Samma förklaring som för minskad etanolbilsförsäljning, nämligen avsaknaden av långsiktiga besked från regeringen. Min förklaring är den massiva mediala haussningen av diesel som gjort att allt annat fullständigt marginaliserats. Varför ska företag och privatbilister över huvudtaget fundera på biodrivmedelsbil då fossil diesel gynnas så från politiskt håll och är så positivt omtalat i media?
Färre köpte gasbil under 2011
Publicerad 2012-01-23, 11:37
Nyheter
Försäljningen av fordonsgas ökade med 30 procent förra året. Däremot minskade andelen nyregistrerade gasbilar.
Det senaste decenniet har försäljningen av gasdrivna bilar stadigt ökat. Den utvecklingen är nu bruten, visar siffror från Statistiska centralbyrån.
Under 2011 registrerades drygt 8 000 nya gasbilar i Sverige, jämfört med nästan 9 000 under 2010. Det innebär att andelen sålda gasbilar minskat från 5,7 till 5,1 procent.
Branschorganisationen Energigas Sverige förklarar nedgången med regeringens brist på långsiktiga besked. Anders Mathiasson är vd för Energigas Sverige.
– Förslaget till ny miljöbilsdefinition har vi väntat i flera år på. Definitionen måste skärpas och tydligt främja de förnybara drivmedlen. Man måste också ge besked om förlängning av det reducerade förmånsvärdet för gasdrivna tjänstebilar och om skattebefrielsen för biodrivmedel som upphör i slutet av nästa år, säger Anders Mathiasson.
I dag rullar 40 000 gasbilar i Sverige, det motsvarar ungefär en procent av den totala fordonsflottan. 121 miljoner normalkubikmeter fordonsgas tankades vid landets 133 gasmackar under förra året, 30 procent mer jämfört med 2010.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en gasbil?
Text: Fredrik Diits Vikström
fredrik.diits@vibilagare.se