Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-01-23 10:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Klimatboven i Karpalund

Publicerad den 19 januari 2013 klockan 08:30 av Jonas Duveborn

Kristianstad är inte Kiruna, det finns inget beslut om att flytta Staden i Vatten­riket. Inte än.
Men stigande havsvattennivåer gör onekligen behovet av en fungerande invallning akut (Kb 18/1). Några hundra miljoner kronor är dessutom överkomligt i jämförelse med alternativet. Kirunaflytten beräknades 2008 till 12,5 miljarder.
Frågan är om fästningsstaden till varje pris ska ligga kvar i den träskmark där Christian 4 placerade den för snart 400 år sedan. Det är långtifrån självklart. Sjöbotten har visserligen erövrats, bebyggts och bebotts på många håll, under många år. Men naturkrafterna är omvittnat svåra att tygla. Frågan lär återkomma.

Att det tilltagande hotet mot Kristianstad beror på klimatförändringarna är det få som ifrågasätter. Forskarna är till 98 procent eniga om att åtgärder måste vidtas om inte temperaturhöjningen snabbare än vad som är nyttigt ska göra sig påmind.
Men vem ska göra det? Sverige har en offensiv klimatpolitik. Vi tar ett stort ansvar och man ska inte underskatta behovet av goda förebilder. Men det finns en begränsning: Sverige har 0,14 procent av världens befolkning.
Kristianstads kommun har 8 promille av Sveriges, men även lokalt finns det ett stort klimatengagemang. Detta är en av förklaringarna till att kommunpolitikerna 1997 valde att satsa på en egen biogasanläggning i Karpalund, som under åren inte enbart har fått matas med avfall från hushållen utan också med ansenliga mängder miljoner från kommunkassan. Försöken att avyttra det helägda kommunala dotterbolaget helt eller delvis har strandat på bristande politisk vilja. Vid sidan om Socialdemokraterna, som majoriteten märkligt nog anser sig behöva ha med på försäljningsvagnen, har Centern satt sig på tvären. Våren 2012 beslöt kommunen därför att i stället utveckla bolaget i fortsatt kommunal ägo.

Det har funnits en stolthet över biogasen. Kristianstad har uppmärksammats som miljökommun. Bönderna är genom LRF lika entusiastiska för biogas nu som de var för etanol när den fortfarande framstod som ett framtidsalternativ. ”Biogas är det renaste och mest miljövänliga fordonsbränslet”, skrev Naturskyddsföreningens ordförande Christer Neideman i Kb i samband med turerna kring en försäljning av biogasbolaget förra året. Ett faktum som då närmast var allmängods och inte ifrågasattes, kanske därför att det inte var vad det handlade om. Oppositionsrådet Heléne Fritzon (S) har konstaterat att biogas passar ”bättre till bränsle för våra fordon än till elproduktion”.
Det finns andra röster. Per Kågesson, miljöexpert, huvudsekreterare i utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta (Dir 2012:78) och grundare av Gröna bilister, är kritisk till satsningen på biogasbilar (Sydsvenskan 13/1). Biogasen är bra. Den fungerar väl i kraftvärmeverk, i fartyg och tunga fordon i fjärrtrafik, men inte i bilar eller bussar i stadstrafik.
Att det i dag finns 40 000 kraftigt skattesubventionerade gasbilar i riket beror enbart på ”ingen eller låg drivmedelsskatt och ett kraftigt rabatterat förmånsvärde”, skriver Kågesson i en rapport tillsammans med Lina Jonsson på Väg- och transportforskningsinstitutet. I år beräknas var femte såld miljöbil vara en gasbil. Bara 0,7 procent köps privat.
Trots detta kräver investerarna mer. Inte ens privata energijätten Eon vågar satsa på biogasproduktion, eftersom den kommersiella risken är för stor.

Mest överraskande för den som i övrigt har trott på biogasen som frälsare i klimatkampen är nog ändå Kågessons uppgift om att förbränningen i gasbilarna är ofullständig. Detta medför att metangas läcker ut. Gas med en klimatpåverkan som är 20–30 gånger större än den koldioxid man vill undvika att släppa ut.
Av de fem miljoner kubikmeter biogas som tillverkas i Kristianstad används ungefär hälften i Allöverket, resten blir fordonsbränsle.
Miljöbilskommunen Kristianstad borde satsa på mer mångfald.
Skattekommunen Kristianstad borde avbryta den finansiella invallningen av affärsrisken i Karpalund.


http://blogg.kristianstadsbladet.se/duv ... karpalund/

FOTNOTER:

Karpalund syftar på en kommunalt helägd rötningsanläggning för tillverkning av biogas ur i fallande skala slaktavfall, gödsel, organiskt hushållsavfall, övrigt livsmedelsavfall och fett.

Allöverket syftar på ett kommunalt helägt kraftvärmeverk som använder träflis från skog och träindustriavfall samt deponigas från Kristianstads avfallsanläggning och biogas från Karpalund.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011