Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-02-05 16:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Hej

Jag vill diskutera hur lämpligt det är att driva ett fartyg av den storleken på Natur/Biogas. Som jag uppfattat det hela så kommer fartyget i början till största delen köras på diesel/naturgas (LNG) för att sedan när produktionen är uppe i nivå växla över emot biogas.

Det som jag ser som mest skrämmande är att det är tillåtet. Natur/biogas i den mängden som lägger till i centrala Stockholm skulle kunna bli en hemsk bomb om det vill sig illa. Jag är övertygad om att varvet som byggt fartyget gjort allt i sin makt för att med olika system med mera förhindra katastrof, men jag tror ändå att det är en tålig idé med 10-tals ton flytande gas i tankar ombord på en båt där passagerarna inte ont anande förlustar sig på däck.

Jag undrar vad räddningstjänst chefen i Stockholm säger när de får larm om brand ombord eller liknande.

På en LNG tanker råder totalt rökförbud överallt ombord, jag antar att det inte är tillämpligt på en färja.

Det är bra att Vikingline Försöker ta miljöansvar, men jag anser att man utav säkerhetsskäl bör välja en annan teknik.

Vad tycker ni?

Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 12:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dålig green wash.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-08 19:51 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
när det gäller rökförbud så ser jag det som rätt så svårt, för att säga omöjligt, för gasen att läcka hela vägen upp till passagerarutrymmet från maskinutrymmet. det handlar om många många metrar och massor med dörrar som gasen ska läcka igenom utan att läckan upptäcks vilket jag ser som rätt så osannolikt scenario och det är bara min erfarenhet från dom färjor som jag jobbat på och dom har varit en storlek mindre än M/V Grace.

när det gäller gas ombord på fartyg så har man hanterat gas i maskinutrymmena på fartyg långt innan det installerades i M/V Grace så läck- och lagringstekniken är rätt så bra. vad jag har förstått så är mer problemen om hur reglerna ska se ut när man bunkrar gasen, där kämpar redarna, klassällskapen och myndigheterna hårt med varandra för att få sin vilja fram. här är en artikel om ämnet LNG bunkring om du förstår danska: http://www.maritimedanmark.dk/?Id=17920


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011