad de säljer, biogas eller naturgas. Nu verkar det dessutom att det kan stå biogas på pumpen fast det kommer naturgas ur slangen, det AGA gör är bedrägeri om de inte upplyser kunder om det. Tänk om det skulle komma bensin ur slangen när E85 var slut på macken.

/Aryan

PS här http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... en-1.14949 slår DN / Jaques Wallner ett slag för mer naturgas och gasbilar och antyder att naturgas är bättre än etanol..

Citat:
När Nord Stream bygger sin gas ledning från Ryssland till Tyskland –
ja, tro inte att den svenska regeringen kommer att hindra grannarna! – borde Sverige ta tillfället i akt och ansluta östra delen av landet.
Det borgar för att bilisterna alltid kan försörjas med gas. I första hand biogas. I andra hand naturgas.

För det dröjer innan elbilarna får överkomliga priser och prestanda. Fram till dess är det bästa miljöbils alternativet en bränslesnål gasbil!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-28 18:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Talas det inte om en höjning av skatten för naturgas? Kommer det att påstås att det är biogas vid pumpen även om där är naturgas? Hur kan detta kontrolleras?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Något inte ovesäntligt.
InläggPostat: fre 09-08-28 20:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Se där var något att fundera över. Detta borde föras ut till bredare kännedom. :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 05:43 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Roger Gustavsson skrev:
Talas det inte om en höjning av skatten för naturgas? Kommer det att påstås att det är biogas vid pumpen även om där är naturgas? Hur kan detta kontrolleras?

-------------------------------------
Skatten lär ju tas ut på den mängd naturgas som blandas in så det är nog inget problem. Gasbilsentusiasterna har ju en längre tid klagat över stigande 'biogas'-priser och mer lär det nog bli. Så kalkylen för en ny gasbil blir kanske inte lika positiv som den har varit....

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 19:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Här i Jönköping följer alltid biogaspriset med bensinpriset sedan Fordongas tog över från de kommunal bolaget... Vilken koppling har de två bränsleslagen till varandra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 09:10 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Roger Gustavsson skrev:
Här i Jönköping följer alltid biogaspriset med bensinpriset sedan Fordongas tog över från de kommunal bolaget... Vilken koppling har de två bränsleslagen till varandra?

-------------------------------
Det finns givetvis ingen koppling. Saken är den att vi vet inte vad biogaspriset borde vara med hänsyn till produktionskostnader etc. Det enda man med säkerhet kan säga är att det slaviska följandet av bensinprisets fluktuationer har inget med verkligheten att göra.

Förmodligen skulle biogaspriset vara bra mycket högre om man baserade det på kommersiella faktorer. Det kostar mycket att producera biogas, att uppgradera gasen, och inte minst att transportera den i små volymer till tankställena. Detta är 'uppstartningskostnader' som bensinbolag och kommuner tar i förhoppning att man grundar för en bredare marknad.

Till detta kommer att mycket är naturgas i själva verket som nu fått en högre skattesats.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 12:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
BP skrev:
Det finns givetvis ingen koppling. Saken är den att vi vet inte vad biogaspriset borde vara med hänsyn till produktionskostnader etc. Det enda man med säkerhet kan säga är att det slaviska följandet av bensinprisets fluktuationer har inget med verkligheten att göra.


När kommunen själv stod för biogasen var priset nästan konstant...

BP skrev:
Till detta kommer att mycket är naturgas i själva verket som nu fått en högre skattesats.




Hur ser den skattesatsen ut jämfört med andra bränslen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 05:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Roger Gustavsson skrev:
BP skrev:
Det finns givetvis ingen koppling. Saken är den att vi vet inte vad biogaspriset borde vara med hänsyn till produktionskostnader etc. Det enda man med säkerhet kan säga är att det slaviska följandet av bensinprisets fluktuationer har inget med verkligheten att göra.


När kommunen själv stod för biogasen var priset nästan konstant...

BP skrev:
Till detta kommer att mycket är naturgas i själva verket som nu fått en högre skattesats.




Hur ser den skattesatsen ut jämfört med andra bränslen?

-------------------------------
Naturgas i fordonsgas har en skattesats idag som motsvarar 60% av övrig CO2-skatt baserad på CO2-utsläppet. En departementspromemoria för ett tag sedan aviserar en stegvis anpassning av CO2-skatten till vad som gäller för övriga drivmedel med början 2011.

Detta har naturligtvis gasbranschen protesterat mot. Vem vill inte ha subventioner idag?

Fordonsgaspriset kan pga. detta beräknas gå upp ca. 2 kr/Nm3 när det är 100% naturgas i fordonsgasen. Som vanligt tar man nog ut denna skattehöjning i förskott, vilket gör att man redan kan förvänta sig högre gaspriser.

Eftersom kostnaden för att producera och tillhandahålla biogas vida överstiger den lilla avgift som tas ut vid mackförsäljning tror jag nog vi får se ytterligare prisökningar framgent på fordonsgasen.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 19:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Detta vågar jag knappt nämna för kollegan vid skrivbordet intill... Har ska snart få sin Passat och lämnar då in sin Prius.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-06 09:20 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
BP skrev:
Eftersom kostnaden för att producera och tillhandahålla biogas vida överstiger den lilla avgift som tas ut vid mackförsäljning tror jag nog vi får se ytterligare prisökningar framgent på fordonsgasen.


Om nu produktion och distribution ligger över den faktiska kostnaden, hur kommer det sig då att Fordonsgas köpte upp biogashanteringen från det kommunala bolagent? Om det är en ren förlustaffär är då tal om att köpa sig lite "bra reklam"? Det har vid flera tillfällen från Fordonsgas sagts (och tidigare det kommunal bolaget) att biogasen ska ligga 2-3kr under bensinpriset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 12:03 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Roger Gustavsson skrev:
BP skrev:
Eftersom kostnaden för att producera och tillhandahålla biogas vida överstiger den lilla avgift som tas ut vid mackförsäljning tror jag nog vi får se ytterligare prisökningar framgent på fordonsgasen.


Om nu produktion och distribution ligger över den faktiska kostnaden, hur kommer det sig då att Fordonsgas köpte upp biogashanteringen från det kommunala bolagent? Om det är en ren förlustaffär är då tal om att köpa sig lite "bra reklam"? Det har vid flera tillfällen från Fordonsgas sagts (och tidigare det kommunal bolaget) att biogasen ska ligga 2-3kr under bensinpriset.

-------------------------
Jo. Det kan ju vara så i ett inledningsskede när marknaden arbetas upp. Men bl.a. företaget FordonsGas Sverige AB var ju ivrigt protesterande mot att skatten skulle höjas på fossil fordonsgas. Det gör ju (tillsammans med andra faktorer) att löftet om 2-3 kr lägre pris än bensinen knappast kan hållas.

Företaget FordonsGas Sverige AB ägs av Dong Energy och Göteborgs Energi.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011