Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Effekt förlust vid varm Etanol?
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=29&t=7834
Sida 1 av 1

Författare:  LinusB [ tis 22-04-05 21:18 ]
Inläggsrubrik:  Effekt förlust vid varm Etanol?

Tjenare var idag och bänkade min bil och någonting bottnade vid 844WHP. Letade fram och tillbaka och inser att Etanolen är ca 60 grader varm. Värmen beror på att pumparna bygger värme och vi står still i ett rum och mappar bilen.

Min fråga är vid vilken temperatur har Etanolen sin optimala tändpunkt och tappar Etanolen effekt om den blir för varm? Vet att kokpunkten är 79 grader.

Manometerglaset på soppatrycks regulatorn blev tillslut full av ånga. Ligger på ett bränsletryck mellan 3-5 Bar.

Mvh Linus

Författare:  nyfiken [ ons 22-04-06 05:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Effekt förlust vid varm Etanol?

Bilaga:
E85 temperaturer.JPG
E85 temperaturer.JPG [ 49.89 KiB | Visad 4445 gånger ]


Jag är inte säker på att det är detta du vill veta (?) Men det är uppgifter som behandlar ämnet och jag har fått dom från Volvo. Det behandlar 1.8 F- motorn, Fordmotorn som satt i V40 F och V50 F.
Och jag tror den fanns i Ford Focus också. En tvåliters upplaga satt i V70 2.0 F. Samma motorblock men lite större cylinderborrning.

Författare:  torbjorn [ ons 22-04-06 11:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Effekt förlust vid varm Etanol?

Det intressanta i sammanhanget är inte etanolens temperatur utan temperaturen på den färdiga bränsleluftblandningen. För länge sedan, innan forumkraschen, fanns det en grundlig beräkning av den saken här. Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men grovt räknat kan man anta att luft och etanol bidrar ungefär lika mycket till temperaturen på den färdiga blandningen, sedan kommer ju den energi som går åt för att förånga etanolen att kyla alltsammans (vill minnas att jag har sett en siffra på att om man blandar etanol och luft vid samma temperatur till en blandning med lambda = 1, så kommer den färdiga blandningens temperatur att vara 83 °C lägre än beståndsdelarnas temperatur.

Tänk på att kokpunkten för etanol, liksom för alla andra vätskor, är mycket kraftigt beroende av aktuellt tryck. Den ligger mycket lägre än 78 °C vid det undertryck som råder i insugningsröret vid delgas, och högre vid de övertryck som kan förekomma vid en överladdad motor.
Kokpunkten för det färdiga bränslet E85 är dock inte lika exakt definierad som för ren etanol, eftersom de 15 % bensin som finns med i bränslet är en blandning av en mängd olika fraktioner med olika kokpunkter.

I forna tider då man höll på med E85- (eller som det på den hette, bentyl- eller motyl-) drift av förgasarmotorer, så rekommenderades att ta till luftförvärmning så att lufttemperaturen höll 100-120 °C före förgasaren, vilket gav en temperatur omkring 20-30 °C på den färdiga bränsleblandningen i insugningsröret och då kunde man räkna med någorlunda fullständig förångning även med förgasare av forna tiders grovt tillyxade modeller.

En erfarenhet jag har gjort med både bensin och E85 är, att om bränslet håller hög temperatur så blir det mer tunnflytande än normalt. Det kan ha två olika följder. Å ena sidan blir inre läckaget i bränslepumpen mer störande och kan leda till att det mesta bränslet bara pumpas runt inne i pumpen (och blir då varmare och varmare) och den orkar inte hålla det förväntade bränsletrycket uppe. Framför allt om det rör sig om en gammal sliten pump. Och å andra sidan så gör den låga viskositeten att bränsleflödet genom spridare eller förgasarmunstycken blir mycket större än då bränslet har mer normala temperaturer. Det är av den anledningen som en del förgasare har en temperaturkompenseringsanordning för att magra ut blandningen då bränslet i flottörhuset är mycket varmt.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/