Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 11-09-05 13:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.71376 ... iden-skatt

Jag får inrycket av att författarna försöker dölja att biogas inte är samma sak som fordonsgas och att naturgas är ett fossilt bränsle med ganska små CO2 vinst jämförd med bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-05 23:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Nu är det ju inte ofta som olyckor händer vid transport, men de gånger det händer...
En tankbil med 20m³ ED95 som läcker ut är något som naturen klarar av att ta själv, bara vi späder ut spriten med vatten. En tankbil med 20m³ flytande metan som töms ut är 500ton CO2-ekvivalenter. Explosionsrisken ej inräknad.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-06 04:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Jag får inrycket av att författarna försöker dölja att biogas inte är samma sak som fordonsgas och att naturgas är ett fossilt bränsle med ganska små CO2 vinst jämförd med bensin.

Håller inte riktigt med, i början av artikeln står det mycket tydligt:
Citat:
Fordonsgasen består av biogas och naturgas och minskar koldioxidutsläppen med allt från 25 procent när naturgas används till över 90 procent när ren biogas används.

Visserligen är det otroligt smart att kalla fossilgasen "brygga mellan fossil och bio-gas", som alltid väljer man hur jämförelser skall göras.

Jag kommer ihåg när gaskraftverket i gbg byggdes, och debatten gick: "vi sparar in x antal ton CO2 eftersom vår el ersätter kolkondens från kontinenten". Med detta resonemang kan jag starta ett oljekraftverk och minska CO2 utsläppen jämfört med kolkraft!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-06 11:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rubriken lyder ju "Döda inte biogasen med snedvriden skatt" fast i texten förespråkar att skattefördelarna på fordonsgas i inklusive naturgas (som nu också är befriad från energiskatt) ska behållas:

Citat:
Naturgasskatten skulle öka med 400 procent om förslaget går i genom och uppgå till hela 98 procent av bensinskatten trots minskningen av koldioxid.


Vill man värna om biogasen så borde det väl vara en fördel om skatten på naturgas höjdes så att biogas blir billigare. De 15-22% bensin i E85 beskattas med energiskatt, varför skulle inte naturgasandelen i fordonsgas (ca 50%) beskattas med energiskatt?

Här tycker jag också det är missvisande uppgifter om det ska handla om biogas:
debattartikeln skrev:
FAKTA:
Gasen står för ca 4 procent av energitillförseln i Sverige. Snittet för Europa är över 25 procent.


I Sverige producerades år 2009 ungefär 1,4 TWh biogas, ca 0,8% av energitillförseln i Sverige, i Europa är biogasproduktionen ännu lägre .

debattartikeln skrev:
Fordonsgasen består av biogas och naturgas och minskar koldioxidutsläppen med allt från 25 procent när naturgas används till över 90 procent när ren biogas används.


Andelen biogas i fordonsgas har varit över 60% men idag är väl nästan hälften naturgas.

Att CO2 utsläppen från avgasröret minskar med 25% när man kör med naturgas i stället för bensin stämmer kanske, men om man tittar på totala växthusgasutsläppen står i EU's TANK-to-WHEELS Report Version 3, October 2008, http://ies.jrc.ec.europa.eu/uploads/med ... 102008.pdf

CNG 56,24g CO eq./MJf
bensin 95: 73.31g CO eq./MJf

Alltså 23% mindre växhusgasutsläpp

Enligt WELL-to-WHEELS rapportens appendix: WTW App 2 v30 181108.doc
http://ies.jrc.ec.europa.eu/uploads/med ... 181108.pdf
kan man läsa om CNG utsläpp vid produktion och distribution:

WTW App 2 skrev:
GMCG1 EU-mix NG supply to CNG
For new applications such as CNG, the EU-mix is, in effect, irrelevant inasmuch as additional
marginal gas needs to be used. This case is shown here for reference and to illustrate, when
compared to the other cases, the large effect of the gas origin.

