Efter en massa år så har jag till slut gjort comeback på det här forumet då jag nyligen gav mig in e85-svängen igen.
Konverterade min Opel Calibra med C20LET-motorn i somras genom större spridare samt justerbar BTR.
Sitter dessutom ett steg 2 chip i som dock är mappad efter 98-oktanig bensin.
1.5 liter/milen ligger jag på i stadstrafik men landsväg 80-90km/h har jag lyckats få ner den till så lite som 0.88 liter/milen vilket är skapligt hyfsad förbrukning och inte alls så mycket mer än vad den hade dragit på bensin då den skulle ha dragit 0.74 istället.
MEN nu vill jag gå steget längre och optimera motorn för E85 på egen hand så jag har investerat i ett eftermarknssprut som heter Ecumaster EMU med en väldans massa funktioner.
Det är främst vid dellast som jag vill få ner förbrukningen med vid fullast går effekt före ekonomi.
Min tanke var först att glida på ca 1.10 i lambda på tomgång och dellast men har kommit fram till att det nog är bättre att satsa på EGR än att köra med för snål lambda av miljöskäl och även för att minska pumpförlusterna.
Dock så saknar C20LET-motorn EGR-system så det blir isf att eftermontera genom att plocka ett komplett system från någon skrotad Saab.
Det är nu frågorna börjar dyka upp. Jag tänkte leda avgaserna genom ett ledigt lambdauttag längst ner på downpipen och upp till EGR-ventilen och eventuellt genom någon form av värmeväxlare som även soppan ska gå igenom för att på så sätt även värma upp soppan.
Naturligtvis så ska även fuelrailen byggas om till dead end.
Lönar det sig att kyla avgaserna på det sättet?
Sen så sitter det även en insugskam med justerbart drev från C20XE motorn, den lyfter lite mer än LET-kamen samt har längre durarioner och är backad sju vevaxelgrader för att minska överlapp. Finns det något att hämta här genom finjustering?
Är rätt färsk när det gäller E85 och verkningsgrad så kom gärna med tips. Tändningen ska det även kännas med men eftersom att jag ska köra på högre laddtryck så har jag valt att behålla org. kompförhållande som är 9:1, så någon kompökning är inte aktuell idagsläget.