Ahhhh, det är inte så enkelt som jag hoppades, så det beror på motorn också. Men jag ska kanske skriva Lambda istället för AFR i fortsättningen.
Jag har "bara" en sugis, och ändrat så den aldrig fullgasanrikar utan försöker gå lambda=1 för tillfället med smalbandslamda. men vill ha bättre ekonomi (därför beställde jag bredbandslamda (
) beroendeframkallande det här med etanol). Testade att ändra känsligheten för lambda att slå om vid 200 mV och 400 mV (mot 250 och 550 mV original) i SAABs Trionic 5.5. Men det lär knappast ge någon ändring då det så gott som är "digitalt" omslag mellan fet och mager.
Så om jag vill snåla på E85, kan jag köra på lambda=1,15? (det är väl så att högra lambda = högre AFR?) Kan "Best economy" ligga ännu högre, vet man inte det på grund av motorerna är bygda olika?
Sätter denna magra blandning katalysatorn ur funktion så man släpper ut mängder med mer föroreningar, enligt diagrammet så kommer NOx öka med 20%, men vad med de totala mängden föroreningar?
/Johan