8.7g CO2eq/MJf

GPCG1a Piped NG (7000 km) to CNG
This pathway represents gas imported into the EU through pipelines from Western Siberia, one
of the main current and future EU supply sources.
22.3g CO2eq/MJf

GPCG1b Piped NG (4000 km) to CNG
This pathway represents gas imported into the EU through pipelines from the Middle East or
South Western Asia, both key regions for the future EU supplies.
14.5g CO2eq/MJf

GRCG1/1C LNG to CNG (gaseous distribution) /(+CCS option)
LNG can be imported into the EU from various remote sources, the Middle East being one of
the most promising in terms of volumes (hence the assumed shipping distance of 5500 nautical
miles). In this pathway, LNG is vaporised on receipt into the EU gas grid). Optionally the CO2
produced in the liquefaction site power plant can be captured and re-injected into a nearby gas
or oil field.
20.2g CO2eq/MJf / 16.7g CO2eq/MJf

GRCG2 LNG to CNG (liquid distribution)
This pathway is similar to CRGC1 but now assumes that LNG is transported as such, by road,
to the refuelling stations.
20.8g CO2eq/MJf


Med andra ord så verkar en ökning av naturgas användning i fordon leda till en slaga "marginalgas effekt" där ur växthusgasutsläpps synvinkel sämre -långväga- gas måste importeras. När man jämför CNG produktion från EU-mixens (8.7g CO2eq/MJf) med CNG produktion från Rysk gas (22.3g CO2eq/MJf) är skillnaden 13,6 g CO2eq/MJf . Av växthusgasfördelen med CNG från rysk naturgas jmfd med bensin 95 blir då endast 5% kvar.

Se även http://www.svd.se/naringsliv/naturgasen ... 441122.svd

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-07 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Till dessa utsläpp kommer ju också de dåligt fungerande kattarna i gasbilarna, efter några få mil från fabriken så börjar ju katten få svårt att fullt ut omvandla oförbrända gasrester i avgaserna (metan), vilka går rakt ut i luften som agressiv växthusgas...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-07 11:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Är det ett generellt påstående om kattar, eller gäller det bara gasbilar? Eller är det bara metanbiten som är svårknäckt? En bensinskatt verkar ju plocka HC bra även när den är gammal?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-07 12:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Är det ett generellt påstående om kattar, eller gäller det bara gasbilar? Eller är det bara metanbiten som är svårknäckt? En bensinskatt verkar ju plocka HC bra även när den är gammal?


Det är nog främst metan som är problemet för katten. VV har gjort två undersökningar en med bussar som drivs av gas och bl a gasbilar och i båda visade det sig att katalysatorn snabbt förlorade förmågan att reducera metan i avgaserna. Katten av en Fiat Punt CNG som var med i testet hade redan lagt av att reducera metanet när den var ca ett år gammal och hade rullad 1500 mil om jag minns det rätt. Rapporterna finns säkert fortfarande på VV siten.

Katalysatorn omfattas då fortfarande av tillverkar garantier/ansvar men felet upptäcks inte vid kontrollbesikningen eftersom de avgasmätnings instrument som använder inte registrerar metan. Mörkertalet kan mao vara stort och gasbilstillverkare skulle i så fall kunna drabbas av omfattande garanti omkostnader om det skulle upptäckas.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-07 14:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här lite mera att läsa (mina understryckningar)

BiogasMax
Exhaust gas aftertreatment and emissions of natural gas and biomethane driven vehicles
http://www.biogasmax.eu/media/d5_9_biog ... 012011.pdf
sid 25
Citat:
HC emissions of NGVs almost entirely consist of methane


POTENTIAL OF NATURAL GAS POWERED VEHICLES IN
REDUCING CO2 AND POLLUTANT EMISSIONS UNDER REAL-
WORLD DRIVING CONDITIONS
http://www.fisita2010.com/programme/pro ... 10A035.pdf
sid 1
Citat:
The results obtained show an acceptable pollutant emission performance of the considered
NGVs, having only 2 vehicles failing statutory hydrocarbon (HC) emission limit compliance.
But emissions of HC and nitrogen oxides (NOx) are remarkable in real-world urban hot
driving, indicating that the reduction of NOx in the catalytic converter employing HC as the
oxidant may not occur entirely because HC emissions of NGVs mainly consist of methane, a
powerful greenhouse gas that has a less pronounced catalytic oxidation activity.
Besides,
pronounced emissions of HC and also ammonia together with low emissions of NOx in high
load and dynamic real-world rural and motorway driving indicate occasional fuel-rich
combustion. The often low-end engine control systems used for NGVs until now and the fact
that lambda sensors are cross-sensitive to methane are assumed to be responsible for this
observation. In contrast, neither cold start nor hot emissions of carbon monoxide (CO) and
non-methane hydrocarbons (NMHC) are critical.


