Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flytande biogas
InläggPostat: ons 09-01-14 18:06 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hur fungerar flytande biogas?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 19:49 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Funkar? hur menar du.

Flytande biogas är biogas nedkyld så den blir flytande.
Sedan kan den tankas direkt i fordon anpassade för det eller förångas igen för tankas i tradionella gasfordon.

Var det själva processen vid nedkylningen du funderar på eller?.
Nedan en bild på ett gaskoncept.
Bild

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 21:10 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Ja, det var ungefär så jag menade. Gasen måste alltså kylas. Ska den sedan hållas kyld i fordonen också? Är vitsen att man ska få med sig mera gas och på så vis komma länge på en tankning eller är det något annat som "vinns"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 21:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Nej det är det som är idén. Jag trodde dock inte att idén var att kyla ner gasen utan att trycka ihop den. Även då övergår gaser till flytande eller ibland fast form (beroende på vad det är för ämne). Det blir väl i omöjligt att hålla gasen kyld i en gastank i bilen så åtminstone där är det väl bara stora mängder gas som pressats in antar jag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 21:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Gasen kyls ned med"kryo"teknik

1. Rå biogas (rötgas eller deponigas) kyls till strax över
fryspunkten för att kondensera ut vatten och föroreningar.
2. Den råa biogasen kyls i en frystork och filtreras i en katalysator som
absorberar vätesulfid och siloxaner
3. Ur den renade biogasen avskiljs koldioxid i flytande form (LCO2).
4. Biogasen övergår i flytande form (LBG) medan andra gaser som syre och kväve avskiljs i gasform.

Den ger lägre metanförluster än konventionell uppgraderingsteknik och lika låga metanförluster som en kemskrubber, samtidigt som energiförbrukningen ligger under hälften jämfört med befintliga tekniker.
Med kryoteknik avses metoder där man arbetar med låga temperaturer för att kondensera och sublimera gaser. För uppgradering av biogas utnyttjas att koldioxid kan skiljas av i fast eller flytande form medan metan fortfarande befinner sig i gasform. Efter att koldioxid kondenserats kan metan kylas ytterligare varvid LNG, Liquefied Natural Gas, bildas men då används mer energi än om endast koldioxid avskiljs. Även deponigas kan uppgraderas med kryoteknik men då erfordras kondensering av metan.
Med kryogen uppgradering av biogas menas att koldioxid kan skiljas från metan genom att biogas kyls till en låg temperatur. Kokpunkter för koldioxid, metan, syre och kväve ges av tabellen nedan och eftersom koldioxid har en betydligt högre kokpunkt än metan kan de två gaserna separeras genom att exempelvis temperaturer under -78,5 °C uppnås. För att med kryoteknik uppgradera kväve- och syrerik deponigas fordras att metan kondenseras i ett andra steg efter att koldioxid separerats varvid syre och kväve kan avledas i gasfas.
Kokpunkter vid atmosfärstryck.
Koldioxid -78,5 °C
Metan -161 °C
Syre -183 °C
Kväve -196 °C

Eftersom uppgradering av deponigas kräver kylning ned till -161 °C i jämförelse med rötgasens uppgradering som endast innebär nedkylning till lägre än -78,5 °C är det mer energikrävande
att uppgradera deponigas än rötgas. En fördel med att få fram flytande metan (LNG) är vid lagring och längre transport eftersom LNG har en 600 gånger högre densitet än vad metan har i gasfas vid atmosfärstryck och 0 °C.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 07:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
En av Sveriges största biogasproducenter, NSR i Helsingborg, blir först i världen att tillverka flytande biogas med den patenterade teknik som utvecklats inom Volvobolaget Terracastus Technologies.

Citat:
- Poängen med flytande biogas, LBG, är att den har tre gånger så hög energitäthet som vanlig komprimerad biogas CBG. Det gör transporterna från biogasanläggningen ut till gasmackarna blir effektivare, säger Tobias Elmquist på VTT till Ny Teknik.


Ny teknik

Terracastus

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 10:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Eftersom LBG (flytande biogas) och LNG (flytande fossil naturgas) i princip är samma sak tror jag att det finns en ganska stor risk att utveckling av tekniken för att producera och använda LBG -som alltså gör metangas lättare att hantera och transportera - även kommer att gynna och öka användningen av fossilt naturgas som alternativ för olja.

Därför tror jag det vore bättre om man satsade på lokal användning av biogas t ex för att ersätta naturgasen i Helsingborg.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 10:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Anders skrev:
Gasen kyls ned med"kryo"teknik

1. Rå biogas (rötgas eller deponigas) kyls till strax över
fryspunkten för att kondensera ut vatten och föroreningar.
2. Den råa biogasen kyls i en frystork och filtreras i en katalysator som
absorberar vätesulfid och siloxaner
3. Ur den renade biogasen avskiljs koldioxid i flytande form (LCO2).
4. Biogasen övergår i flytande form (LBG) medan andra gaser som syre och kväve avskiljs i gasform.

