Jag är inte heller någon expert, men jag reagerar på att: "Man kan konvertera vilken motor som helst, i princip!"
Här skall man vara medveten om att det finns två olika gassystem. Ett "lågtryckssystem", kallat LPG och ett "högtryckssystem" kallat CNG. Du kan Googla på dom här två till att börja med.
Lite kort, LPG är det som kallades Gasol förr i världen. Det har ett tryck på 1 - 2 Bar, ungefär. Det är alltså lätthanterat. Gaffeltruckar bl.a har (hade ?) tidigare detta system om dom var gasdrivna. Jag har läst om instruktioner och tips på hur man kan konvertera äldre förgasarbilar till detta system. Kolla på Övrigt på Volvo Amazonforumet. Någonstans i den "massiva" informationen finns texten. Jag har läst det där. Det förekom också att bl.a Taxibilar var LPG-drivna på 70 och 80-talet. Men skattepolitik gjorde det olönsamt.
Det andra, "moderna" systemet heter CNG, eller Motorgas. Men det har ett tryck på 200 - 300 Bar. Alltså ett mycket svårarbetat system med det höga trycket. Allvarliga olyckor har hänt och i Sverige får bara certifierade verkstäder jobba med det. Så jag tvivlar på att det finns någon sorts "Hemkonverteringssats, Gör Det Själv, för den händige". I och med att det har så höga krav och bestämmelser, så blir det också mycket kostsamt. Då är det nog billigare att köpa en färdig gasbil. Du känner väl till att i Sverige får dom bara vara gasbilar i 20 år. Efter det måste man: Alternativ 1. Montera bort gastankar och allt tillbehör och registrera om bilen till bensin. Alternativ 2. Nyinstallera gastankar och visst tillbehör.
Alternativ 3. Avregistrera och skrota bilen. Vilket du inte får göra själv om du vill det.
Alla tre alternativen är mycket oekonomiska, så äldre gasbilar har ett förhållandevis lågt värde. Alternativen gäller också endast på certifierade verkstäder. Detta gäller vad jag vet CNG-bilar. Det är okänt för mig hur det är med LPG-bilar.
Man kan tillägga att i flera östeuropeiska länder är (var ?) LPG förhållandevis vanligt.
Ett tillägg: Här hittade jag dom texter som jag nämnde om gas i äldre Volvo. Det visas fyra böcker. Den översta från webbhandelsföretaget Amazon har nog mycket lite med att göra på bilar. Däremot dom följande under reklamen handlar som man ser om Volvo Amazon och gas. Om böckerna sedan finns tillgängliga är en annan sak. Men numera går det ju att söka på alla antikvariat som är kopplade till internet.
https://cse.google.com/cse?cx=partner-p ... j2062314j7Och tänk på att detta är bara LPG men den benämns här KP-gas.