http://www.unescap.org/ttdw/Publication ... lltext.pdf
UN
ECONOMIC AND SOCIAL COMMISSION FOR ASIA AND THE PACIFIC

GUIDELINES FOR CONVERSION
OF DIESEL BUSES
TO COMPRESSED NATURAL GAS

sid 10 handlar om en VW Golf Bi-Fuel
Citat:
Advantages of CNG:

- 20 to 25 per cent less carbon dioxide;
- Up to 90 per cent less carbon monoxide;
- 75 to 90 per cent less non-methane hydrocarbons;
- Approximately 80 per cent less ozone-generating potential;
- No acrid smell from exhaust gases;
- No heavy metal additives necessary to increase knock rating;
- No losses through vaporization from the tank and/or while refuelling;
- No carcinogenic substances;
- No transport by road because natural gas is normally supplied via
pipelines.


Disadvantages of CNG

- Methane emission;
- Approximately 50 to 100 per cent more nitrogen oxides in comparison
with gasoline (with regulated 3-way catalytic converter);

- 10 to 20 per cent less power output with existing engines (which have
been optimized for gasoline and not for CNG operation);
- Additional fuel station network necessary;
- Weight and space requirements for gas cylinders in a vehicle;
- Shorter operating range of vehicles.

In summary, combustion of natural gas in an engine leads to overall fewer toxic
substances. Carbon monoxide and non-methane hydrocarbons are reduced by up to
approximately 90 per cent compared with gasoline, even without a catalytic converter. The 3-way
catalytic converter designed for gasoline remains largely ineffective for the degradation of
nitrogen oxides and methane in natural gas operation due to the low carbon monoxide values.

Further improvements can be achieved by using engines and catalytic converters optimized for
natural gas.


Determination of the catalytic converter performance of bi-fuel vehicle
http://www.academicjournals.org/JPTAF/P ... %20pdf.pdf
(Här framgår det i resultaten att katalysatorn knappt fungerar alls i vid CNG drift medan den fungerar som vanligt på bensin)
sid 130
Citat:
Conclusions

1- It is found that the reason behind the increase of total
hydrocarbon (THC) in compressed natural gas (CNG)
operated vehicle over that produced in gasoline operated
vehicle is due to the difficulty in oxidizing the unburned
hydrocarbons in the exhaust gases, where the oxidization
of hydrocarbons is one of the functions of the three–way
catalyzer.
The exhaust hydrocarbons of a gas-operated
vehicle have a significantly different composition to those
of a gasoline-operated vehicle.


Detta gäller bensinbilar men visar lite vad som händer med katalysatorns möjlighet att omvandla metan när den åldras:
Methane emission from automobile equipped with three-way catalytic converter while driving
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 4204002075
Citat:
Abstract
In this study, the hydrocarbon emission from a three-way catalytic converter with a gasoline engine was investigated experimentally. The results reveal that converters have lower catalytic oxidation activity for methane than the other hydrocarbons, and degradation of the catalyst with use results in a significant effect on methane emission. The maximum methane concentration in exhaust using a converter with 78,000 km use is about 100 ppm, which is 1.4 times that for a new converter. The light-off temperature of the catalytic converter for hydrocarbon oxidation also rises from 548 to 598 K with an increase in the operating age of catalytic converter from 0 to 78,000 km. The ratio of CH4 concentration to total hydrocarbon increases with increasing vehicle speed and methane emission from the fuel of regular grade is higher than that of the premium grade.



Euro IV och V tillåter max 0,1 g HC per km i körcyklarna, vilket motsvarar ca 7,2 g CO2eq/km extra (på 20 år enigt IPCC)

Eftersom metan (CH4) inte kontrolleras i besiktningen vet vi inte om katalysatorn i en beg gasbil fortfarande fungerar och att de 0,1 g klaras av är inte alls säkert, ovanstånde artiklar tyder på att de relativt snabbt försämras och metanutsläppen under verkliga drift förhållanden är betydligt högre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-07 17:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bioga ... 170343.svd omnämns redan 2004 problemet med katten

Citat:
Biogasfordon ger ingen miljövinst

28 oktober 2004 kl 02:30, uppdaterad: 2 november 2007 kl 07:26
Pengar till det gröna folkhemmet har gjort att 1 500 miljöfordon rullar på Sveriges vägar, framför allt biogasfordon. Avgaserna blir renare, men när biogasen framställs kan utsläppen av växthusgasen metan vara så stora att miljövinsten äts upp, visar en utvärdering.

