Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 22-04-05 21:18 
Offline

Blev medlem: tis 22-04-05 21:12
Inlägg: 1
Tjenare var idag och bänkade min bil och någonting bottnade vid 844WHP. Letade fram och tillbaka och inser att Etanolen är ca 60 grader varm. Värmen beror på att pumparna bygger värme och vi står still i ett rum och mappar bilen.

Min fråga är vid vilken temperatur har Etanolen sin optimala tändpunkt och tappar Etanolen effekt om den blir för varm? Vet att kokpunkten är 79 grader.

Manometerglaset på soppatrycks regulatorn blev tillslut full av ånga. Ligger på ett bränsletryck mellan 3-5 Bar.

Mvh Linus


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 22-04-06 05:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bilaga:
E85 temperaturer.JPG
E85 temperaturer.JPG [ 49.89 KiB | Visad 4364 gånger ]


Jag är inte säker på att det är detta du vill veta (?) Men det är uppgifter som behandlar ämnet och jag har fått dom från Volvo. Det behandlar 1.8 F- motorn, Fordmotorn som satt i V40 F och V50 F.
Och jag tror den fanns i Ford Focus också. En tvåliters upplaga satt i V70 2.0 F. Samma motorblock men lite större cylinderborrning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 22-04-06 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det intressanta i sammanhanget är inte etanolens temperatur utan temperaturen på den färdiga bränsleluftblandningen. För länge sedan, innan forumkraschen, fanns det en grundlig beräkning av den saken här. Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men grovt räknat kan man anta att luft och etanol bidrar ungefär lika mycket till temperaturen på den färdiga blandningen, sedan kommer ju den energi som går åt för att förånga etanolen att kyla alltsammans (vill minnas att jag har sett en siffra på att om man blandar etanol och luft vid samma temperatur till en blandning med lambda = 1, så kommer den färdiga blandningens temperatur att vara 83 °C lägre än beståndsdelarnas temperatur.

Tänk på att kokpunkten för etanol, liksom för alla andra vätskor, är mycket kraftigt beroende av aktuellt tryck. Den ligger mycket lägre än 78 °C vid det undertryck som råder i insugningsröret vid delgas, och högre vid de övertryck som kan förekomma vid en överladdad motor.
Kokpunkten för det färdiga bränslet E85 är dock inte lika exakt definierad som för ren etanol, eftersom de 15 % bensin som finns med i bränslet är en blandning av en mängd olika fraktioner med olika kokpunkter.

I forna tider då man höll på med E85- (eller som det på den hette, bentyl- eller motyl-) drift av förgasarmotorer, så rekommenderades att ta till luftförvärmning så att lufttemperaturen höll 100-120 °C före förgasaren, vilket gav en temperatur omkring 20-30 °C på den färdiga bränsleblandningen i insugningsröret och då kunde man räkna med någorlunda fullständig förångning även med förgasare av forna tiders grovt tillyxade modeller.

En erfarenhet jag har gjort med både bensin och E85 är, att om bränslet håller hög temperatur så blir det mer tunnflytande än normalt. Det kan ha två olika följder. Å ena sidan blir inre läckaget i bränslepumpen mer störande och kan leda till att det mesta bränslet bara pumpas runt inne i pumpen (och blir då varmare och varmare) och den orkar inte hålla det förväntade bränsletrycket uppe. Framför allt om det rör sig om en gammal sliten pump. Och å andra sidan så gör den låga viskositeten att bränsleflödet genom spridare eller förgasarmunstycken blir mycket större än då bränslet har mer normala temperaturer. Det är av den anledningen som en del förgasare har en temperaturkompenseringsanordning för att magra ut blandningen då bränslet i flottörhuset är mycket varmt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011