Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En skeptisk motorjournalist
InläggPostat: tor 09-09-10 14:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En skeptiker:

http://www.baff.info/rapporter/GASBILAR%20JAG%20ÄR%20SKEPTISK.pdf

Citat:
GASBILAR? JAG ÄR SKEPTISK...

Naturligtvis har vi en lokal trend också i Sverige i höst – och den heter gasbilar.

Den är inte för mig.

Jag tycker att gas är krångligt, dyrt och att miljöeffekten är sisådär. Med detta ställer jag mig mot de mäktiga intressen som står bakom höstens gastrend.

Eon, som driver saken hårdast, är världens största privata energiföretag, med verksamhet i Europa, USA och Ryssland. Nationellt är såväl Ryssland, med sin planerade gasledning genom Östersjön, som Norge oerhört intresserade av att sälja sin gas.

Plötsligt har också försäljningen av gasbilar skjutit fart i Sverige. Volkswagen har framgång med sin gasversion av Passat och inom några veckor kommer Volvos nya gasversion av V70. Båda är givetvis tungt inriktade på tjänstebilsåkare, med sin väl tilltagna skatterabatt på förmånsvärdet – hela 40 procent.


Citat:
Det finns färre än 100 tankställen i Sverige, så det gäller att planera sin resa. Just den här bilen hade i sin navigation alla gaspumpar inlagda. Trodde jag. Men på Preem på Norr Mälarstrand i Stockholm, dit bilen förde mig, har man bara tänkt bygga en gaspump – inte gjort det.

På E4 genom Jönköping valde jag i stället att lita på en skylt om ”Fordonsgas” och svängde in till Statoil, men blev hänvisad till en stackars pump längst inne i ett industriområde. Men bara med gas, eftersom utbyggnaden till över - vägande del görs av gasleverantörerna. Den som vill passa på att fylla bensintanken också måste alltså dessutom leta upp en vanlig mack.

En tankning blir därmed ett äventyr på 15–20 minuter

ORSAKEN TILL ATT det finns så få mackar är att det är så dyrt att bygga dem: det kostar mellan 2 och 3 miljoner kronor, medan en E85-pump kostar 300 000 kronor.

Tillbaka i Stockholm åkte jag därför till en OKQ8-mack där jag vet att det finns gas. Men på ena sidan av pumpen stod en sopbil, på den andra en VW Caddy från Samhall.

Gasföreningen hävdar att det tar ”två till fyra minuter” att tanka en personbil med gas.

Jag skulle härmed vilja ifrågasätta den uppgiften. Och ju mer tanken fylls och ju mer stressad man börjar bli, desto långsammare går det – eftersom det blir mottryck i gastanken.

Att ha en extra tank och möjlighet att köra på gas innebär en merkostnad för själva bilen på 30 000–50 000 kronor, även om biltillverkarna inte alltid låter kostnaden slå igenom fullt ut i priset. I mina ögon är en satsning på gas därför ett kostsamt stickspår. Det är dyrt att bygga gaspumpar, dyrt att tillverka bilarna.

MEN MILJÖN DÅ? Tja, det är bara biogas som är riktigt miljövänlig, men möjligheten att tillverka den i tillräckligt omfattning är begränsad. Så hälften av gasbilarna körs på fossil naturgas. Biogasen har av kritikerna beskyllts för att vara en trojansk häst, ett sätt för de stora energibolagen att egentligen introducera fossil naturgas. Den misstanken förstärks onekligen när man läser protesterna från Eon mot regeringens planer på att stegvis höja skatten på naturgas från 2011, något som kallas ett ”allvarligt hot”. Men självfallet ska naturgas beskattas som det fossila bränsle det faktiskt är.

Biogas, framställd ur rötslam, skulle kunna användas för lokala, kontrollerade flottor, exempelvis stadsbussar.


Citat:
PS I övergången från bensin och diesel till renodlad eldrift hade etanolen kunnat spela en roll.
Jämfört med gas kostar det en bråkdel att bygga om bilarna och dramatiskt mycket mindre att bygga ut infrastrukturen. Dessutom är det enklare att tanka; det inns redan 1 000 mackar med E85 i Sverige, tio gånger ler än gasmackarna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 14:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tack för det erkännandet, Håkan Matson!
Roligt att någon etablerad journalist vågar skriva det alla konsumenter tänker.
Nu fick Collin o Co ngt att tänka på...
Nu är det Matson som sätter sig upp mot mainstream-åsikterna om ett bränsle...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 21:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Hej!
Någon som såg ett program från USA där folk visar sina dyra hem?
Nej inte många kan man tänka, men där fick man se en kul grej som tydligen sitter i en del bilar från USA. På en skärm fick föraren upp närmaste tankstationerna med aktuella priser på de olika bränslen som såldes vid de olika mackarna så att man kunde välja den macken som passar bäst för tillfället.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011