Av de drygt sex miljarder kronor som staten delade ut till kommunerna fram till 2002 för att skapa gröna jobb, har cirka 350 miljoner använts till att köpa in miljöfordon, i första hand biogasdrivna fordon. Kommunerna har själva lagt till lika mycket pengar, så med 700 miljoner kronor som insats rullar 1 500 miljöfordon på vägarna.

Satsningen har nu utvärderats, och en av slutsatserna är att det visserligen blir mindre koldioxid från bilavgaserna. Men det är troligt att den miljövinsten har ätits upp på grund av höga utsläpp av växthusgasen metan när biogasen produceras.
Metan är en 23 gånger mer effektiv växthusgas än vad koldioxid är.
Biogas framställs från rötslam, matrester och annat organiskt avfall. Ofta använder kommunerna vattenskrubber för att omvandla rågasen till 90-procentig metangas.
– Med vattenskrubber läcker två procent metan rätt ut i luften. Och det riskerar att omintetgöra de positiva effekterna på koldioxidutsläppen av att köra med biogas i stället för bensin, säger Björn Rehnlund vid Atrax energi som har gjort utvärderingen på uppdrag av Naturvårdsverket.
Han är kritisk till att pengarna, som kallades lokala nvesteringsprogrammet, har delats ut utan krav på miljöprestanda.
Det finns frysteknik för att framställa fordonsgas med minimalt läckage av metan. Men de statliga bidragen har inte haft som syfte att driva fram ny teknik, konstaterar Rehnlund i utvärderingen.
Sammanlagt har 32 kommuner fått bidrag till 87 olika projekt med miljöfordon.
– Hade man velat få fram ny teknik så hade det varit bättre att satsa mer pengar på 10 projekt med högra miljökrav, säger Björn Rehnlund.

Biogasfordonen kan också ha problem med för höga utsläpp för att katalysatorn inte klarar metan vidare bra. Den blir för het och kan brännas sönder efter bara några tusen mil. Att köra med dålig katalysator kan till och med orsaka värre utsläpp av kväveoxider än en bensinmotor utan katalysator.
Både problemen vid biogasframställningen och katalysatorproblemen går att lösa, med teknik- och miljökrav, enligt utvärderingen. Dessutom får kraven från köparna större tyngd om de är flera som kan köpa större volymer.
I utvärderingen konstateras också att erfarenheter från projekten, om upphandling, drift av gasfordon med mera, har inte alls spritts mellan de 32 kommuner som har fått fordonsbidrag. Samma misstag har kunnat göras om många gånger.

Björn Rehnlund tror att mer långtgående miljökrav skulle få många kommuner att avstå från att söka.
– Det blir för omfattande apparat och för lite stöd.
Han konstaterar att pengarna trots allt har ökat marknaden för miljöfordon och också för tankställen till bilarna.


Trots fortsatt investeringstöd finns ännu i 2011 inga regler om hur metanläckaget ska kontrolleras, det är upp till producenten att avgöra.

http://www.sjv.se/amnesomraden/stod/for ... 11971.html
Citat:
Stöd för investering i biogas
Lantbrukare och andra företagare på landsbygden som investerar i produktion eller förädling av biogas kan få upp till 30 procent i investeringsstöd. I norra Sverige kan du i vissa fall få upp till 50 procent. I de flesta fall kan högst 1,8 miljoner kronor beviljas för ett och samma företag under en treårsperiod.


http://www.energimyndigheten.se/Global/ ... apport.pdf
Citat:
Minimering av metanläckage
Metanläckage från produktion och uppgradering av biogas måste minimeras,
annars kan miljönyttan med rötning förloras. Det är angeläget att avfallsbranschen
fortsätter arbetet med det frivilliga åtagande att kontrollera metanläckagen från
rötning och uppgradering,
samt att fler producenter ansluter sig .

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-07 19:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, vi ska inte hacka på andra alternativa bränslen, men det är kanske dags snart att sluta favorisera ett enda?
Svanenmärkt, pyttsan!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011