Den ger lägre metanförluster än konventionell uppgraderingsteknik och lika låga metanförluster som en kemskrubber, samtidigt som energiförbrukningen ligger under hälften jämfört med befintliga tekniker.
Med kryoteknik avses metoder där man arbetar med låga temperaturer för att kondensera och sublimera gaser. För uppgradering av biogas utnyttjas att koldioxid kan skiljas av i fast eller flytande form medan metan fortfarande befinner sig i gasform. Efter att koldioxid kondenserats kan metan kylas ytterligare varvid LNG, Liquefied Natural Gas, bildas men då används mer energi än om endast koldioxid avskiljs. Även deponigas kan uppgraderas med kryoteknik men då erfordras kondensering av metan.
Med kryogen uppgradering av biogas menas att koldioxid kan skiljas från metan genom att biogas kyls till en låg temperatur. Kokpunkter för koldioxid, metan, syre och kväve ges av tabellen nedan och eftersom koldioxid har en betydligt högre kokpunkt än metan kan de två gaserna separeras genom att exempelvis temperaturer under -78,5 °C uppnås. För att med kryoteknik uppgradera kväve- och syrerik deponigas fordras att metan kondenseras i ett andra steg efter att koldioxid separerats varvid syre och kväve kan avledas i gasfas.
Kokpunkter vid atmosfärstryck.
Koldioxid -78,5 °C
Metan -161 °C
Syre -183 °C
Kväve -196 °C

Eftersom uppgradering av deponigas kräver kylning ned till -161 °C i jämförelse med rötgasens uppgradering som endast innebär nedkylning till lägre än -78,5 °C är det mer energikrävande
att uppgradera deponigas än rötgas. En fördel med att få fram flytande metan (LNG) är vid lagring och längre transport eftersom LNG har en 600 gånger högre densitet än vad metan har i gasfas vid atmosfärstryck och 0 °C.

---------------
'Flytande biogas' betecknad lämpligen LBG i stället för LNG som ju är flytande fossil metan (naturgas).

Problemet är väl att det inte finns någon 'termos' som är utan förluster utan värme migrerar in genom tankväggarna och metanet vill 'koka' vilket gör att en del måste tillåtas 'pysa ut'. Samma sak gäller för de mycket större 'termosarna' i LNG-fartyg men där tar man till vara metanet för att driva fartygsmotorerna. Frågan är vad man gör med metan som vill komma ut här. Man kan ju inte låta de här LBG-bilarna stå på tomgång hela natten för att förbränna metanet...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 21:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om jag förstod texten rätt så var tanken att lastbilen skelle köra slut på en flytande gasen under sin arbetsdag.
Citat:
Lastbilar kan köras direkt på flytande biogas eftersom de kör slut på en tankning innan gasen hunnit bli så varm att den expanderar. Lastbilens tank fungerar som en termos som håller gasen kall tillräckligt länge.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-10 04:41 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Anders skrev:
Om jag förstod texten rätt så var tanken att lastbilen skelle köra slut på en flytande gasen under sin arbetsdag.
Citat:
Lastbilar kan köras direkt på flytande biogas eftersom de kör slut på en tankning innan gasen hunnit bli så varm att den expanderar. Lastbilens tank fungerar som en termos som håller gasen kall tillräckligt länge.

------------
Möjligt. Du menar att man kör tills bilen stannar pga. bränslebrist? Även om det bara är en liten mängd kvar lär ju den vilja läcka under natten om man inte hittar något sätt att tömma tanken när man inte använder bilen...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-10 15:33 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Är det en extremt liten mängd kvar är väl trycket mindre och således kommer den inte läcka, eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-10 15:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bilen skulle även kunna ha ett (gasdrivet) kyllagg som drar igång när temp/tryck i tanken stiger.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-11 09:14 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Bilen skulle även kunna ha ett (gasdrivet) kyllagg som drar igång när temp/tryck i tanken stiger.

/Aryan

------------------
Jo, allt är möjligt. Men jag vill gärna se bevis på att det inte blir märkbara metanläckage från dessa bilar.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-11 09:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BP skrev:
aryan skrev:
Bilen skulle även kunna ha ett (gasdrivet) kyllagg som drar igång när temp/tryck i tanken stiger.

/Aryan

------------------
Jo, allt är möjligt. Men jag vill gärna se bevis på att det inte blir märkbara metanläckage från dessa bilar.

mvh/BP


Helt utan läckage är nog uteslutet.

När motorn drivs av metanet lär en del metan komma ut genom avgasröret.
Varje gång bilens kopplas in på en annan tank för att fyllas eller tömas blir det säkert också något läckage.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-11 16:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
BP skrev:
aryan skrev:
Bilen skulle även kunna ha ett (gasdrivet) kyllagg som drar igång när temp/tryck i tanken stiger.

/Aryan

------------------
Jo, allt är möjligt. Men jag vill gärna se bevis på att det inte blir märkbara metanläckage från dessa bilar.

mvh/BP


Helt utan läckage är nog uteslutet.

När motorn drivs av metanet lär en del metan komma ut genom avgasröret.
Varje gång bilens kopplas in på en annan tank för att fyllas eller tömas blir det säkert också något läckage.

/Aryan

-----------------
Nu skrev jag 'märkbara'. Helt utan läckage tror jag alla förstår att det inte kan bli men frågan är om det blir väsentliga läckage som är så stora att det t.ex. påverkar en jämförelse med andra bränslen ur växthusgassynpunkt.

Och jag har fortfarande svårt att se att man klarar att hålla en till -161 grader nedkyld gas opåverkad av omgivningen i en sådan liten tank som det här blir frågan om. Men det skulle vara intressant att se vad gasfolket säger.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011