PETER.O skrev:
Men Toyota har tydligen gett upp försöken att få ut ordentligt med effekt via DI. Det kunde jag tipsat dem redan innan...
Det går att få bra med effekt med DI, 458 Italia har ju 570hk/9000v/m ur en 4.5L V8.[/quote]
Visst, det går, redan innan kriget pyssalde ju Mercedes med detta, men det var andra emissionskrav då, och inga förbrukningskrav.
Man utnyttjar då den kylande effekten och att bränslets volym ej behöver dras förbi ventilerna vilket ger bättre fyllnadsgrad.
Ska man spara soppa på det blir det rejält svårare och de som lyckades med båda först var nog Mercedes (CGI).
VW/Audi var först, men fuskade med turbo.
Både Toyota och Audi har börjat med dubbla system och det börjar som sagt att likna lite lekstuga.
En rätt bra sammanställning på alla sombörjat med DI hittade jag här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injectionMkt roligt att påminnas om att den första DI-motorn i världen var svensk (Hesselman)!
Lite grann verkar det som med hybrider, det är bra att kunna skriva i broschyrer o annonser att man har ett avancerat DI-system, men kan som sagt ifrågasätta nyttan när det finns enklare vägar till låg förbrukning och hög effekt i en sug-otto.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.